رشد تقاضا برای کفش‌های چرم حلال در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی
کد خبر: 4039692
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰

رشد تقاضا برای کفش‌های چرم حلال در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی

شرکت‌های تولید کفش در حال حرکت به سمت بازارهای خاص مانند کفش‌های گیاهی هستند و در عین حال توجه به پتانسیل فروش کفش‌هایی معطوف شده است که دارای گواهی حلال هستند.

رشد تقاضا برای کفش‌های حلال در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی/ گزارشبه گزارش ایکنا به نقل از Salam Gateway، فروش کفش‌هایی که با عنوان حلال به بازار عرضه می‌شوند، در اروپا و آمریکای شمالی افزایش یافته است. به عنوان مثال، شرکت Wear Halal در نیویورک کفش‌هایی را می‌فروشد که می‌گوید 100درصد از پوست حلال گاو، گوسفند و بز ساخته شده‌اند.

این شرکت تأکید کرده است که از پوست خوک به دلیل کاهش قیمت کفش‌های خود استفاده نمی‌کند و استدلال کرده که استفاده از مواد خام حلال با کیفیت بالا کلید راحتی و رضایت مشتریان است.

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 44 میلیون مسلمان در اروپا زندگی می‌کنند، احتمالاً تقاضا در این قاره افزایش می‌یابد، در ایالات متحده و کانادا نیز محصولات نوآورانه‌ای عرضه می‌شود و بازار کفش‌های حلال در حال تثبیت است.

همچنین فروشگاه‌ها در منطقه خرید عرب‌تبارهای سوئد محصولاتی مانند کفش‌های چرم حلال و دمپایی نماز را به عنوان کفش روفرشی به فروش می‌رسانند.

یورگ عمران شروتر، از فرایبورگ و صاحب شرکت SmartKhuffZ گفت: با توجه به افزایش تعداد مسلمانان در اروپا که اکنون به بیش از 44 میلیون نفر رسیده است، چنین تقاضایی برای کفش‌های دارای گواهی حلال احتمالاً در اروپا افزایش می‌یابد.

شرکت SmartKhuffZ کفش‌های ورزشی را با جوراب‌های نماز ادغام می‌کند و به پوشندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی این کفش‌های ورزشی را از پا خارج کنند. او که بیش از 30 سال پیش به اسلام گرویده بود، زمانی که 19 سال داشت، همیشه از شستن پاهای خود برای وضو با مشکل رو به رو بود، به ویژه در دوران تحصیل و بعدها در دوران تدریس در دانشگاه.

رشد تقاضا برای کفش‌های حلال در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی/ گزارش

 SmartKhuffZ از ایده قرار دادن جوراب‌های سنتی نماز در کفش‌های کتانی مدرن برای ترکیب زندگی مذهبی با شرایط زندگی روزمره امروز متولد شد و این برند در سال 2017 به ثبت رسید و در سال 2018 ثبت اختراع شد.

شروتر در حال حاضر بر گسترش بازاریابی برای دستیابی به بازاری گسترده‌تر تمرکز می‌کند؛ نکته اصلی این است که بسیاری از جوانان مسلمان می‌خواهند با دین خود زندگی کنند، اما به روشی که به راحتی با زندگی روزمره ترکیب شود. آنها نمی‌خواهند به نوعی عقب مانده به نظر برسند.

 شروتر افزود: بنابراین SmartKhuffZ نه تنها یک وسیله، بلکه یک هویت برای مسلمانان شهری است.

 توسعه SmartKhuffZ به دلیل همه‌گیری Covid-19 متوقف شده است، اما با توجه به اینکه شیوع بیماری کند شده احتمالاً امسال به کار خود ادامه خواهد داد.

 شروتر گفت: من می‌خواستم یک تجارت فیزیکی مستقیم در بریتانیا راه‌اندازی کنم، اما همه بازارها و هفته‌های مد امسال لغو شدند. اکنون در سال 2022، من بر تجارت آنلاین تمرکز خواهم کرد.

