جزییات تغییر در مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم
کد خبر: 4025219
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
رشید جعفرپور تشریح کرد:

جزییات تغییر در مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم

معاون مدیرکل فرهنگی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی ارتقا پیدا کرده و یک بخش با عنوان تحول در علوم انسانی هم به این دفتر اضافه شده است و رئیس آن نیز به سمت قائم مقام وزیر و رئیس مرکز ارتقا پیدا کرده است و حکم وی را هم خود وزیر صادر می‌کند. 

رشید جعفرپور، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت علوم

به گزارش ایکنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، چندی پیش در مراسمی از تغییراتی در ساختار دفتر توسعه پژوهش و فعالیت‌های قرآنی در وزارت علوم، زیر نظر خود خبر داد و در ادامه روز شنبه 11 دی‌ماه نیز محمدجواد هراتی را به عنوان قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور منصوب کرد.
وزیر علوم در حکم هراتی بر مواردی همانند انجام شایسته امور مرتبط با حوزه هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، اتمام ویژه به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در راستای تحول در سرفصل‌های علوم‌انسانی و آمایش رشته‌های مرتبط با هماهنگی معاونت‌های ذیربط وزارت عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی و  توسعه رشته‌های بومی در حوزه علوم‌ انسانی تأکید کرده است.
 
برای بررسی بیشتر تغییرات در ساختار قرآنی وزارت علوم با رشید جعفرپور، معاون مدیرکل فرهنگی و رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری،  گفت‌وگو کردیم که وی به ایکنا گفت: فعالیت‌های دینی و قرآنی در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو دفتر پیگیری می‌شود که یک دفتر با عنوان مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است که این مرکز موضوعات آموزشی و پژوهشی قرآنی در دانشگاه‌های کشور را پیگیری می‌کند که از جمله آنها تصویب رشته و اصلاح سرفصل‌های درسی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قرآنی است.

محتوای تغییرات در ساختار قرآنی وزارت علوم

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه خود این نهاد پژوهش‌هایی را در حوزه مباحث قرآنی با دانشگاه‌ها هماهنگ می‌کند تا آنها انجام این پژوهش‌ها را بر عهده بگیرند، در واقع مسئولیت اصلی این بخش آموزش و پژوهش در زمینه قرآن کریم است. دفتر دیگر اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم است که در معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارت مستقر است. این دفتر، مسائل تبلیغی و ترویجی و همچنین برگزاری جشنواره‌های قرآنی و امثالهم را در وزارت علوم و دانشگاه‌ها پیگیری می‌کند.
 
جعفرپور تصریح کرد: تغییر ساختاری جدیدی که صورت گرفته است این است که دفتر پژوهش‌های هماهنگی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی قرآن کریم ارتقا پیدا کرده و یک بخش با عنوان تحول در علوم انسانی هم به این دفتر اضافه شده است و رئیس آن نیز به سمت قائم مقام وزیر و رئیس مرکز ارتقا پیدا کرده است و حکم وی را هم خود وزیر صادر می‌کند. 
 
معاون مدیرکل فرهنگی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری بیان کرد: این دفتر علاوه بر مأموریت‌های قرآنی، حوزه علوم انسانی را هم پیگیری می‌کند و با دو معاونت وزارت علوم شامل معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی همکاری و هماهنگی دارد و کارگروه‌هایی هم در این دو معاونت دارد تا مسائل آموزشی و پژوهشی را با آنها هماهنگ و کارها را پیش ببرد.

وظایف دفتر فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی

وی ادامه داد: دفتر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی کماکان در حد یک اداره در معاونت فرهنگی وزارت علوم پیش‌بینی شده و کارهایی همانند برگزاری جشنواره‌های قرآنی و ارتباط با کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، محافل دانشجویی و محافل انس با قرآن در دانشگاه‌ها، جلسات تفسیر، قرآن‌خوانی، روان‌خوانی، روخوانی و امثالهم را پیگیری می‌کند. این دو حوزه هرچند به لحاظ وظایفی، نزدیکی‌هایی دارند اما تقریباً دو حوزه متفاوت از هم هستند که هرکدام در سطح خاص خود فعالیت‌های قرآنی را پیگیری می‌کنند.
 
جعفرپور بیان کرد: قبلاً دفتری از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت علوم ایجاد شد که تغییرات جدید در آن حوزه رخ داده و تحول در علوم انسانی هم به آن اضافه شده است چراکه وزیر علوم معتقد است که علوم انسانی ما باید با مباحث قرآنی پیوند داشته باشد. محل استقرار دفتر آن نیز در خود وزارت علوم است که تاکنون با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی رئیس آن انتخاب می‌شد. 
 
لازم به ذکر است که مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تاکنون با ریاست افرادی همانند ابوالفضل خوش‌منش و سیدحمیدرضا میرعظیمی، مشغول فعالیت در زمینه قرآنی در وزارت علوم بوده و امید است با تغییرات جدید شاهد گام‌هایی به سوی رونق پژوهش‌های دینی و قرآنی کاربردی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشیم.

 

انتهای پیام
captcha