پیامبر گرامی اسلام احیاگر هویت و شخصیت زنان بود
کد خبر: 4039684
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
آیت‌الله خاتمی:

پیامبر گرامی اسلام احیاگر هویت و شخصیت زنان بود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبر گرامی اسلامی در دورانی که دختران را زنده به گور می‌کردند هویت و شخصیت زنان را احیاء کرد.

آیت‌الله سید احمدخاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمدخاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، شامگاه نهم اسفندماه، در مراسم جشن مبعث پیامبر گرامی اسلام در محل حسینیه امام خامنه‌ای اداره‌کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی، به تبیین اخلاق و رفتار پیامبر گرامی اسلام به عنوان رحمه‌اللعالمین پرداخت و اظهار کرد: رفتار پیامبر(ص) را می‌توان در سه بخش شامل نحوه برخورد با کودکان، زنان و جوانان بررسی کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خصوص رفتار پیامبر اسلام (س) با کودکان بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود: «من چند کار را تا زنده‌ام ترک نمی‌کنم، از جمله سلام کردن به کودکان تا به‌عنوان سنت بعد از من بماند و پیروان من به کودکان به عنوان شخصیت‌های بزرگ آینده سلام کنند، البته کودکان نیز به بزرگترها نیز سلام می‌کنند، سنت سلام باید سنت گسترده‌ای باشد».

وی عنوان کرد: همچنین پیامبر(ص) هنگامی که از سفر بازمی‌گشتند و بچه‌ها به استقبال ایشان می‌آمدند، آنها را سوار بر مرکب می‌کردند و به اصحاب می‌گفتند: «احترام آنها را حفظ کنید.» این برخورد پیامبر(ص) با کودکان است، کودکانی که شخصیت‌های آینده هستند، در هر عرصه‌ای کودک امروز بزرگ آینده است و باید او را باشخصیت پرورش داد.

خاتمی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) از مسیری می‌گذشت کودکی را کنار گذر دیدند که گریه می‌کند، نشستند و او را دلداری دادند، همچنین در روایت داریم دختر بچه‌ای 6 ساله نزد پیامبر(ص) آمد و خواست تا حضرت به منزل او برود و ایشان قبول کردند و این رفتار پیامبر(ص) درس و سبک زندگی است. لذا ما نباید کودکان را به دلیل سن کم نادیده بگیریم، بلکه باید شخصیت آنها را رشد دهیم، چرا که در آینده شخصیت‌ساز خواهند شد.

وی درخصوص نحوه برخورد پیامبر(ص) با زنان نیز بیان کرد: حضرت شخصیت زنان را احیا کرد، جامعه آن دوران دختر را لکه ننگ می دانست و او را زنده به گور می‌کرد. پیامبر(ص) شخصیت زن را احیا کرد و زنده به گور کردن دختران را گناه بزرگ دانست. همچنین حضرت نسبت به دختر گرامی خود احترام ویژه‌ای قائل بودند و فرمودند: «بوی بهشت از فاطمه‌ام به مشام می‌رسد»، گفته شده خانم‌ها نزد پیامبر(ص) آمدند و گفتند همه وقت شما را مردان گرفتند و وقتی برای آموزش ما بانوان بگذارید، پیامبر(ص) فرمود: «شما نیز در زمان و مکان مقرر جمع شوید تا برای شما نیز صحبت کنم.»

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی گفت: بانویی خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت من از تمام زنان مسلمان عالم برای شما پیغام آورده‌ام، شما دین آوردید ما و مردان ایمان آوردیم، اما ما را از فیض جهاد و بسیاری از فضائل دیگر محروم کردید. پیامبر(ص) فرمودند: «این پیغام من را به بانوان برسان که خوب شوهرداری کردن شما اجر جهاد، حج و تمام فضائل را دارد.»

اشتغال زنان با رعایت حقوق همسر و عفاف مانعی ندارد

وی بیان کرد: ما با اشتغال زنان به شرط رعایت حق شوهر و حفظ عفاف مخالفتی نداشته و نداریم، اما نباید ارزش خانه‌داری و شوهرداری کمرنگ شود، خانه زیربنای پردازش یک جامعه متمدن است که فرزندان در آن خانواده پیدا می‌کنند، لذا نباید این ارزش کمرنگ شود، ارزش شوهرداری و خانه‌داری، داشتن خانواده گرم و باصفا و صمیمی سیره پیامبر اکرم(ص) است.

خاتمی اظهار کرد: پیامبر(ص) از قبرستان بقیع می‌گذشت، زنی را دید که بی‌تابی می‌کند حضرت به او فرمود: «صبور باش و خدا اجرت دهد» و آن زن جواب تندی داد، اما وقتی به خود آمد و فهمید ایشان پیامبر(ص) بودند از ایشان عذرخواهی کرد و پیامبر(ص) در جواب فرمود: «من حال تو را درک کردم.»

سپردن مسئولیت به جوانان سیره پیامبر اسلام است

وی در خصوص نحوه رفتار پیامبر(ص) نسبت به جوانان، تصریح کرد: پیامبر(ص) به جوانان اهمیت داده و به آنان نگاه ویژه داشتند، حضرت در 1443 سال قبل برترین پست سیاسی را به یک جوان 21 ساله داد. اولین وزیر خارجه پیامبر(ص) 26 ساله بود، همچنین پیامبر(ص) بعد از فتح مکه یک جوان 20 ساله را فرماندار و امام جماعت مسجدالحرام قرار داد و یک هفته به ارتحال پیامبر(ص) جنگی درگرفت، پیامبر جوان 18 ساله را فرمانده جنگ قرار دارد و این سیره پیامبر(ص) است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: راز تکیه رهبر معظم انقلاب بر جوانان ایران اسلامی همین عمل به سیره پیامبر بزرگوار اسلام است.

وی گفت: جوانان ما رویش‌های انقلاب هستند، در عرصه‌های علمی از جمله تولید واکسن، فناوری فضایی، پزشکی و... خوش درخشیدند. در عرصه پزشکی زمانی بیماران برای درمان باید به خارج می‌رفتند، اما امروز پیشرفته‌ترین جراحی‌ها را پزشکان و دانشمندان ما در ایران انجام می‌دهند و این نتیجه پیروی از سیره نبوی است.

انتهای پیام
captcha