حوزه تعلیم و تربیت باید با مفاهیم دینی آمیخته باشد
کد خبر: 4027513
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت:

حوزه تعلیم و تربیت باید با مفاهیم دینی آمیخته باشد

معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت بیان کرد: در واقع پرورش بر آموزش ارجح بوده و اگر به صرف آموزش متکی باشیم، نتایج درخشانی نخواهیم داشت. ضرورت دارد بحث پرورش را به‌ شکل کاربردی، نه تنها در مدارس و کلاس‌های درس، بلکه در خانواده‌ها و بطن جامعه دنبال کرد.

فرخ کامرانی معاون پرورشی تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت

فرخ کامرانی، معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به ابعاد مختلف حوزه پرورشی بیان کرد: بحث پرورشی، حوزه‌های مختلف شامل حوزه قرآن، عترت، نماز، فرهنگی، هنری، تربیت بدنی و  سلامت را  در بر می‌گیرد. در این معاونت سعی  شده است که سرلوحه فعالیت یک آیه شریفه از قرآن  قرار بگیرد که خداوند می‌فرماید:«وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد.»

وی یادآور شد: در واقع پرورش بر آموزش ارجح بوده و اگر به صرف آموزش متکی باشیم، نتایج درخشانی نخواهیم داشت. باید بحث پرورش را به‌شکل کاربردی، نه تنها در مدارس و کلاس‌های درس، بلکه در خانواده‌ها و بطن جامعه دنبال کرد. در مبحث پرورش نیز باید توجه داشت که اگر پرورش یک فرد تک‌بعدی باشد، در اصطلاح علمیِ حوزه تعلیم و تربیت به آن رشد سرطانی می‌گویند. یعنی فرد تنها در یک مسئله ممتاز شده ولی نمی‌تواند سایر جهات اجتماعی، رفتاری و شخصیتی را متعادل پیش ببرد. لذا باید رشد و پرورش همه ابعاد شخصیتی را مورد توجه قرار دهیم.

کامرانی، رشد را فرایندی مداوم دانست و اظهار کرد: رشد یک‌دفعه اتفاق نمی‌افتد. برای مثال فردی که حافظ قرآن است باید تاثیرات آن را در حوزه عمل نیز نشان بدهد. یعنی در حوزه دینی، باید مفاهیم و آموزه‌های خود را در قالب عمل نشان بدهیم تا تاثیرات آن برای سایرین به‌صورت عینی درآید. توانمندی صرف در حوزه نظری و درسی نیز همین‌گونه است و برای اثربخشی درست و بهره‌وری شایسته باید با سواد ارتباطی آمیخته شود.

معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت با بیان اینکه دیدگاه افراد به حوزه پرورشی نگاهی مقدس است، بیان کرد: حوزه تعلیم و تربیت باید با مفاهیم دینی آمیخته باشد. همان‌طور که گفته شد، پرورش بر آموزش مقدم است. افراد تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند تا به جامعه‌ای همگون و انسانی متعالی دست‌یابیم. در واقع زندگی اجتماعی در هم تنیده شده و نمی‌توان صرفا به دنبال خواسته‌های شخصی خود بود و ارتباطات متقابل، لازمه زندگی اجتماعی است.

کامرانی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش تصریح کرد: از دیدگاه بنده، حوزه آموزش و پرورش را می‌توان به مثلثی تشبیه کرد که اضلاع آن خانه، مدرسه و اجتماع است. دانش‌آموز مستقیما متاثر از این سه رأس بوده و اگر خانه و مدرسه که مکان‌های اصلی تعلیم و تربیت هستند باهم توافق و هم‌خوانی بیشتری داشته باشند، تربیت‌پذیری در رشد فرد بسیار تسهیل خواهد‍‌شد و در نتیجه در راس سوم یعنی اجتماع، فردی متعادل و متعالی خواهیم داشت.

وی با اشاره به ایام بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، علت محبوبیت ایشان را نشات‌گرفته از حوزه تربیتی وی دانست و ابراز کرد: این سردار پرافتخار مصداق آیه شریفه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بود. تربیت درست ایشان باعث شد که خود معلمی بی‌بدیل در این حوزه برای سایرین باشد. همه این‌ها محصول و آموزه پرورش و تربیت دینی است.

کامرانی به نقش تربیتی خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: پیش از این دانش‌آموز حدود 6 ساعت در مدرسه و تحت تعلیم مستقیم معلمین قرار داشت، اما با فراگیری جریان کرونا و غیرحضوری‌ شدن آموزش، وارد یک فضای شیشه‌ای تحت عنوان فضای مجازی شدیم و نوع ارتباط دانش‌آموز، خانه و مدرسه تحت تاثیر این زیست‌بوم جدید قرار گرفته‌ است. که البته انشالله از این مراحل نیز در حال گذار هستیم.

معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک رشت انجام فعالیت‌های اثربخش فرهنگی در فضای مجازی را یکی از وظایف مهم حوزه پرورشی در حال حاضر دانست و بیان کرد: در باب اهمیت فضای مجازی در دنیای کنونی، فرموده مقام معظم رهبری بسیار قابل توجه است که فرمودند در حال حاضر یکی از مستحبات بعد از نماز، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است. همین جمله نشان‌می‌دهد متولیان امر فرهنگی باید بستر فضای مجازی را برای دانش‌آموزان در این حوزه فراهم کنند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون آموزش و پرورش حرکت‌های مثبت فراوانی در این زمینه داشته‌ است. برگزاری جشنواره‌های مختلف در بستر فضای مجازی مانند طرح ملی لاله‌های روشن(40 هزار مدرسه، 40 هزار یادواره، 40 هزار دانش‌آموز یا معلم شهید) که به شکل ویژه‌ای در مدارس برگزار شد. همچنین طرح ملی پرسش مهر، طرح آجر به آجر، جشنواره‌های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و جلسات وبیناری مستمر با معاونین پرورشی مدارس و... از دیگر اقدامات این حوزه در فضای مجازی است.

انتهای پیام
captcha