لزوم توجه به توانمندسازی مردم در مسیر عدالت اجتماعی
کد خبر: 4039993
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴

لزوم توجه به توانمندسازی مردم در مسیر عدالت اجتماعی

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: اگر ما می‌خواهیم که در مسیر عدالت اجتماعی قرار گیریم، باید توجه داشته باشیم که توانمندسازی مردم مهم‌ترین رکن رسیدن به عدالت است که وظیفه این توانمندسازی بر عهده حاکمیت قرار دارد.

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، شامگاه 11 اسفندماه، در دوازدهمین نشست علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) با موضوع «اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش الزامات عدالت اقتصادی، مردمی شدن و حمایت از اقشار آسیب دیده» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنچه که امروز به عنوان یک مسئله با آن مواجه هستیم، این است که ما نتوانسته‌‎ایم فرصت خوبی را در اختیار مردم و نخبگان قرار دهیم. لذا اگر ما به دنبال عدالت اجتماعی هستیم که به نظر من عدالت مسیری برای تعالی افراد در جامعه اسلامی است، اولین گامی که باید در این مسیر برداریم این است که باید فرصت‌هایی را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی اضافه کرد: از این‌رو برای اینکه این فرصت را در اختیار مردم قرار دهیم تا جامعه نیز در مسیر عدالت قرار گیرد، آگاهی‌بخشی و آموزش، محور این حرکت ارزشمند است. در حقیقت بدون آگاهی‌بخشی و حق دانستن و شناخت مردم جامعه نمی‌توانیم از عدالت صحبت کنیم، زیرا بخشی از عدالت پاسخگویی حاکمیت و بخشی از آن نیز آشنایی مردم با حقوقشان است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: مادامی که این آگاهی از مردم گرفته شود، به‌نوعی با این کار پنجره‌ای از عدالت را بسته‌ایم و هر اقدامی هم که انجام دهیم، نمی‌توانیم این پنجره را باز کنیم. در حقیقت مردم تنظیم‌کننده مناسبات اجتماعی هستند، زیرا اگر این مردم نباشند، جامعه هم شکل نمی‌گیرد و در روابط اجتماعی است که عواملی چون اقتصاد، تولید، کسب‌وکار و... مفهوم خود را پیدا می‌کنند.

آسوده بیان کرد: بنابراین اگر تولید و اقتصاد مورد توجه ما باشد، در ابتدا باید حتماً مردمی بودن این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که در حقیقت به نظر من باور ما به مردم نیز ضعیف است. تصور من این است که مردم اعتمادشان به مراتب به مسئولین بیشتر است از اعتمادی که مسئولین به مردم دارند و با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، باز هم مردم پای کار هستند.

وی تصریح کرد: اما این در حالی است که مسئولین به اندازه‌ای که مردم به آن‌ها اعتماد دارند، به آن‌ها فرصت نمی‌دهند و اعتمادی ندارند. لذا اگر خواهان رونق اقتصاد و کسب‌وکار در جامعه هستیم، باید بدانیم که مردمی بودن و باور به مردم امر بسیار مهمی است و در حقیقت تمام فرایندهای کسب‌وکار و اقتصاد بدن حضور مردم رخ نخواهد داد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: یکی از مسائل اساسی که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، توانمندسازی مردم است که این کار یکی از وظایف حاکمیت است و اگر ما می‌خواهیم که در مسیر عدالت اجتماعی قرار گیریم، باید توجه داشته باشیم که توانمندسازی مردم مهم‌ترین رکن رسیدن به عدالت است که این توانمندسازی بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد و اگر حاکمیت این موضوع را مورد توجه قرار دهد، ما در جامعه شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

آسوده خاطرنشان کرد: همچنین مسئله دومی که در این راستا وجود دارد، درست کردن حلقه‌های میانی است. در حقیقت همه مردم توان و قابلیت کارآفرینی را ندارد و از این‌رو دولت باید فرصت دهد گروه‌ها و حلقه‌های میانی در جامعه تشکیل شوند که آن‌ها بین دولت و مردم بتوانند فرایند توانمندسازی، صیانت و هدایت به سمت کسب و کار و تولید را ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: در واقع تصدی‌گری دولت و مجموعه‌های شبهه دولت نیز ضمن اینکه به اعتقاد من به بحث‌های اقتصادی آسیب وارد می‌کند، خود نیز ضد عدالت اجتماعی است و عدالت اجتماعی را نفی می‌کند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر توانمندسازی و امور تصدی‌گری، بخش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، شرایط ساختاری اقتصاد کشور است که اگر این ساختار پیچیده و سردرگم کشور به لحاظ مدیریتی و فرایندی کارآمدتر شود، به‌نظر می‌رسد که در مسیر عدالت اجتماعی و کمک به افراد آسیب‌پذیر قرار خواهیم گرفت.

آسوده تأکید کرد: از این‌رو حاکمیت باید به‌طور جد این فرصت را در اختیار مردم قرار دهد، زیرا این در حالی است که در مواقع بحران و جنگ ما بسیج مردم را داریم، اما در حوزه اقتصاد و بازار درصدد هستیم که مردم را صیانت کنیم. پس رهاشدگی دولت و حاکمیت از قالبی که برای خود ایجاد کرده باعث می‌شود، اقتصاد با یک چارچوب اسلامی و دینی که در مبانی دینی نیز به آن پرداخته شده، هم در مسیر عدالت و هم در مسیر بروز و ظهور استعدادهای مردم قرار گیریم که این امر می‌تواند موثر و کارآمد باشد.

انتهای پیام
captcha