قرآن مرمت شده مولان‌آباد سقز رونمایی شد
کد خبر: 4028746
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

قرآن مرمت شده مولان‌آباد سقز رونمایی شد

قرآن تاریخی مرمت شده روستای مولان‌آباد سقز طی مراسمی با حضور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان، معاون میراث‌فرهنگی و فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سقز، جمعی از اهالی روستا امروز، 25 دی‌ در مسجد روستا رونمایی شد.

قرآن مرمت شده مولان‌آباد سقز رونمایی شد

به‌ گزارش ایکنا از کردستان، صلاح نصرالهی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی سقز، امروز، 25 دی‌ماه در مراسم رونمایی از قرآن تاریخی مولان‌آباد اظهار کرد: با توجه به سطح بالای آسیب‌های وارده به این قرآن تاریخی با ارزش، انجام مرمت آن در دستور کار اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان قرار گرفت.

وی افزود: این نسخه خطی توسط اداره‌ کل استان به کارگاه مرمتی حمید ملکیان، از اساتید این حوزه انتقال و پس از گذشت 4 ماه مرمت شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی سقز با بیان اینکه برای حفظ، نگهداری و مرمت این قرآن تاریخی 40 میلیون تومان هزینه شده است، بیان کرد: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز جزء قرآن‌های نفیس کشور به شمار می‌رود که بیش از 3 سده است در مسجد روستای مولان‌آباد نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: جنس برگ‌های این نسخه با ارزش از کاغذ، جلد قرآن چرم ونوع خط نوشتاری آیه‌های این قرآن تاریخی نسخ است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی سقز، گفت: این نسخه که در فاصله سالهای 1116 لغایت 1127 هجری قمری با نظارت مرحوم شیخ حسن از علمای بنام منطقه و با خط بسیار زیبای ملا رسول کاتب نگارش شده، جدای از متن قرآن حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی است که بنا به یک‌جا بودن همه این موضوعات در منطقه به ام‌القرآن شهرت یافته است.

وی در پایان یادآور شد: قرآن تاریخی مولان‌آباد به شماره 253 در فهرست آثار تاریخی ملی منقول کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha