به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 331 صفحه منتشر شد.
بین عناصر و شخصیتهای دفاع مقدس و جامعه جوان امروز مشترکات و الگوهایی در سیره نورانی شهدا به چشم میخورد که استخراج این الگوها و ثروت عظیم نیازمند فنآوری خاص است که آن فنآوری «راهیان نور» است و تکنولوژی بهرهبرداری از راهیان نور «روایتگری تخصصی فرهنگ جهاد و شهادت» است.
این اثر، جزو اولین منابع جامعی به حساب میرود که آداب و مهارتهای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت را به صورت مبسوط و کاربردی در اختیار مبلغان و راویان روحانی قرار میدهد. روشها و مهارتهای تدوین شده در این مجموعه، بر اساس یافتهها تجربهها و تدریس اساتید مؤسسه روایت سیره شهدا در دورههای آموزش روایتگری گردآوری شده است.
مجموعه حاضر با بهرهگیری از منابع علمی و تجربه عملی راویان روحانی طی اعزامهای مختلف به محافل شهدای مناطق جنگی و کاروانهای زیارتی راهیان نور تدوین شده است. آنچه از تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت (روایتگری) مدنظر است، صرفاً بیان خاطرات دوران هشت ساله دفاع مقدس نیست، بلکه تحلیل و تطبیق این حقایق با ارزشهای دینی است که با هدف تبلیغ معارف دین اسلام و ترویج فرهنگ مجاهدت و شهادتطلبی صورت میگیرد.
این اثر با هدف افزایش سطح توانایی راویان گرامی در رویارویی با مخاطبان فرهنگ دفاع مقدس و بر اساس نگاه حرفهای کارشناسان عرصه سخن و روایتگری و با بهرهگیری از تجربیات سالهای گذشته و آسیبشناسی های انجام شده، نگارش شده است که حاوی مهارتهای لازم در خصوص بایدها و نبایدهای روایتگری است.
هر چند در سالهای اخیر درباره روایتگری کتب متعددی نگارش درآمده اما کتاب پیش رو با تمرکز بر بایدها و نبایدها، مهارت ها و بایستههای روایتگری فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس نوشته شده که سرآغازی بر نگاه تخصصی به مقوله روایتگری خواهد بود.
اکنون این اثر تحت عنوان «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» به عنوان یک بسته جامع روشی و مهارتی به منظور آموزش اصول و فنون تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و با استفاده از محتوای بیش از ۱۰ دوره آموزش روایتگری در مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه شده است.
این اثر در شش فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل اول که با عنوان «راوی شناسی» تألیف شده، در ابتدا جنبههای شخصیتی راوی (ظاهری و باطنی) تبیین شده و در ادامه به 10 وظیفه ذاتی راوی در برابر مسئولیت روایتگری میپردازد که از جمله آنها میتوان به پیوند روحی و معنوی و عاطفی با شهدا، روایت منطقی و استوار، رعایت مراتب اخلاص و مسئولیتهای معنوی، نگاه جامع به دفاع مقدس، پرهیز از تحلیل و سخنان ناشیانه، و تسلط بر شیوه ها و قالبهای روایتگری اشاره کرد.
«آداب و اصول روایتگری» عنوان دومین فصل از این اثر است که پس از بیان اصول و مبانی روایتگری و آیات روایتگری در قرآن کریم، اصول مهندسی روایتگری (تشخیص، تبیین، تناسب، دسته بندی مطالب، تطهیر، تکریم، تسهیل، تدریج، تعلیم و تربیت، اتقان) تشریح شده است.
در این فصل، اصول ایمانی معنویتساز، آثار معنویت در روایتگری، شاخصههای سنجش معنویت، شاخصههای بیان هنرمندان، و چیستی و چرایی و چگونگی روایتگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در فصل سوم این کتاب، به «مهارتهای مخاطبشناسی» پرداخته است و انواع مخاطب (عام، خاص و اخص) و ویژگیهای آن را برشمرده و به تقسیمبندی مخاطب بر اساس پذیرش روایتگری میپردازد و در ادامه به محورهای مهم در مخاطبشناسی (توان شناسی، روانشناسی، زبانشناسی، مسئلهشناسی، نسخهشناسی، اقتضاشناسی) اشاره دارد.
در ادامه این فصل، مهارت همانندسازی برای مخاطب (راهکارها و مصادیق) تبیین شده و مهارت های مواجهه با انواع مخاطب تشریح گردیده است.
در فصل چهارم که با عنوان «ساماندهی فرصت ها در روایتگری» پرداخته شده، اهمیت فرصت راهیان نور، تبیین و مفهوم شناسی اردوی راهیان نور، ماهیت و اهمیت برگزاری آن و چرایی تقدس این مسأله تشریح شده است.
سپس، به وجود فرصت زیارتگاه شهدا پرداخته شده و فرصتهای اردویی مطرح و به مهارتهای لازم برای مدیریت زمان و محتوا (از جمله مهارت موقعیتیابی در مسیرها، بهرهبرداری از فرصت و موقعیت مسیرها، موقعیتهای اتوبوسی در مسیر، فرصتهای مربوط به مکان اسکان) اشاره شده است.
«مهارت محتوایابی و شیوههای ارائه در روایتگری» عنوان پنجمین فصل از کتاب «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» است که در این فصل، اهمیت موضوع یابی و عنوانگذاری، مهارت یادداشت برداری و تهیه محتوا، مهارت سازماندهی اطلاعات مورد نیاز در روایتگری و مهارت ارائه محتوا (تقسیمبندی مطالب، ارائه محتوای رسانهای، ارائه محتوا در یادمان و ارائه محتوای مخاطبمحور) بیان شده و در پایان، نمونه موضوعات محتوایی ویژه روایتگری دانشآموزی آمده است.
نویسنده در ششمین و آخرین فصل از این اثر، «مهارت پاسخگویی به شبهات و سؤالات دفاع مقدس» را مطرح کرده و در این راستا، زمینههای ایجاد سؤال در مورد دفاع مقدس، عوامل ایجاد شبهه در این باره، مهارت های لازم در مواجهه با شبهه و سؤال، انواع روشهای القای شبهه، تکنیک پاسخگویی به شبهات و سؤالات، و محورهای اصلی سؤالات مخاطبان جوان تبیین شده است.
هدف اصلی در روایتگری، تأثیر در مخاطب و ایجاد پذیرش نسبت به مباحث و مبانی بیان شده در روایتگری است؛ بنابراین، مخاطب از لحاظ پذیرش مباحث راوی به چند دسته تقسیم میشود:
الف – مخاطب باورمند (موافق): این دسته افرادی هستند که به خودی خود در مسیر ارزشهای دینی و آرمان های امام و شهدا هستند و تشخیص خود را بر محور اندیشههای نظام و رهبری تنظیم مینمایند. راوی در مواجهه با این گروه باید مطالب خود را به گونهای طراحی کند که بر امید و یقین گذشته آنها افزوده گردد.
ب - مخاطب ناسازگار (مخالف): این دسته از مخاطب، شامل افرادی میشود که مانند نوجوانان، اطلاعات قبلی نسبت به زمان جنگ تحمیلی ندارند؛ بنابراین ممکن است نسبت به برخی از مطالب راوی واکنش مخالف نشان داده و موضعگیری کنند. وظیفه راوی در مواجهه با این گروه، مستحکمسازی مبانی و دیدگاههای مخاطب نسبت به تاریخ و معارف دفاع مقدس است.
ج - مخاطب متحیر و سرگردان (مردّد): این دسته از مخاطبان را افرادی تشکیل میدهند که به دلیل القائات و شبهات باطل، برایشان نسبت به ارزشها و باروهای اعتقادی تردید و سرگردانی حاصل شده، گر چه تعمدی در مخالف خود ندارند. در این صورت راوی باید به تناسب افراد و سؤالاتشان و بر اساس پاسخها و مستندات صحیح و قانعکننده بر این دسته از مخاطبان مردّد رفع شبهه کند.
د- مخاطب لجوج و سرکش (معاند): این گروه، افرادی هستند که منکر حقانیت شهدای دیروز و پویندگان راه شهدا و راویان امروز فرهنگ جهاد و شهادت هستند. راوی باید در برابر این نوع مخاطب نافرمان و لجوج احتجاج کند، یعنی خاکریزی از حجت های بالغه الهی، انسانی و شرعی در زمینه های گوناگون را در مقابلش اقامه کند تا نتواند بر مبنای عقاید باطن خود پیشروی نماید و غالب شود.
علاقهمندان جهت خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام