احیای تعالیم امام رضا(ع) در گرو اقامه دین در جامعه
کد خبر: 4032239
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

احیای تعالیم امام رضا(ع) در گرو اقامه دین در جامعه

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت: زنده شدن و احیای تعالیم امام رضا(ع) منوط به این است که ما در جامعه امروزی دین را اقامه کنیم و این در حالی است که به تعبیر قرآن بشریت هر مشکلی که به لحاظ فقر و تورم دارد ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است.

عادل پیغامی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عادل پیغامی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)، امروز نهم بهمن‌ماه در نشست خبری «کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)» که با حضور اصحاب رسانه در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ما در فلسفه تأسیس انقلاب اسلامی آنچه که این انقلاب را با سایر پویش‌ها و جنبش‌هایی که در جهان رخ می‌داد، متمایز می‌کرد، مقوله اسلامیت بود، اسلامیتی که با نظری اندیشه اسلام ناب امام(ره) با محوریت قرآن و عترت(ع) معنا پیدا می‌کرد و به نوعی پیام رسان تمدن انسانی، الهی و توحیدی را به دنیا به ارمغان آورد.

وی عنوان کرد: مقوله اسلامیت منوط به این بود که ما بتوانیم آنچه که از تعالیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) لازم است را در عرصه‌های مختلف امروز دنیا در جامعه‌سازی، نظام‌سازی، جامعه‌پردازی و دولت‌سازی احیا کنیم و به همین دلیل از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی چه در کلام امام راحل و چه پس از آن در فرمایشات مقام معظم رهبری مقوله قرآن بنیان بودن همیشه مورد تأکید بوده که سلسله اقدامات فراوانی هم در این زمینه رخ داده به نحوی که در تاریخ معاصر یک حرکت بی‌نظیری را در انقلاب اسلامی ایران شاهد بودیم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت: در حقیقت به تعبیر قرآن، بشریت هر مشکلی که به جهت فقر، تورم، بیکاری و انواع آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی دارد، ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است.

پیغامی خاطرنشان کرد: در واقع اگر دین اقامه می‌شد و مردم دیندار و اهل کتاب اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی به تعالیم الهی عمل و دین را اقامه می‌کردند به تعبیر قرآن از بالای سر و از زیر پایشان می‌خوردند که در حقیقت اینجا قرآن به یک پیشرفت مادی، معیشتی اشاره دارد که در هیچ یک از مکاتب بشری و علمی امروز به لحاظ عملی و نظری محقق نشده است و به عبارتی هیچ مکتب و نظام اقتصادی و سیاسی ادعا نکرده که من می‌توانم شما را به جایی برسانم که از زیر پا و از بالای سرتان از همه نعمت‌ها بهره‌مند شوید، اما این در حالی است که دین چنین ادعایی را مطرح کرده و این وعده را به ما انسان‌ها داده است، اما شرط بهره‌مندی از نعمت‌ها این است که بتوانیم تعالیم دینی را احیا و اقامه کنیم.

وی عنوان کرد: البته که قطعاً در عمل آنگونه که باید نتوانسته‌ایم دین را احیا کنیم، اما اشتباهات فردی و اشتباهاتی که در بدنه مدیریتی ما رخ داده دلیل نمی‌شود که اصل وعده قرآنی را که در حقیقت راه پیشرفت و بهروزی انسان در دنیا چیزی جز اقامه دین نیست، نادیده بگیریم. به همین دلیل از ابتدای انقلاب بحث مربوط به علوم انسانی اسلامی و رابطه بین علم و دین را باید در دنیای امروز معنای کاربردی از آن پیدا کنیم و به تحقق عینی برسانیم.

دبیر علمی کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) بیان کرد: در آستان قدس رضوی نیز در ۴۳ سال گذشته رویدادهای متعددی برگزار شده که با همین نگاه بوده است که امامت برای ما یک واقعیت در تاریخ و در گذشته نیست، بلکه یک حقیقت زنده است که برای ما امروز ما هم کارگشاست.

پیغامی اظهار کرد: در واقع این جریان، امروز ما را به این نتیجه رسانده است که چند سالی است که امام رضا(ع)، عالم آل محمد(ص) هستند، این عالم بودن ایشان یک فرا زمانی و فرا مکانی است و باید در علوم روز، حل مسائل روز و به ویژه در کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تأکید کردند در نظام‌سازی، جامعه‌پردازی، دولت‌سازی و تمدن سازی، نقش خود را ایفا کند و این ایفای نقش، زنده شدن و احیای تعالیم امام رضا(ع) به طور خاص منوط به این است که ما دین را احیا کنیم.

وی عنوان کرد: آنچه که از مجموعه علمی آستان قدس انتظار می‌رفت و در طی دو دوره‌ای که کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز رخ داده این است که با مجموعه فعالیت‌هایی یک جامعه علمی برای این مسئله بسازیم. این در حالی است که امروزه تعداد پژوهشگرانی که با استفاده از تعالیم دینی پاسخگوی مسائل روز باشند، کافی نیستند و از طرفی نیز به اندازه کافی مقاله و کتاب در دسترس نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم دوره دکتری اندیشه‌های سیاسی، روانشناختی و اقتصادی امام رضا(ع) را تأسیس کنیم.

دبیر علمی کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) ادامه داد: از این‌رو این مسائل ما را به این امر وا داشته که در ادامه فعالیت‌های چهار دهه گذشته خود با برگزاری این کنگره علمی فرصتی را فراهم کنند که یک جنبش علمی در بین برخی از اهالی قلم و علم و اندیشه با اندیشه‌های امام رضا(ع) با محوریت قرآن و عترت(ع) باشد.

پیغامی اظهار کرد: در راستای این کنگره پیش نشست‌هایی را با حضور تعدادی از اساتید برگزار کردیم و برای اینکه جامعه علمی در نسل جدید شکل گیرد مجموعه‌ای از کرسی‌های علمی آزاداندیشی بین دانشجویان مقاطع تکمیلی شکل گرفته و تاکنون نیز دو کرسی هم برگزار شده است که در همین راستا نیز مجله علمی امام رضا(ع) که یک مجله علمی فاخر است، منتشر خواهد شد.

وی عنوان کرد: از این‌رو امسال این کنگره با این موضوع که همواره به عنوان مسائل روز جامعه بشمار می‌روند، برگزار می‌شود و امیدواریم که سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد و این نشست‌ها و کنگره‌ها با موضوعات دیگری که نیاز روز جامعه است برگزار شود و پژوهشگران حوزه و دانشگاه که علاقه‌مند به بحث‌های بین رشته‌ای هستند بتوانند گرد هم جمع شوند و با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و ان‌شاءالله بتوانیم از نتایج این نشست‌ها برای دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری کشور محتواهایی را ارائه دهیم.

دبیر علمی کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) بیان کرد: در استفاده از تعالیم قرآنی و اهل بیت(ع) برای حل مسائل روز، مسائل بسیار کاربردی را داشته‌ایم و پیش‌نشست‌هایی که برگزار کرده‌ایم نیز حول محور مسائل روز جامعه بوده و هستند و آنچه که از معارف اهل بیت(ع) به دست می‌آید، گرچه فهرستی از آیات و روایات هستند که به صورت مستقیم به سیاستگذاری‌های اقتصادی تأکید دارند اما به نحو غیر مستقیم نیز به فهرست بلندی از نکاتی در هر عرصه می‌توانیم دست پیدا کنیم.

پیغامی خاطرنشان کرد: امیدواریم که نتیجه‌های این سیاستگذاری‌ها آن چیزی باشد که دین و خداوند از ما می‌خواهند و در راستای حل مسائل و مشکلات مردم باشد و آن چیزی که ما از آن به عنوان جامعه سازی یاد می‌کنیم نیز در کشور رخ دهد.

وی عنوان کرد: در طی مجموعه پیش نشست‌هایی که برگزار شد، هر یک از اساتید دغدغه‌ها، طرح‌ها و مشکلاتی که در هر حوزه‌ای وجود داشت را مطرح کردند و محتوای علمی این نشست‌ها در قالب مجموعه‌های سیاست‌پژوهی و سیاست‌نامه‌هایی پیاده و تنظیم خواهد شد و هر یک از این سیاست‌ نامه‌ها به مجموعه‌های مربوطه ارسال می‌شود و اگر بتوانیم از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنیم ‌می‌توانیم این مطالب را به گفتمان عمومی در سطح کشور تبدیل کنیم.

گفتنی است که مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)، 10 و 11 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha