قم ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه دارد
کد خبر: 4031855
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
استاندار قم:

قم ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه دارد

استاندار قم گفت: این استان ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات محصولات و پاسخ‌گویی به نیاز بازار کشورهای همسایه و منطقه دارد.

قم ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه داردبه گزارش ایکنا از قم، سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم، امروز هفتم بهمن‌ماه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قم در اتاق بازرگانی استان، بیان کرد: باور داریم که با توسعه فضای تولید و صادرات و افزایش درآمدزایی اقتصادی بسیاری از مشکل‌های استان حل می‌شود و در همین رابطه با استفاده از همه ظرفیت‌ها به دنبال رفع مشکل‌های فعالان اقتصادی استان و پیگیری امور در این حوزه فراتر از مراحل اداری هستیم.

وی با اشاره به فراهم بودن بازار کشورهایی همچون لبنان برای صادرات، افزود: هم‌اکنون در برخی از کشورهای همسایه و منطقه امکان صادرات محصولات تولید شده در قم به خوبی فراهم است که باید با حمایت از فعالان اقتصادی در این رابطه شاهد جهش در حوزه صادرات استان باشیم.

وی همچنین ادامه داد: تاکید ما این است که نمایشگاه دایمی استان که نقش مهمی در معرفی محصول‌های تولید شده در قم و توسعه صادرات دارد در مدت باقی مانده از سال‌جاری به بهره‌برداری برسد تا از فرصت گردشگری ایام نوروز نیز برای شناساندن کالاهای ساخت قم استفاده شود.

استاندار قم گفت: اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد که نتیجه آن را مردم مشاهده کنند باید شاهد تحول در حوزه تولید و تجارت باشیم که در همین خصوص تحرک اقتصادی هرچه بیشتر در استان را دنبال و از هر کسی که در این مسیر گام بردارد، حمایت می‌کنیم.

صادرات، شکوفایی اقتصادی کشور را درپی دارد

مظفر علیخانی معاون استان‌ها و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در این آیین گفت: فعالیت در حوزه توسعه صادرات دارای کارکردهای متنوع و تاثیرگذاری برای شکوفایی اقتصادی کشور است که افزایش درآمدهای ارزی بخشی از آن است.

مظفر علیخانی بیان کرد: صادرکنندگان در شرایط کنونی که کشور در جنگ اقتصادی است با مشکل‌هایی همچون نوسان قیمت ارز مواجه هستند، اما دولت با جدیت در حال رفع مشکل‌ها و ایجاد گشایش در عرصه تولید و صادرات کشور است که نتایج آن به زودی مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: صادرکنندگان در حال تلاش برای توسعه کشور هستند و می‌کوشند با پرداخت تکالیف قانونی خود در مسیر آبادانی ایران گام بردارند، همچنین فعالان اقتصادی در همه عرصه‌های اجتماعی نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: رفع موانع و مشکل‌ها از مقابل صادرکنندگان نقش بسیار مهمی در مسیر توسعه صادرات کشور دارد و ما امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی منسجم راه برای افزایش حجم فعالیت‌های اقتصادی در این بخش بیش‌ازپیش فراهم شود.

فعالان اقتصادی استان قم حضوری موفق در عرصه صادرات دارند

ابوالفضل خاکی رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این آیین با نگاهی به عملکرد تیم اجرایی صادرکنندگان بیان کرد: بر اساس گزارش کمیته اجرایی تعیین صادرکنندگان برتر استان از زمان دریافت دستورالعمل انتخاب نمونه‌ها در مرداد ماه سال جاری، فراخوان ثبت‌نام از سوی سازمان محترم صمت و اتاق بازرگانی بصورت فراگیر انجام و پذیرش کاندیداها بر اساس شاخص های تعیین شده در شیوه‌نامه تعیین نمونه‌ها آغاز شد.

خاکی افزود: معیارهای امسال برای تعیین صادرکنندگان برتر عبارت است از درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و پایداری بازارهای هدف، مهارت فنی و تخصصی شرکت‌ها در امر صادرات، عضویت در تشکل‌های مردم نهاد و تخصصی اقتصادی، عدم بدهی تعیین تکلیف نشده در سیستم بانکی، تسویه حساب ارزی واحدها و همچنین رفع تعهدات مالیاتی بنگاه‌ها.

وی ادامه داد: در کمیته منتخب نمونه‌ها از سازمان‌های مرتبط با تعیین صادرکنندگان برتر پس از بررسی‌های کارشناسی و دقیق از اطلاعات تجمیع شده، لیست اولیه در گروه‌های کالایی متنوع و با تعداد ۱۷ نفر برگزیده و در آخرین جلسه کمیته توسعه صادرات که با حضور استاندار محترم در دی‌ماه سالجاری تشکیل شد مطرح و به تصویب رسید. 

او تصریح کرد: علاوه بر آن در راستای توجه به واحدهای دانش بنیان، تکریم پیشکسوتان صادراتی و انتخاب جوانتری صادرکننده و صادرکننده برتر در حوزه بانوان، از هریک از این بخش‌ها انتخاب اصلح صورت گرفته است.

خاکی بیان کرد: امسال خوشبختانه در چرخه انتخاب صادرکننده ملی دو انتخاب از استان قم وجود داشت که علیرغم کوچک بودن استان یک افتخار مهم تلقی می‌شود. 

انتهای پیام
captcha