بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در محلات استان اصفهان تشکیل شده است
کد خبر: 4039499
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
مدیرکل کمیته امداد اصفهان:

بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در محلات استان اصفهان تشکیل شده است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان گفت: بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در محلات استان تشکیل شده که کمیته امداد بر آنها نظارت دارد و تأسیس این مراکز در راستای مردمی کردن کار خیر بوده است.

نشست خبری مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، کریم زارع، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری و سالروز تشکیل این نهاد که امروز، 9 اسفندماه در سالن اجتماعات اداره‌کل کمیته امداد استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اقشار مختلف مردم در کشور ما بانی و تداوم‌دهنده احسان و کار خیر هستند و امید داریم با تداوم و ترویج فرهنگ خیر و احسان به‌عنوان عامل مؤثر در ایجاد عدالت اجتماعی، در مسیر کمک به همنوع و  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

وی با اشاره به وظیفه کمیته امداد در خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند، افزود: در حال حاضر، بیش از ۱۲۰ هزار خانواده تحت پوشش این مجموعه هستند که کمیته امداد متعهد به تأمین نیازهای ضروری و معیشتی این خانواده‌ها شده است و برای توانمندسازی و خروج آنها از فقر تلاش می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان ادامه داد: با ارائه تسهیلات مختلف  معیشتی، اشتغال، تحصیل، ازدواج و رسیدن خانواده‌ها به درآمد پایدار، سالانه شش تا هشت هزار خانواده از حمایت خارج می‌شوند که البته به علت مشکلات اقتصادی جامعه، ناگزیر، افراد و خانواده‌های جدید تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه این مجموعه نقشی در ایجاد فقر ندارد، گفت: کمیته امداد با انجام فعالیت‌های هدفمند، تبعات فقر را کاهش می‌دهد و با وجود اعتبارات دولتی در این مسير، تکیه اصلی این نهاد به مردم و نیکوکاران است.

زارع از ایجاد ۱۵ هزار شغل در عملکرد ۱۱ ماهه کمیته امداد استان اصفهان خبر داد و اضافه کرد: نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال در سال جاری تخصیص یافته که ۸۶ درصد آن تاکنون جذب شده است و مابقی در مدت باقی‌مانده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مشاغل راه‌اندازی شده توسط کمیته امداد، به گواه نهادهای نظارتی، جزو بهترین و باثبات‌ترین مشاغل هستند، چراکه با جلسات مشاوره، استعدادسنجی، نیازسنجی و بررسی‌های‌ تخصصی ایجاد می‌شوند. این مشاغل تا پنج سال پس از راه‌اندازی مورد نظارت قرار می‌گیرند و حمایت‌هایی برای پیشگیری از  رکود و گسترش شغل دریافت می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به اقدامات این نهاد در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاها، گفت: در این مناطق، نزدیک به هزار و 800 پروژه در حال انجام است. همچنین پرداخت ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به خانواده‌ها و تحویل ۶۰۰ باب منزل مسکونی به مددجویان با بیش از ۹۵ میلیارد تومان هزینه در سال جاری، از جمله این اقدامات است و امیدواریم هزار و ۲۰۰ واحد نیمه‌کاره موجود نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ تکمیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مسکن، تلاش شده از طریق تأمین هزینه رهن و اجاره، به مددجویان کمک شود و در همین راستا، به هشت هزار و ۷۰۰ نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان کمک شده است.

زارع با بیان اينکه توجه به خانواده و ترویج ازدواج آسان یکی از اهداف کمیته امداد است، اظهار کرد: در راستای این هدف، سال گذشته و سال جاری، کمک هزینه جهیزیه در قالب پنج قلم از اجناس ضروری شامل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و فرش به همه نوعروسان تحت پوشش اعطا شده است. تا پایان سال نیز حدود دو هزار و ۸۵۰ سری جهیزیه به نوعروسان تحویل می‌شود و به ۶۰۰ تازه‌داماد نیز هدایایی تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه تأمین هزینه درمان برای بیماران خاص دغدغه مضاعفی است، گفت: شش هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند که هزینه‌های بسیاری دارند. در سال جاری، بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه بستری، دارو و درمان این بیماران شد و نسبت به سال‌های گذشته، رشد بیش از ۱۰ درصدی در تأمین هزینه‌های درمان صورت گرفته که به‌دلیل کمک و اعتماد مردم به کمیته امداد بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمينی استان اصفهان از پرداخت حق بیمه ۵۰۰ نفر در سال گذشته و ۶۰۰ نفر از مستمری‌بگیران کمیته امداد در سال جاری خبر داد و افزود: بیش از سه هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز و دو هزار و ۵۰۰ دانشجو تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که هزینه شهریه و ثبت‌نام دانشجویان مستقیماً به حساب دانشگاه آزاد و پیام نور کشور واریز می‌شود.

وی توجه به دانشجویان و نخبگان را اولویت کمیته امداد دانست و بیان کرد: کمک‌های ویژه‌،  کلاس‌های مختلف و تأمین هزینه تحصیل برای دانش‌آموزان کنکوری انجام می‌شود. همچنین کمیته امداد استان به ۵۰۰ نخبه نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، در سال گذشته، چهار هزار و ۲۰۰ تبلت به دانش‌آموزان اهدا شد و در سال جاری نیز ۸۰۰ تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند خریداری شده است.

زارع با بیان اینکه همه خدمات ارائه شده، با اعتماد مردم به کمیته امداد بوده است، بیان کرد: در حال حاضر، بیش از ۹۲ هزار حامی از همه اقشار مردم، سرپرستی ۲۵ هزار فرزند یتیم و غیریتیم مشمول طرح اکرام را به عهده دارند. سرانه دریافتی برخی از فرزندان ایتام و نیازمندان زیر صد هزار تومان است و به علت اضافه شدن به تعداد این کودکان به‌صورت مستمر، کمیته امداد نیازمند حامیان جدید است.

وی با اشاره به تأسیس مراکز نیکوکاری در محلات، اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در محلات استان تشکیل شده است که کمیته امداد بر آنها نظارت دارد. در برخی موارد نیز پرونده سالمندان به این مراکز واگذار می‌شود که این مراکز، اقدام مؤثر کمیته امداد استان برای مردمی کردن کار خیر بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه اصفهان جزو پنج استان اول کشور در زمینه کمک‌های مردمی است، یادآور شد: جشن نیکوکاری از 12 تا 14 اسفندماه برگزار و پایگاه‌هایی به همین مناسبت در میادین شهر، محل برگزاری نماز جمعه و مدارس برپا می‌شود. همچنین زنگ‌ احسان و نیکوکاری در مدارس به صدا درمی‌آید و خیران و مردم نیکوکار می‌توانند برای تأمین هزینه‌های نوروز خانواده‌های نیازمند، حتی به‌صورت غیرحضوری کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان کمک‌های آنها به دست نیازمندان برسد.

وی افزود: پرداخت صدقه از طریق بارکدخوان و تلفن همراه به راحتی قابل انجام است و در منازل و مکان‌های عمومی امکان پرداخت صدقه وجود دارد که این امر به شفافیت و کاهش هزینه‌های جانبی جمع‌آوری مبالغ کمک می‌کند.

زارع از پرداخت ۱۵ هزار وام بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان در امور مختلف از جمله ازدواج و اشتغال خبر داد و تصریح کرد: کمیته امداد از وام‌های خود سودی دریافت نمی‌کند و وام‌ها توسط مؤسسه امداد ولایت پرداخت می‌شود که کاملاً بدون سود و کارمزد است. این نهاد تنها مجموعه‌ای است که وام قرض‌الحسنه واقعی پرداخت می‌کند، تمام هزینه جاری کمیته امداد از بودجه و اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود و ریالی از مبالغی که مردم به‌عنوان کمک می‌پردازند، صرف امور دیگری به جز درخواست آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: مددجویان کمیته امداد به شرط رعایت الگوی مصرف، از پرداخت قبوض مصرفی خود در سال جاری معاف هستند. اصرار شرکت گاز بر دادن شماره اشتراک به مددجویان بوده است که این امر باید از طریق خانواده‌ها اعلام شود و در نهایت با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، ۴۲ هزار شماره اشتراک به ادارات برق، گاز و آب اعلام و ۱۸ هزار شماره اشتراک به شرکت گاز ارائه شد. برخی از مددجویان دارای کنتور مشترک و مستأجر هستند که فرآیند را سخت و طولانی می‌کند، ولی طی یک ماه آینده، اطلاعات تمام این ۱۲۰ هزار نفر به ادارات مربوطه ارائه می‌شود و رایگان شدن قبوض آنها از ابتدای سال ۱۴۰۰ در دستورکار قرار می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان از ارائه پیشنهادات کميته امداد برای بودجه ۱۴۰۱ به مجلس خبر داد و گفت: اکثر نمایندگان مجلس از پیشنهادها استقبال کردند و در کمیسیون تلفیق این موارد را به تصویب رساندند و با توجه به نگاه خوب دولت سیزدهم به محرومان، امیدواریم سال آینده خدمات بهتری به مددجویان ارائه شود.

وی با اشاره به آغاز نصب پنل‌های خورشیدی، افزود: ۱۰۰ پنل خورشیدی در سال جاری با کمک بسیج در مناطق شرقی استان نصب شد و با همراهی‌های انجام شده در وزارت نیرو، قطعاً سال آینده تعداد پنل‌ها بیشتر می‌شود‌.

زارع با انتقاد از بعضی موازی‌کاری‌ها، گفت: اخیراً قرارگاهی با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان سپاه و... ایجاد شد تا خدمات این دستگاه‌های حمایتی ثبت و با اشتراک گذاشتن خدمات و هم‌افزایی، از موازی‌کاری جلوگیری شود. تاکنون ۷۰ خیریه در استان اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و امیدواریم همه خیریه‌ها و دستگاه‌های حمایتی همکاری کنند تا همپوشانی‌های حمایتی و موازی‌کاری‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای، بیش از ۵۰ مرکز مردم‌نهاد دایر است و اعلام آمادگی شده تا با سایر خیران و خیریه‌ها هم‌افزایی صورت گیرد. با وجود آنکه دغدغه کمیته امداد، توانمندسازی خانواده‌ها و خروج آنها از حمایت است، ولی خانواده‌هایی وجود دارند که به دلایل مختلف واقعاً محل درآمد و امرار معاشی ندارند و در دو سطح رفع نیازهای ضروری خانواده‌ و خدمات اکرام، به آنها خدمت ارائه می‌شود. با این وجود و با جمع همه مبالغ کمک هزینه‌ها، نمی‌توانند امرار معاش کنند و این مبالغ برای رفع نیازهای اولیه ضروری است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان اظهار کرد: ۶۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که به دلایل مختلف تحت پوشش امداد قرار گرفته‌اند. زنان سرپرست خانوار از خدمات زیادی در امداد استان بهره می‌برند و بیشترین ایجاد اشتغال برای این گروه با تأکید بر مشاغل خانگی و صنایع دستی بوده است. سرانه وام‌های ما علاوه بر مبلغ سرمایه مورد نیاز، ۱۰۰ میلیون تومان به شمار می‌رود و کارفرمایی هم که مددجوی کمیته امداد را به کار گیرد، ۱۰۰ میلیون وام می‌گیرد و دو تا سه سال حق بیمه نیروی کار توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: کارفرمایی که مددجویان کمیته امداد را استخدام کند و سرمایه و فروش را نیز عهده‌دار شود، برای تأمین و حفظ این زنجیره شغلی، تسهیلاتی به وی ارائه می‌شود و با توافقی که با دولت انجام شده و به علت کارنامه خوب کمیته در سال آینده، پرداخت وام‌های اشتغال صرفاً مشمول مددجویان نمی‌شود و تسهیلات ایجاد اشتغال به افراد جویای کار مددجو و غیرمددجو ارائه می‌شود.

زارع افزود: در سال جاری، بیش از شش هزار خانواده از زیر پوشش کمیته امداد خارج شدند و بیش از دو هزار و ۱۰۰ دستگاه بخاری و یک هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر به مددجویان اعطا شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر وضعیت اردوها و فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد استان اصفهان، گفت: در دو سال گذشته، اردوهای زیارتی، آموزشی و فرهنگی به علت کرونا تعطیل بوده است، ولی در فضای آموزشی در خصوص مسائل تربیتی و فرهنگی با مددجویان در ارتباط بودیم و در ۳۵ کانال‌ و گروه کمیته در فضای مجازی، به آموزش خانواده‌ها پرداخته‌ایم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم اردوها و فعالیت‌های فرهنگی مختلف را از سر بگیریم.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص میزان صدقات دریافتی با توجه به تشدید مشکلات اقتصادی، بیان کرد: با وجود وضعیت بد اقتصادی، بیش از ۶۰ درصد افزایش درآمد داشته‌ايم. همچنین در سال جاری، بیش از ۱۳۰ درصد تحقق برنامه و بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل صورت گرفته و این میزان رشد، از طریق مراکز نیکوکاری در محلات بوده است و مردم بر روند کمک‌رسانی نظارت دارند.

وی اظهار کرد: از میان ۵۰۰ مرکز نیکوکاری، ۸۰ مرکز به‌صورت تخصصی فعال هستند و در مباحث درمانی، مشاوره حقوقی و آموزشی فعالیت می‌کنند. همچنین ۳۲ مرکز نیکوکاری آموزشی با عنوان «مداد رنگی» فعال هستند و وکلای بسیاری به‌صورت رایگان به مددجویان کمیته امداد مشاوره ارائه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha