محقق‌کنندگان تمدن نوین اسلامی چه گروه‌هایی هستند
کد خبر: 4023967
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
معاون وزیر علوم در بازدید از ایکنا:

محقق‌کنندگان تمدن نوین اسلامی چه گروه‌هایی هستند

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان اصلی‌ترین گروه مخاطب رهبر معظم انقلاب در جنبش نرم‌افزاری، جنگ نرم، جهاد تبیین، بیانیه گام دوم انقلاب و... هستند و آنها را محقق‌کنندگان تمدن نوین اسلامی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز دوشنبه 6 دی‌ از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.

کلانتری در نشستی که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، گفت: کار شما غبطه‌ برانگیز و روزی شما در کار قرآنی است که یک نعمت محسوب می‌شود. ان‌شاءالله همه ما از فیض قرآن بهره‌مند شویم. سؤالی که بنده درصدد پاسخ به آن هستم این است که نسبت ما با فعالیت‌های قرآنی و به طور عام‌تر معارف دینی چیست و می‌توانیم چه کاری را انجام دهیم؟ به دلیل علاقه‌های نظری‌ام و رشته تخصصی‌ام که جامعه‌شناسی است، نگاه جامعه‌شناسانه و تاریخی به موضوع داشتم. تاریخ ایران با خداباوری و ایمان به حضرت احدیت گره خورده و آنقدر این موضوع شفاف است که مستشرقان نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند. لذا اجماعی نظری وجود دارد که خرد و حکمت ایرانی مبتنی بر توحید و انسان همیشه مُسلِم بوده است.

وی با بیان این نکته که با ورود اسلام به ایران خداباوری و توحید بارور شد و تعالی و‌ عمق بیشتری پیدا کرد، افزود: اسلام با جان و دل انسان آشنا بود و مضامینی را مطرح می‌کرد که شاید صورت‌بندی کلامی نداشت، اما انسان ایرانی آن را درک و تفصیل آن را قرآن آشکار کرد. محبت اهل بیت(ع) و پیروی از این خاندان و محوریت یافتن ثقلین از ابتدا در جان و دل ایرانیان ریشه دوانید؛ چه زمانی که دین رسمی تشیع شد و چه قبل از آن که محبت اهل بیت همواره وجود داشت و همین موضوع باعث شد که شاهد شکل‌گیری خدمات متقابل اسلام و ایران باشیم که شهید مطهری از آن یاد می‌کند و می‌گوید که اسلام ایرانیت را شکوفا کرد و ایرانیت نیز محملی برای شکوفایی بیشتر اسلام شد.

محور شکل‌گیری انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم یادآور شد: این مسیر ادامه پیدا کرد و ما شاهد شکوفایی تمدنی بودیم که به جهان غرب هم صادر شد، اما جهان غرب در بزنگاهی مسیر را عوض کرد و تاریخ وارد چرخه دیگری شد. لذا ما شاهد شکل‌گیری مدرنیته در غرب بودیم که مناسبات همه عالم را به هم زد و انسانِ تراز جدیدی را در مخیله خود ‌پروراند. ایران هم آشنایی نابهنگامی با غرب جدید داشت و غربِ جدید برای ایران مهمان ناخوانده بود. این موضوع باعث شد که این مهمان با همه جوانب آن و روی کار آمدن سلسله پهلوی و پیگیری پروژه قهری‌ مدرن‌سازی جامعه ایران مورد توجه حکام قرار بگیرد.

کلانتری تصریح کرد: این مسئله موجب شد که هویت تاریخی ایرانی و اسلامی دچار فطرت شود. البته مختص ایران نبود، بلکه کشورهای بسیاری دچار این مشکل شدند. به همین دلیل خیزش‌های ضداستعماری و نهضت‌های بازگشت به خویشتن شکل گرفت. ‌انقلاب اسلامی ثمره نگاه بازگشت به خود و هویت اصیل ایرانی و اسلامی بود که دین در آن جایگاهی اصلی داشت و تمسک به قرآن و عصمت، محور اصلی بود. لذا انقلاب اسلامی، بازگشت به قرآن و عترت بود و بدیهی است که این بازگشت نه تنها برای مسلمین، که برای تمام بشریت سخنانی داشته باشد.

اعتماد رهبران کشور به دانشجویان

وی ادامه داد: به تدریج تمام نهادهای موجود در کشور در راستای بازگشت به خویشتن مشغول تکاپو شدند، از جمله دانشگاه که دگرگونی‌ عظیمی داشت. در دفاع مقدس و فتنه‌های مختلف و اخیراً در زمان شیوع کرونا شاهد نقش‌آفرینی جدی دانشجویان بوده‌ایم و رهبران کشور همیشه به این قشر اعتماد کرده‌اند. همچنین دانشجویان اصلی‌ترین گروه مخاطب رهبر معظم انقلاب در جنبش نرم‌افزاری، جنگ نرم، جهاد تبیین، بیانیه گام دوم انقلاب و... هستند و آنها را محقق‌کنندگان تمدن نوین اسلامی می‌دانند. لذا هر کاری که در این مسیر انجام دهیم بازگشت به خود است. اگر از مانع‌زدایی و پشتیبانی در تولید بحث می‌کنیم، می‌توان همین حرف را در حوزه فرهنگ بیان کرد و این موضوع به میزان اعتماد ما به این قشر برمی‌گردد و در این مسیر ایمان به مفاهیم دینی و قرآنی و مضامین اهل بیت(ع) اولین گام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود تصریح کرد: به نظرم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور می‌تواند به میزان زیادی در مسیر بازگشت به خویشتن و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب کمک کند. ما با کمال میل آماده هرگونه همکاری هستیم تا ریشه‌های این شجره طیبه محکم‌تر شود و برای جامعه دانشگاهی حاصل بیشتری داشته باشد.

آموزش فصیح‌خوانی و روان‌خوانی قرآن به دانشجویان

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در این نشست با اشاره به برگزاری دوره‌های تدبر در قرآن و تاریخچه کتابت در ایران، اظهار کرد: افراد در دوره‌ای شش ماهه با ما همراه هستند و چهل کلاس یک ساعت و نیمه برای آنان برگزار می‌شود. همچنین دوره دانشجومعلم قرآنی را برگزار می‌کنیم که دانشجویان شرکت‌کننده در ابتدا آزمون فصیح‌خوانی و روان‌خوانی را می‌گذرانند و اگر موفق شوند، وارد دوره دانشجومعلم می‌شوند.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نقشی مؤثر در بازگشت به خویشتن دارد

وی تأکید کرد: سال دیگر می‌توانیم دوره فصیح‌خوانی و روان‌خوانی را برای صد تا صد و پنجاه هزار نفر از دانشجویان برگزار کنیم، به شرطی که سازمان دانشجویان بپذیرد که ما در خوابگاه‌ها حضور پیدا کنیم. همچنین طرح تلفنی حفظ مشکات ویژه جامعه بهزیستی را در راستای مسئولیت اجتماعی شروع کرده‌ایم و پشتیبانان این طرح دانشجومعلمان هستند و امسال به صد نفر مدرک حفظ یک جز تا حافظ کل قرآن ارائه داده‌ایم. البته ما فقط نقش تسهیل‌گری داریم و ابزار کار را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم.

شبکه‎سازی برای دانشجویان جشنواره‌های قرآنی

سپس لاله شکورشهابی، مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی از سال ۶۴ آغاز و نخستین دوره مسابقات قرآن دانشجویان در جهاد دانشگاهی برگزار شد. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بانی ۲۴ دوره جشنواره ملی قرآن بوده است و با هدف استفاده از زبان هنر در تفهیم مفاهیم قرآنی در حوزه جشنواره‌ای و نمایشگاهی نیز وارد شده است. یکی از برنامه‌های اخیر این سازمان، جشنواره ملی کتابت قرآن کریم بود که با رویکرد آموزش‌محوری اجرا شد و رویکرد ما این بود؛ کسانی‌که در این جشنواره شرکت می‌کنند با کتابت و تاریخچه آن آشنا شوند و تاکنون چهل جلسه آموزشی برگزار شده است. برنامه دیگر ما شبکه‌سازی دانشجویان است تا همه کسانی‌که در فراخوان و جشنواره‌های ما شرکت می‌کنند در درون این شبکه‌ها باشند و اطلاع‌رسانی انجام و خدماتی به آنها ارائه شود.

سلما آرام، مسئول طرح دانشجو معلم قرآن کریم، نیز اظهار کرد: یکی از بخش‌های فعالیت ما که در همکاری با معاونت فرهنگی وزارت علوم انجام می‌شود، طرح تربیت دانشجومعلم قرآنی با رویکرد نهضت روخوانی و روان‌خوانی است که اساتید برجسته‌ای در آن حضور دارند و دانشجویان این دوره را در قالب صد ساعت آموزشی می‌گذرانند. جامعه هدف ما در ابتدا کسانی بودند که سطحی از قرائت و ارتباط کلامی را دارا باشند و قبل از کرونا توانستیم ۴۵ دوره را برگزار کنیم.

وی افزود: دانشجومعلمان قرآن در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها، روخوانی و روان‌خوانی قرآن را تدریس می‌کردند، اما با شیوع کرونا، در فضای مجازی با حضور اساتید برجسته به تولید محتوا اقدام کردیم و از بهمن ۹۹ تاکنون سه دوره برگزار شده است و چهارمین دوره بهمن امسال آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha