۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردم ایران اسلامی است
کد خبر: 4024968
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردم ایران اسلامی است

امام‌جمعه تبریز با بیان اینکه حرکت با بصیرت مردم تبریز در هشتم دی ماه سال ۱۳۸۸ مقدمه قیام مردم قهرمان ایران در نهم دی ماه بود تصریح کرد: ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی ایران اسلامی است.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز، امروز، 10 دی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با بیان اینکه فتنه ۸۸ موجب تشدید تحریم‌ها و توقف مسیر عقب‌نشینی آمریکا در برابر ایران شد، گفت: بعد از فتنه ۸۸ رفتار آمریکا علیه ایران عوض و تحریم‌ها تشدید شد و در ۸ مرداد همان سال لایحه تحریم فروش بنزین در سنای آمریکا تصویب شد و اروپایی‌ها در اعمال تحریم با آمریکا هماهنگ شدند.

وی اظهار کرد: فتنه‌گران در سال ۸۸ با ساختارشکنی به اسلامیت و جمهوریت نظام هجمه وارد کردند و این موضوع باعث شد رفتار و ادبیات آمریکا در قبال ایران تغییر کند.

آل‌هاشم گفت: حضور مردم و مشارکت بیش از ۴۰ میلیون در انتخابات دهم می‌توانست علاوه بر استحکام بیشتر داخلی در افقی وسیع‌تر دامنه نفوذ ایران را در عرصه جهانی به‌عنوان یک کشور جهانی که الگوی مردم‌سالاری دینی را ارائه داده بود گسترش دهد.

خطیب نماز جمعه تبریز زیر سؤال بردن نهاد‌های قانونی نظام را از دیگر اقدامات فتنه‌گران ۸۸ دانست و گفت: ۴۰ روز مانده به برگزاری انتخابات کمیته صیانت آرا را تشکیل دادند که با این کار بدعتی ناپسند شکل گرفت.

وی ساختارشکنی و القای یأس و تردید‌های ذهنی را یکی دیگر از اقدامات فتنه‌گران برشمرد و ادامه داد: افزایش فشار‌ها و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود که در سایه فتنه از سوی دشمنان افزایش یافت. از جمله تبعات دیگر فتنه ۸۸، افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای بود.

آل‌هاشم با یادآوری اینکه سه روز قبل از انتخابات رئیس‌جمهور وقت آمریکا به رهبر فرزانه انقلاب نامه‌ای نوشته بود افزود: اوباما در نامه‌ای مداخله ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای برای حل بحران خاورمیانه را خواستار شده بود، اما حوادث بعد از انتخابات باعث شد آن‌ها از در خواست خود عقب‌نشینی کنند. فتنه ۸۸ باعث شد افزایش امید دشمن به براندازی نظام شدت بگیرد، به طوری که دشمن امیدوار شد که می‌تواند نظام مقدس ما را از بین ببرد و مشارکت ۱۷ سفارتخانه خارجی در زمان فتنه در تهران علیه نظام نشان دهنده امید دشمن برای براندازی بود.

امام‌جمعه تبریز با بیان اینکه حرکت با بصیرت مردم تبریز در هشتم دی ماه سال ۱۳۸۸ مقدمه قیام مردم قهرمان ایران در نهم دی ماه بود تصریح کرد: ۹ دی سال ۱۳۸۸ نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی ایران اسلامی است. مردم پیشگام تبریز در آن زمان با بصیرت و آگاهی سیاسی بالا یک روز پیش از دیگر نقاط ایران به پا خواست تا پایه گذار حرکت‌های مردمی در شهر‌های دیگر شود که نقش مرحوم آیت‌الله مجتهد شبستری برجسته و اثرگذار بود.

وی پیوند عمیق و الهی بین مردم و رهبر معظم انقلاب را عنصری دیگر در خنثی نمودن فتنه ۸۸ دانست و گفت: پیوند رهبری و مردم به حرکت‌های آشوب گران پایان داد و روز ۹ دی را به عنوان روز بصیرت مردم در تاریخ به ثبت رساند. بعد از ۹ دی نقش بی‌بدیل ولایت برای خنثی سازی توطئه دشمنان اثبات شد و پیوند ناگسستنی مردم با انقلاب تقویت شد و اهمیت بصیرت و ولایتمداری آشکار شد.

آل‌هاشم با بیان اینکه توطئه تمام نشده و دشمن همیشه در پی ضربه زدن است افزود: با وجود همه مشکلات، مردم از آرمان‌های انقلاب، امام و ولایت و شهدا دست نکشیده و نخواهند کشید.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی تأکید کرد: فتنه ۸۸ تمام شد، ولی فتنه‌ها همچنان باقی است و گمان نکنیم پرونده فتنه بسته شده است، احتمال اینکه فتنه‌های دیگر باشد، وجود دارد و باید با افزایش بصیرت و ولایت‌مداری خود پاسخگوی فتنه‌های بعدی باشیم.

وی با بیان اینکه شهدا همیشه سرمشق آزادگان خدا جوی بوده‌اند و اولیای دین همواره از خدا آرزوی شهادت می‌کنند ادامه داد: شهیدی مانند حاج قاسم سلیمانی دارای خصوصیات بسیار ارزشمند است که حرکات و رفتارش برای تبلیغ اسلام است و نبوغ نظامی یکی از خصوصیات حاج قاسم است، یکی دیگر از خصوصیات او روحیه سلحشوری و جنگندگی است و با نهایت شجاعت در خطوط مقدم جبهه حاضر می‌شد. روحیه شهادت طلبی حاج قاسم سلیمانی زبانزد بود و شیفته شهادت بود و خصوصیت دیگر حاج قاسم اخلاص بود، او به شدت از ریا و خودنمایی پرهیز می‌کرد، ظاهر و باطنش یکی بود.

آل‌هاشم تصریح کرد: بعد از ارتحال امام خمینی(ره) تشییع پیکری همچون تشییع شهید حاج قاسم در ایران دیده نشده بود و این حاکی از اخلاص او بود.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: ولایتمداری خصوصیت دیگر شهید سلیمانی است، عشق و علاقه خاصی به حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری داشت و تعبد و معنویت حاج قاسم از دیگر خصوصیات بارز اوست، از هر فرصت برای برای دعا و قرآن و راز و نیاز استفاده می‌کرد. حاج قاسم همچنین یک دیپلمات برجسته بود و هر جا که ضرورت بود در تراز یک دیپلمات کار کشته و برجسته ظاهر می‌شد و سختکوشی و نظم و انضباطش مثال زدنی بود.

امام‌جمعه تبریز با بیان اینکه حاج قاسم روحیه انقلابی داشت و فرزند انقلاب و مروج گفتمان اسلام، پیرو خط امام و رهبری بود اظهار کرد: شهید سلیمانی هیچ وقت به حاشیه‌ها در هیچ زمینه‌ای ورود پیدا نمی‌کرد و اهل افراط و تفریط نبود و نگاه فراجناحی داشت و کلیت جامعه ایرانی را یک خانواده می‌دانست و برای وحدت و انسجام ملی بین سلایق مختلف کشور تلاش‌های فراوانی داشت.

انتهای پیام
captcha