 او برای اطمینان از حلال بودن‌محصولش، از طریق کمیته فتوای آکادمی تحقیقات اسلامی الازهر در مصر اعلامیه رسمی حمایت دریافت کرده که تأیید می‌کرد که مسح کردن قسمت داخلی کفش یا جوراب محصول او به جای شستن پاها قبل از نماز از نظر اسلام مجاز است.

SmartKhuffZ تنها نیست. شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی Еtsy که بر روی محصولات دست ساز فروشندگان و هنرمندان در سراسر جهان از جمله اروپا تمرکز دارد، بیش از 80 نوع دمپایی چرمی حلال را ارائه می‌دهد که از چرم گوسفند، بره یا بز واقعی ساخته شده‌اند - که همگی توسط مشتریان به عنوان محصولات با کیفیت بالا رتبه‌بندی شده‌اند.

فراز عمر، بنیانگذار سیستم غربالگری سهام حلال در کانادا به نام Muslim Xchange، گفت که نیاز به ارزیابی دقیق اعتبار حلال این محصولات در بازارهای با اکثریت غیر مسلمان مانند اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد.

عمر تصریح کرد: می‌توانم بگویم که نیاز به ارزیابی دقیق قطعا وجود دارد. نیاز به آگاهی در این زمینه است و بازاری نیز برای آن (محصولات حلال) وجود دارد. در گذشته اکثر مسلمانان محصولات چرمی را به دنیا عرضه می‌کردند. بنابراین اکثر محصولات تقریباً همیشه خالص هستند. اکنون همه چیز تغییر کرده است و چین چرم زیادی را عرضه می‌کند که ممکن است بیشتر از پوست خوک ساخته شود.

احمد تنویر، مشاور مدیریت فنی چرم و محصولات چرمی مستقر در چنای (هند) و مدیر فنی سابق و مدیر ارشد اجرایی شرکت KH Leather Industries Pte Ltd، در منطقه «رانیپت» ایالت «تامیل نادو» هند گفت که هند در موقعیت خوبی قرار دارد و مصمم است که این شکاف بین عرضه و تقاضای کفش حلال در اروپا و آمریکای شمالی را پر کند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از چرم هندی به دلیل جمعیت مسلمان زیاد و برتری مسلمانان در بخش چرم آن در رده حلال قرار می‌گیرد گفت که در این کشور امکانات عظیمی برای تولید کفش و جوراب چرمی وجود دارد.

تنویر گفت که تولیدکنندگان هندی می‌توانند برندهای شایسته محصولات چرم حلال را متناسب با تقاضای بازار در غرب با مزیت بزرگ قیمت‌های رقابتی بسازند.

تنویر که بیش از 40 سال در این صنعت سابقه دارد تأکید کرد که هند در حال حاضر برندهای کفش غربی از جمله نایک، راکپورت، تیمبرلند، کلارکز و بسیاری دیگر را عرضه می‌کند. اگرچه این محصولات به عنوان حلال به بازار عرضه نمی‌شوند، حتی اگر تولید آنها مطابق با حلال باشد.

وی گفت: بنابراین تقاضا برای گواهی حلال کفش رو به افزایش است. فاروقی افزود که شرکت‌های کفش هندی که می‌خواهند گواهی حلال را از سازمان او دریافت کنند، معمولاً حدود 350 دلار برای این کار پرداخت می‌کنند. همچنین شرکت‌های بین‌المللی که به دنبال گواهی حلال برای فروش خارج از این کشور و هند هستند، معمولاً حدود 1000 دلار پرداخت می‌کنند.

احمد صالحی، بنیانگذار EMY Leather مستقر در تهران، که تأمین کننده چرم شترمرغ است، صادرات به تولیدکنندگان کفش حلال در اروپا را توسعه داده است. او همچنین با یک خریدار پرتغالی برای تهیه چرم حلال شترمرغ برای ساخت دمپایی همکاری داشته است.

صالحی با بیان اینکه کفش چرم بخش مهمی از صنعت حلال است، گفت: واقعیت این است که بسیاری از مسلمانان حتی اطلاع ندارند که چرم حلال به اندازه گوشت حلال اهمیت دارد و به نظر من ذکر نام حلال روی محصولات [کفش] باید مرسوم و به این موضوع توجه بیشتری شود.

انتهای پیام
captcha