انقلاب ما باید نگرش مردم را متحول کند
کد خبر: 4033686
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

انقلاب ما باید نگرش مردم را متحول کند

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) گفت: انقلاب ما اگر بخواهد یک انقلاب باشد که قطعاً هم اینگونه است باید در نوع نگرش مردم تغییرات و تحولاتی را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی‌شبیری، رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص)، شامگاه گذشته 14 بهمن‌ماه در نشستی با عنوان «انقلاب اسلامی، جوانان و خودباوری» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: واژه انقلاب با واژه کودتا متفاوت است، انقلاب یک نوع تحول عمیق در طرز تفکر آحاد مردم سطح جامعه است. اگر در فرانسه انقلاب کبیر رخ داد پیش از آنکه مردم شورش کنند و نظام حاکم را تغییر دهند، تحول در طرز تفکر آن‌ها توسط فرهیختگان در وجود آن‌ها پدید آمد. افراد بسیاری بودند که نظریه اصالت فرد و اصل آزادی را مطرح و فلسفه آن را پی‌ریزی کردند و سپس آن نظریه‌ها به سطح جامعه آمد و مردم را علیه رژیم سیاسی موجود برانگیخت. بنابراین انقلاب ما هم اگر بخواهد انقلاب باشد که اینگونه است باید در نوع نگرش مردم تغییر ایجاد کند.

وی بیان کرد: در این میان ممکن است این سؤال در ذهن جوانان ایجاد شود که چه تفاوتی در زمان پیش و پس از انقلاب وجود دارد و چه تغییر اساسی در حکومت پدید آمده که به نام انقلاب، نامگذاری شده است. در حقیقت پیش از انقلاب 2500 سال رژیم ستم‌شاهی بر این مملکت حکم‌فرما بود و بر همه لازم بود که طبق فرمان پادشاه عمل کنند، اما پس از انقلاب اسلامی، مبنای تمام حرکت‌های اجتماعی توحید شد.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص) افزود: به عبارت دیگر باید گفت که اساس حکومت جمهوری اسلامی توحید است و همه قدرت‌ها، امکانات، توانمندی‌ها و تمام حرکت‌های اجتماعی باید به خدا منتهی شوند و به عبارتی کلمه «لا إله إلّا اللّه» مبنای این انقلاب قرار گرفته است.

وحدتی‌شبیری بیان کرد: در واقع مشروعیت حکومت در نظریه انقلاب اسلامی از خدا محوری و توحید سرچشمه می‌گیرد، خداست که ما را آفریده و بر ما ولایت مطلق دارد و از این‌رو ما بنده، مخلوق و مطیع او هستیم و خداوند است که فرمانده است. در قرآن کریم آمده است، بسیاری از مدعیان ایمان به خداوند، مشرک هستند، اما این شرک الزاماً شرک در عبادت نیست، بلکه شرک در طاعت است و نظریه ولایت‌فقیه که یکی از مبانی استوار انقلاب اسلامی است نیز از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: از این‌رو باید گفت که انقلاب اسلامی پیش از تغییر رژیم سیاسی در ابتدا طرز تفکر و نگرش جامعه را تغییر داد. آحاد مردم در نظریه انقلاب اسلامی که برخاسته از متون معتبر شرعی است اعم از ترک، فارس، بلوچ و غیره با وجود تفاوت‌هایی که در فرهنگ، زبان و غیره آن‌ها مشاهده می‌شود، اما باید در نظر داشت که این تفاوت‌ها، تفاوت در انسانیت نیست، چرا که زن و مرد در پیمودن مسیر کمال و سعادت با یکدیگر برابر هستند.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص) بیان کرد: در حقیقت ما باید پایه‌های انقلاب اسلامی را به درستی بشناسیم، چرا که بدون شناخت پایه‌های نظریه انقلاب نمی‌توانیم آینده خود را ترسیم کنیم و واقعیت امر این است که آینده را باید از گذشته شناخت. برای پیروزی این انقلاب و بقای این نظام جان‌های بسیاری تقدیم این انقلاب شد تا این نظام استواری پیدا کرد و از این‌رو ما وظیفه داریم این فرصت‌های سالگرد انقلاب اسلامی را مغتنم بشماریم و بار دیگر به این اصول و پایه‌ها بنگریم و بر روی این پایه‌ها که بینات انقلاب است، متشابهات انقلاب را با استفاده از این بینات برطرف کنیم.

وحدتی‌شبیری بیان کرد: در واقع انقلاب اسلامی امانتی است که خداوند به ما سپرده است و ما در این مسیر مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم، چرا که ما باید این امانت را به نسل‌های بعدی به صورت سالم تحویل دهیم.

جوانان و انقلاب اسلامی

وی خطاب به جوانان اظهار کرد: جوانان شما در برهه حساس عمر خود قرار گرفته‌اید، در روز قیامت ابتدا از شما این سؤال می‌شود که عمر خود را در چه چیز سپری کردی و سپس سؤال می‌کنند که جوانی و انرژی فراوانی که در دوره جوانی در اختیار شما قرار داد، در چه مسیری صرف کردید؟

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص) تأکید کرد: در حقیقت جوان کانون انرژی و توانمندی است و اگر به دوره پیش از خودمان نگاهی داشته باشیم شاهد خواهیم بود که این انقلاب با ظرفیت جوانان شکل گرفت، امام راحل در 15 خرداد سال 42 به جوانان اعتماد کرد و در دوره انقلاب اسلامی نیز شاهد راهپیمایی‌هایی بودیم که تمام اقشار جامعه در این راهپیمایی‌ها حضور داشتند اما در این میان جوانان بودند که بیشترین اثرگذاری را در این مسیر داشتند.

وحدتی‌شبیری تصریح کرد: در دوره جنگ تحمیلی هشت ساله که تمام دولت‌ها در یک طرف و ایران اسلامی در طرف دیگر قرار داشت و آن چیزی که ضامن بقای دولت اسلامی شد و دشمن صهیونیستی را که نماینده قدرت‌های استعماری بود و آن‌ها را به هلاکت رساند، همانا همین جوانان عزیز این مملک بودند که جبهه‌ها را خالی نگذاشتند و با اتکا به خداوند توانستند در این جنگ پیروز شوند.

وی گفت: در واقع عظمتی که در صدر اسلام به برکت وجود پیامبر(ص) در جوانان پدید آمده بود مجدداً پس از هزار سال به برکت انقلاب اسلامی احیا شد و همین جوانان بودند که در طی هشت سال جنگ تحمیلی، تمام امکانات خود را به کار گرفتند و اجازه ندادند که دشمنان حتی یک وجب خاک از ایران را در دست بگیرند.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) بیان کرد: فرمایشات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، عصاره مبارزات چند دهه رهبری معظم انقلاب در این در بیانیه اظهار شده و به نوعی مبنای حرکت نظام در چله دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است و از این‌رو ما باید بیانیه دوم را بارها بخوانیم و در آن تأمل کنیم.

وحدتی‌شبیری بیان کرد: همانگونه که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس ایستادگی کردند، امروز نیز به همان راهبردها نیاز داریم، جوانان باید هم دانش بیاموزند، مهارت‌افزایی کنند و با اعتماد به نفس و پختگی کامل در مصدر امور قرار گیرند و به عبارتی جوانان ما باید بیش از گذشته خودباور باشند.

وی اظهار کرد: در واقع با تکیه بر جوانان شاهد هستیم که قله‌های دانش یکی از پس از دیگری فتح شد، از نظر نظامی به خودکفایی رسیدیم، با تحریم شدیدی که دشمنان علیه ما داشتند در صنایع نظامی به اوج رسیدیم، پهبادهای مختلفی را طراحی، تولید و مهندسی معکوش کردیم و اکنون نیز باید همان مهندسی معکوس را در اسطوره‌های انقلاب انجام دهیم و سلیمانی‌ها را مهندسی معکوس کنیم.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص) اضافه کرد: اما چه شد که شهید سلیمانی قهرمان ایران شد و تا دامنه قیامت نام او سربلند است؟ در حقیقت سلیمانی‌ها با اخلاص، ایمان، تقوا، شجاعت و اعتماد به نفس توانستند داعشیان را که نزدیک مرزهای ایران آمده بودند و حرم اهل‌بیت(ع) را اشغال کرده بودند را پاک کردند و از این‌رو ما باید بار دیگر بهشتی‌ها، مطهری‌ها و هاشمی‌نژادها را به تعبیر امروزی مهندسی معکوس کنیم.

حوزویان و انقلاب اسلامی

وحدتی‌شبیری خطاب به حوزویان بیان کرد: شما حوزویان امیدهای آینده هستید، افراد بسیاری جان خود را در این مسیر فدا کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند، افراد فراوانی چون فخری‌زاده‌ها مقاومت کردند و انرژی هسته‌ای را به این کشور هدیه دادند و امروز نوبت ما حوزویان است و ما باید در حوزه‌های علمیه تلاش کنیم، فقه ما در افق آینده و چله دوم انقلاب اسلامی، فقه تمدن ساز و فقه پاسخگوست، فقهی که با تکیه بر اسلوب جواهری حکم شرعی را استنباط و در ساحت‌های مختلف اجتماعی اجرای حکم فقهی را نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع شما جوانان حوزوی، امروز باید فرمایشات امام راحل در مکاتبات و سخنرانی‌هایشان و همچنین یک بار دیگر سخنان مقام معظم رهبری را بازخوانی کنید و بررسی کنید که فقه تمدن‌ساز چه ویژگی‌هایی دارد، تمدن نوین اسلامی کدام‌ هستند، احسان، نیکوکاری و اتحاد اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی چه جایگاهی دارد و اینجاست که یکبار دیگر به آرمان‌های اصیل انقلاب که اعتماد به نفس و خودباوری است باز می‌گردیم.

انتهای پیام
captcha