آزادی ۵۰۷ زندانی معسر در طرح نذر هشتم
کد خبر: 4038948
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
به همت اهالی مسجد صورت گرفت

آزادی ۵۰۷ زندانی معسر در طرح نذر هشتم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان اینکه از ابتدای طرح نذر هشتم تاکنون ۵۰۷ زندانی معسر در استان آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند، گفت: در این طرح در هشتم هر ماه به همت اهالی مسجد و مردم هشت زندانی و یا بیشتر آزاد می‌شوند و بنا داریم فرهنگ‌سازی اهتمام مسلمین به امور یکدیگر اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، هفتم اسفندماه، در نشست خبری که در محل این مرکز برگزار شد، بیان کرد: اگر بنا داریم به گفتمان مسجدمحوری بیشتر پرداخته شود، باید شاخص و معیار مجموعه فعالیت‌های آن، رهنمودهای امامین انقلاب باشد و در مجموعه امور مساجد نیز سعی این بوده که مسیر خود را با شاخص ولایت و گفتمان امامین انقلاب تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: همچنین امام راحل و رهبری چند موضوع را به‌عنوان مطالبه از مسجد تراز و مسجدی بیان می‌کنند که می‌توانیم به آن، مسجدانقلابی و الگو بگوییم که یکی از آن‌ها به تعبیر امام راحل، مسجد به عنوان مرکزیت ستاد اسلام است، یعنی باید مسجد محل برنامه‌ریزی برای همه عرصه‌های مختلف و موردنیاز جامعه اسلامی باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که «مسجد قلب تپنده جامعه اسلامی و محور همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است» لذا بر این اساس باید مسجد را محور تصمیم‌گیری‌های محله قرار دهیم و محله اسلامی را با محوریت مسجد آماده کنیم.

مهدوی ارفع اظهار کرد: امام راحل مسجد را جهانی می‌دیدند که فرمودند: «هسته‌های مقاومت در مساجد ایجاد کنیم و با توجه به این هسته‌ها اسلام را جهانی کنیم» و در جای دیگر فرمودند: «ما انقلاب کردیم که با مساجد کشور را اداره کنیم.»

وی تصریح کرد: گاهی عدم توجه به این ساختارها باعث به وجود آمدن ساختارهایی در جامعه شده که باری به دوش جامعه افکنده است، لذا تا گفتمان مسجد محوری و توجه به کارکردهای آن اتفاق نیفتد و مسئولین ذهن‌شان به این مهم معطوف نشود و این گفتمان حاکم نشود نمی‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به جمع‌بندی برنامه‌ریزی‌ها در این مرکز، عنوان کرد: چشم‌اندازی که برای مسجد تعریف شده این است که در اجرا و تحقق بیانیه گام دوم به مسجد مطلوبی که مدنظر امامین انقلاب است برسیم و بعد به مسئله جامعه‌پردازی که رهبری در بیانیه گام دوم بیان کردند بپردازیم و جامعه خود را مبتنی بر مبانی دینی پردازش کنیم و کار را به سمت تمدن اسلامی پیش ببریم.

مهدوی ارفع افزود: نتیجه اینکه مسجد باید کانون محوری تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز و نهاد نقش‌آفرین در اداره فرهنگی و اجتماعی کشور در سطح محله و بسترساز تمدن نوین اسلامی باشد که این مسیر نیاز به طرح و برنامه دارد و دغدغه‌های کنونی مقدمه‌ساز این آرمان‌هاست.

وی گفت: اول رویکرد تربیتی مسجد است که اگر بتوانیم محوریت مباحث تربیتی را مبتنی بر مباحث قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دنبال کنیم، زودتر به هدف مطلوب می‌رسیم که طرح احیای مثلث هدایت در این زمینه آغاز شده و توسعه خواهد یافت.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان تصریح کرد‌: موضوعات تربیت فکری، اعتقادی،‌ سیاسی و بدنی باید در مسجد دنبال شود، اما رویکرد نهادی مهم‌تر است که با برقراری ارتباط بین مسجد و نهادهای انقلابی محقق می‌شود، مانند همکاری با کمیته امداد و راه‌اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد، همکاری با قوه قضائیه و راه‌اندازی شعب همیاری حل‌اختلاف، همکاری با اداره‌کل زندان‌ها و پرداخت بدهی زندانیان جرایم غیرعمد به‌ همت خیران نمازگزار، همکاری با اداره اوقاف و راه‌اندازی مراکز ازدواج آسان و موارد دیگر.

وی با تأکید بر اینکه اگر زمینه ارتباط مردم با مسجد را در قالب خدمت‌رسانی اجتماعی فراهم کردیم، موفق خواهیم بود، عنوان کرد: با آموزش‌وپرورش برای راه‌اندازی مدارس مسجدمحور در محلات مذاکره شده است تا با حضور دانش‌آموزان و مدیریت امام مسجد، موضوع تعلیم و تربیت نیز در مساجد پیگیری شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: مأمن و پناهگاه همه مردم مسجد است و در مسجد مردم خودشان به هم‌نوعان خود ارائه خدمت اجتماعی می‌دهند، همچنین مسجد حلقه متصله بین مردم و خیرین است.

مهدوی‌ارفع با اشاره به طرح نذر هشتم به عنوان فعالیت جدید مرکز رسیدگی مساجد برای خدمت اجتماعی، بیان کرد: در این طرح ماهیانه ۸ زندگی معسر یعنی زندانی که جرم غیرعمد مرتکب شده باشد در هر ماه توسط امور مساجد آزاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر بناست مسجد در تراز انقلاب، قلب تپنده و جامعه پردازی اسلامی را داشته باشیم باید مواسات، همدلی، کمک به هم نوع و توجه به امور یکدیگر در جامعه صورت گیرد، در جریان کرونا تفاوت تمدن اسلامی و غرب کاملا مشهود بود و مردم ایران سعی کردن به برادران خود خدمت رسانی کردند.

مهدوی ارفع با بیان اینکه نگاه خدمت به هم نوع به عنوان اصل حاکم باشد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مسجد ما به عنوان قلب تپنده تبدیل شود، باید به سمت مسجد مطلوب برسیم و مسجد مطلوب باید مبتنی بر نگاه و اندیشه امامین انقلاب باشد و بیانیه گام دوم انقلاب در آن تعریف و مبتنی برآن وظایف مشخص شود و به آن عمل کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: بر این اساس چشم‌اندازی برای مساجد از جمله راهبرد مسجدسازی به معنای بحث گفتمان‌سازی، مسئله جوان‌سازی، موضوع توانمندسازی، تخصصی‌سازی مساجد، موضوع الگوسازی که مساجدی به عنوان الگو معرفی شوند، در موضوع جامعه‌سازی و جریان‌سازی باید تعریف شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه بصیرت که از 9 تا 19 دی‌ماه، برگزار شد، گفت: برنامه‌های مختلفی از جمله ویژه‌نامه محتوایی برخط، بسته‌های آموزشی و بصیرتی، تولیدات چند رسانه‌ای ویژه دهه بصیرت، مسابقه کتابخوانی «به جوانان عزیزم»، مسابقه وصیت‌نامه شهید سلیمانی، مسابقه نقاشی مجازی با موضوع مکتب سلیمانی، پخش کلیپ و نماهنگ در مساجد ویژه، برگزاری نشست‌های بصیرتی و سیاسی، طراحی شبکه اعزام سخنرانان مساجد، برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر مربوط به جریان فتنه در ۱۰ مسجد به صورت ویژه و اجرای سرودهای خیابانی با محوریت مساجد انجام شد.

مهدوی ارفع با بیان اینکه 2400 مسجد، سنگر سلامت را بر عهده دارند، به تعداد مساجد مشهد و استان اشاره کرد و افزود: در مشهد 1300 مسجد وجود دارد که از این تعداد 1150 مسجد فعال و 230 مسجد سطح یک و ویژه هستند و در استان 6500 مسجد فعال هستند که از این رقم 4500 مسجد فعال هستند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: مساجد دو کارکرد اصلی یعنی کارکرد تربیتی و نهادی دارد که در بحث کارکرد تربیتی مسجد به‌عنوان محل تحقق تربیت فکری، معنوی، سیاسی و اجتماعی و نهادِ بسترساز تحقق تمدن اسلامی است اما در 40 سال گذشته در بحث نهادیِ مسجد، توجه کافی صورت نگرفته و حتی نهادهای موازی در عرض مسجد ایجاد شده که کارکردهای مسجد و نقش آن را تحت‌الشعاع قرار داده ‌است.

وی تأسیس و توسعه‌ مراکز نیکوکاری، کانون‌های معین شوراهای حل اختلاف، مهدهای قرآنی و کانون‌های خادمیاری تخصصی در مساجد استان‌های خراسان را از جمله کارکردهای نهادی مساجد برشمرد و گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین دادگستری، کمیته امداد و... مراکز و کانون‌های دیگری در مساجد برای ارائه‌ی خدمات به مردم و تقویت مسجد به عنوان کانون ارائه خدمات اجتماعی تشکیل خواهد شد که در حال حاضر 351 مرکز شورای حل اختلاف و 400 مرکز نیکوکاری در مساجد استان فعالیت دارند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان همچنین به عملکرد مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در قالب طرح‌های قرارگاه مواسات و همدلی، مسجد سنگر سلامت، ربیع‌الأنام، نعمت حضور اشاره کرد و افزود: ایجاد بنیاد علمی و تربیتی ساجدین با همکاری آموزش و پرورش، ایجاد 50 مرکز ازدواج آسان و فرزندآوری با همکاری اوقاف و امور خیریه از دیگر کارکردهای نهادی مساجد بوده است، ضمن اینکه در سال گذشته دو مدرسه مسجد محوری را فعال کردیم و برکات خوبی داشته است.

تدوین نقشه جامع مساجد

مهدوی ارفع از تدوین نقشه‌ی جامع مساجد (نجم) در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان براساس بیانیه‌ گام دوم انقلاب اسلامی خبر داد و ابراز کرد: سه راهبرد کلان مسجد مطلوب، جامعه‌ آرمانی و تحقق تمدن نوین اسلامی، در این سند مطرح شده و ذیل دستیابی به مسجد مطلوب، 10 راهبرد عملیاتی ترسیم شده‌ و معتقد هستیم که در گام اول، باید گفتمان مسجد تراز انقلاب اسلامی در سطح نخبگان و عموم مردم، ترویج شود و براساس آن گفتمان، مطالبه شکل گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: با تلاش این مرکز در قالب طرح‌های کوثر و هدایت، حدود 440 روحانی در مساجد روستاهای استان خراسان رضوی و حاشیه‌ شهر مشهد جهت اجرای فعالیت‌های فرهنگی مستقر شده‌اند.

وی در ادامه به اجرای طرح نذر هشتم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 16 ماه از آغاز این طرح می گذرد و تاکنون 507 زندانی معسر در استان در طول این طرح آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند. در این طرح در هشتم هر ماه هشت نفر به همت اهالی مسجد و مردم آزاد می‌شوند که با اجرای این طرح بنا داریم، فرهنگ‌سازی اهتمام مسلمین به امور یکدیگر اتفاق بیفتد تا مردم نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت نباشند.

مهدوی ارفع با بیان اینکه این افراد توسط اداره کل زندان‌ها معرفی می‌شوند، تصریح کرد: آن‌ها براساس امتیازاتی که وجود دارد، مانند فعالیت‌های فرهنگی و دیگر اولویت‌ها این افراد را انتخاب می‌کنند و مساجد تأمین‌کننده هزینه‌ای هستند که باید فرد متقبل شود، ضمن اینکه باید اثبات شود که فرد جزء معسرین است و امکان پرداخت هزینه خروج از زندان را ندارد.افرادی هستند که برای مبلغ کمی مانند ۴ میلیون سال‌ها است در زندان هستند و نمی‌توانند این را فراهم کنند تا به آغوش خانواده بازگردند و امید است این کار یک فرهنگ جاری و ساری در میان مردم شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان طراحی و راه انداری سامانه مسجدنا و برگزاری رزمایش جهاد تبیین را از جمله اقدامات در مساجد استان برشمرد و افزود: از 13 دی تا 22 بهمن ماه و در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب و اجرای رزمایش بزرگ جهاد تبیین، بیش از 4000 جلسه‌ی بصیرتی در سطح مساجد استان‌های خراسان، هیئات و حسینیه‌ها، برخی ادارات، نهادها و حوزه‌های علمیه برگزار شد.

مهدوی ارفع در خصوص بحث اسکان کارتن خواب‌ها در مساجد اظهار کرد: در مورد کارتن خواب نمی‌خواهیم رفع مسئولیت کنیم، بلکه با توجه به وضعیت این قشر در این خصوص تدبیر لازم است لذا باید نهاد‌های مربوطه در این خصوص و مسئولین مرتبط پای کار بیایند.

انتهای پیام
captcha