برگزاری دوره آموزشی «حقوق کودک» ویژه بانوان فرهنگی کردستان
کد خبر: 4028707
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

برگزاری دوره آموزشی «حقوق کودک» ویژه بانوان فرهنگی کردستان

دوره آموزشی حقوق کودک ویژه بانوان فرهنگی کردستان در آستانه هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر امروز، 25 دی‌ماه در سنندج برگزار شد.

دوره آموزشی «حقوق کودک» ویژه بانوان فرهنگی کردستان برگزار شد

به گزارش ایکنا از کردستان، لیلا حیدری، مشاور امور بانوان و خانواده آموزش‌و‌پرورش کردستان در دوره آموزشی «حقوق کودک» که به منظور توانمندسازی بانوان فرهنگی برگزار شد، با تبریک پیشاپیش هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، به بیان اهمیت این دوره آموزشی پرداخت و اظهار کرد: این دوره با هدف توانمندسازی بانوان فرهنگی و در راستای اجرای برنامه‌های اجرایی و عملیاتی امور بانوان برگزار شده است .

وی با اشاره به حقوق زن در قانون اساسی، خانواده را واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان دانست و افزود: ازدواج که توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده بوده، زمینه‌ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است.

مشاور امور بانوان و خانواده آموزش‌و‌پرورش کردستان بیان کرد: زن در چنین برداشتی از واحد خانواده، از حالت ابزاری و در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج «مادری» با پرورش نسلی شایسته حائز ارزش، جایگاه و کرامتی والاتر در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به بندهایی از قانون اساسی، به حقوق زن در قانون اساسی پرداخت و ادامه داد: در بند چهارده از اصل سوم قانون اساسی، یکی از اهداف جمهوری اسلامی، تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون تعیین شده است.

حیدری افزود: در اصل دهم نیز بیان می‌دارد که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوطه باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق اسلامی باشد.

وی ادامه داد: مطابق اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند و همچنین در اصل بیست و یکم این قانون وظایف دولت در قبال تلاش در راستای احقاق زنان بیان و تأکید شده است که دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند.

مشاور امور بانوان و خانواده آموزش‌و‌پرورش کردستان یادآور شد: براساس این اصل دولت باید امور ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او، حمایت مادران، به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست، ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده و ایجاد بیمه خاص بانوان سرپرست خانوار و زنان سالخورده ... را انجام دهد.

دوره پیش دبستانی؛ دوره طلایی آموزشی

صدیقه عبداللهی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به بیان مطالبی در خصوص حقوق کودک در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش کردستان در موضوع پوشش کمی و کیفی نوآموزان دوره ابتدایی جزو استان‌های پیشرو کشور است.

وی فراهم کردن شرایط تحصیلی برای همه کودکان را رسالت اصلی آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: باید زمینه بهره‌مندی کودکان از آموزش‌های دوره پیش دبستانی را برای نوآموزان پیش دبستانی فراهم کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه براساس تحقیقات پژوهشی، دانش‌آموزان دیرآموز در دوره ابتدایی و همچنین دانش‌آموزانی که تکرار پایه را تجربه می‌کنند، بیشتر کودکانی هستند که نتوانسته‌اند دوره پیش دبستان را تجربه کنند، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که تمامی کودکان دوره پیش‌دبستانی را گذارنده و از آموزش‌های این دوره بهره‌مند شوند.

عبداللهی دوره پیش‌دبستانی را دوره طلایی آموزشی دانست و اظهار کرد: در این دوره کودکان باید از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین تلاش متولیان تعلیم و تربیت باید این باشد که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند و ترک تحصیل نکند، بیان کرد: توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی و ارائه آموزش های لازم به معلمان جدید الورود بسیار ضروی است.

عبداللهی با بیان اینکه متأسفانه دوران کرونا، آسیب‌های عمیقی به آموزش در دوره ابتدایی وارده کرده است؛ یادآور شد: همه مسئولان آموزش‌و‌پرورش باید به حقوق کودکان آشنا شوند.

یادآور می‌شود؛ در ادامه دو نفر از کارشناسان و وکلای دادگستری استان به بیان مطالبی در خصوص حمایت از طفل و نوجوان و همچنین حقوق زنان در قانون پرداختند.

انتهای پیام
captcha