لحظات ماه رجب را غنیمت بدانیم
کد خبر: 4033590
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

لحظات ماه رجب را غنیمت بدانیم

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: استفاده از لحظات ناب سحرگاهانه ماه رجب، ختم قرآن، روزه‌داری اعمالی است که باید در این ماه نسبت به آن حریص بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین (ع)به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین (ع)، ظهر امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به فضیلت ماه رجب و غنیمت دانستن لحظات این ماه، گفت: طبق فرمایش علمای بزرگ اخلاق، اگر شخصی در ماه رمضان حالات معنوی مناجات، ختم قرآن، درک معنوی شب قدر را خود احساس نکرد بداند که در ماه رجب کم گذاشته است و نتوانسته بار معنوی قابل توجه‌ای کسب کند. استفاده از لحظات ناب سحرگاهانه ماه رجب، ختم قرآن، روزه‌داری اعمالی است که باید در این ماه نسبت به آن حریص بود.

وی ادامه داد: توقع داشتن از دیگران عامل اساسی اختلاف در سطح جامعه و خانواده خواهد بود، سپاسگزاری در برابر زحماتی که دیگران در طول زندگی برایمان متحمل می‌شوند را نباید مذموم و ناپسند دانست بلکه توصیه خداوند متعال بر این است که باید سپاسگزار زحمات ظاهری دنیایی همنوع خود باشیم.

دهقانی افزود: برخورد بزرگوارانه تعریف مکارم‌ اخلاقی است که نقطه مقابل آن محاسن‌ اخلاقی یعنی امور نفسانی و درونی همانند ترک غیبت، دروغ و تهمت (سخن‌چینی) خواهد بود. امام باقر(ع) در روایتی مکارم‌ اخلاقی را در نکاتی بیان می‌فرمایند: اول اینکه انسان نسبت به کسانی که به وی ظلم کرده‌اند عفو و بخشش داشته باشد، دیگر آنکه در مقابل اقوام و بستگانی که قطع‌ صله رحم کرده‌اند وی با آنان صله کند و ارتباط داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) برخورد کریمانه و حلم در برابر جاهلان را صفت پایانی صاحبان مکارم‌ اخلاقی دانست و گفت: انسان متوقع (کسی که توقع از دیگران دارد) قطعا نتوانسته خود را به مکارم‌ اخلاقی برساند، لذا لباس واقعی دین را به تن نکرده است، ذکر صلوات بر پیامبر(ص) و آل پاکش، دوست داشتن حضرت علی(ع)، وارد کردن سرور در قلب دیگران، زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) و استمرار عمل نیک از بالاترین اعمالی است که با عنوان افضل‌الاعمال از آن یاد می‌شود. لذا، هر کسی که خود را به این صفات بیاراید، مصالح وی را خداوند رقم خواهد زد.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha