استقبال روزافزون از محصولات و خدمات حلال در بوسنی و هرزگوین
کد خبر: 4038154
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

استقبال روزافزون از محصولات و خدمات حلال در بوسنی و هرزگوین

استقبال مردم بوسنی از کالاها و خدمات دارای گواهینامه حلال افزایش یافته و این کشور اکنون به جهانگردان مسلمان و صادرات محصولات حلال خود به کشورهای مختلف جهان چشم دوخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از سلام گیت‌وی، هر ساله ۱۵ تا ۲۰ شرکت، فرایند کسب گواهی حلال را در بوسنی و هرزگوین طی می‌کنند. سالانه  حدود ۹ هزار محصول دارای گواهینامه حلال از بوسنی به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر می‌شود.

تولیدکنندگان محصولات غذایی حلال در بوسنی در حال بهبود شرایط رقابتی خود در اروپا و بازارهای جهانی هستند. این کشور که ۳.۲ میلیون جمعیت دارد و بیش از نیمی از آنها مسلمان هستند، اداره صدور گواهینامه کیفیت حلال خود را در سال ۲۰۰۶ تأسیس کرد که از سوی جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین مدیریت می‌شود.

 دمیر علی هودزیچ، مدیر این اداره می‌گوید: واکنش مصرف‌کنندگان به محصولات غذایی حلال بوسنی بسیار مثبت بوده است بر اساس یک تحقیق که شرکت بازاریابی گلوبال مارکت سولوشنز مستقر در سارایوو انجام داده است، ۷۵ درصد از مردم این کشور معتقدند که محصولات غذایی باید برچسب حلال داشته باشند.

وی افزود: مصرف‌کنندگان مسلمان از برچسب «فاقد گوشت خوک» در محصولات غذایی استقبال کرده‌اند. به گفته وی اکنون در بوسنی ۱۳۳ شرکت دارای گواهینامه حلال هستند.

وداد هلیلوویچ، رئیس انجمن صنایع حلال بوسنی می‌گوید: طیف وسیعی از شرکت‌ها از تولید‌کنندگان مواد غذایی تا هتل‌ها، رستوران‌ها و تولیدکنندگان لوازم آرایشی و دارویی دارای گواهینامه حلال هستند. بخش جهانگردی حلال بوسنی صدور گواهینامه برای هتل‌ها و رستوران‌ها را افزایش داده است. همچنین تعداد جهانگردان مسلمان که از مناظر زیبای این کشور دیدن می‌کنند و بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب اروپا هستند افزایش یافته است.

هلیلوویچ می‌گوید: ما بهترین نتایج صادراتی را در کرواسی، آمریکا، آلمان و منطقه اسکاندیناوی گرفته‌ایم. بر اثر شیوع کرونا صادرات محصولات حلال کاهش یافت اما با فروکش کردن این همه‌گیری بار دیگر این بازار رونق خواهد گرفت. 

انتهای پیام
captcha