به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان روز زن و مادر در تقویم کشورمان، فرصت مغتنمی است تا هم به هویت زن و ارزش والای بانوان از نگاه اسلام توجهای دوباره شود و هم رسالت محوری آنان در نقشهای همسری و مادری برای حفظ کانون خانوده و تربیت نسل، یادآوری شود. جایگاه مهمی که این سالها با قوت گرفتن نقشها و مشغولیتهای اجتماعی، تحصیلی و شغلی زنان، رو به کمرنگ شدن گذاشته و نیاز جدی به بازنگری و بازتعریف دارد.
فاطمه دژبرد رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به تشریح طرحهای امسال این مجموعه همراستا با مأموریتهای خود و الزامات اجتماعی پرداخته است:
مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با درک حساسیت و اهمیت نقشآفرینی بانوان در عرصه اجتماعی و تبعات و خطرات بیتوجهی به این نقش بنیادی، به منظور فرهنگسازی و ریلگذاری در مسیر شناخت دوباره جایگاه خانواده در باور عمومی، هر ساله همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) طرحهای مختلفی را متناسب با نیازهای زنان در نقشهای همسری و مادری پیگیری و به اجرا میگذارد. امسال نیز این مرکز با دو برنامه محوری «سرای خاتون 3» و «شکوه مادری» به تقویت نقشهای زنان و مادران اهتمام دارد.
برای سومین سال پیاپی، نمایشگاه و بازارچه «سرای خاتون» ویژه دستاوردهای خلاق و کارآفرینانه بانوان مشهدی از سوم بهمن در باغ اردوگاه خاتون دایر میشود. نمایشگاهی که با شعار «پشتیبانی و مانعزدایی از تولیدات بانوان» مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، در محورهای مختلفی از جمله هنر و صنایع دستی، پوشاک، بهداشت، سلامت و تغذیه سالم و محصولات فرهنگی، فرصتی کمنظیر را در اختیار زنان فعال در عرصههای اجتماعی و اقتصادی میگذارد تا همراه با نمایش توانمندیها و رشد خلاقیتهای خود، با فروش تولیدات یکساله بنگاه خانگیشان به تقویت اقتصاد خانواده کمک کنند.
در شرایط دشوار اقتصادی کشورمان، دلیل اصلی تدوام اجرای «سرای خاتون» کمک به بانوان سرپرست خانوار و اقشار بیبضاعت شهر مشهد است تا هم بستری برای پرورش استعداد و ظرفیتهای خود بیابند و هم با کمک به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده، حضور مؤثرتری در کنار همسر و فرزندان شان داشته باشند.
همچنین همزمان با میلاد حضرت فاطمه(س)، مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی رویداد بزرگ «شکوه مادری» را برای دومین سال در گستره ملی اجرا میکند. این رویداد فرهنگی اجتماعی با هدف کمک به ترویج و تقویت گفتمان فرزندآوری در خانوادهها و همچنین ايجاد احساس كرامت و ارزشمندی نسبت به ایفای نقش مادری طراحی شده است. طرح ملی «شکوه مادری» که همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س) وارد دومین مرحله خود شده است، به معرفی و تجلیل از مادران جوان زیر 40 سالی اختصاص دارد که در کنار فعالیت اجتماعی، دارای بیش از سه فرزند هستند و نقش مادری خود را نیز فراموش نکردهاند. فرهنگسازی موضوع فرزندآوری و نقشآفرینی در کمک به افزایش جمعیت کشور و جلوگیری از مواجهه با مشکلات جمعیتی، از اهداف مهمی است که در این طرح ملی و با ایجاد شبکههای استانی مادران مبلغ فرزندآوری، برای تحقق آن تلاش میشود.
این طرح در سال نخست اجرا، با استقبال گسترده مادران در سراسر کشور مواجه شد و بیش از 7000 مادر در آن مشارکت کردند که پس از انجام داوریها و ارزیابی معیارها، در نهایت طی مراسمی در حرم مطهر رضوی، 18 مادر منتخب از سراسر کشور معرفی و تقدیر شدند تا با تشکیل شبکه مادران نسل یاور رضوی(ثمین)، به عنوان سفیران فرزندآوری و جمعیت در سطح کشور شروع به فعالیت و فرهنگسازی کنند. امسال نیز برای دومین سال، در بازه زمانی 20 تا 30 دی ماه از مادران سراسر کشور برای حضور در این پویش فرهنگی و اجتماعی دعوت به عمل آمد که بیش از 28 هزار مادر ثبت نام کردند تا همزمان با روز ولادت حضرت زهرا(س) فاز دوم این طرح ملی آغاز شود.
انتهای پیام