چشم‌انداز شگفت اشعار استاد مجاهدی از انس با قرآن است + صوت
کد خبر: 4023282
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
گرامیداشت پدر شعر آیینی با حضور فارسی‌زبان جهان

چشم‌انداز شگفت اشعار استاد مجاهدی از انس با قرآن است + صوت

محفل ادبی هندیران در نشستی مجازی با حضور ادیبان و شاعران ایران و استادان و هنرمندان فارسی زبان سایر کشورها، مقام ادبی استاد محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور، را گرامی داشت.

گرامیداشت استاد مجاهدی

به گزارش ایکنا؛ محفل ادبی هندیران به بهانه بزرگداشت مقام ادبی استاد محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور، با حضور شاعران و استادان و هنرمندان فارسی زبان از کشورهای ایران، هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و... جمعه شب، سوم دی‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامعلى حدادعادل؛ رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسى پیامی به مناسبت این بزرگداشت صادر کرد: استاد مجاهدی را باید حلقه وصل و رشته پیوند شاعران درجه اول صدر انقلاب اسلامی، نظیر حمید سبزواری و مهرداد اوستا و محمود شاهرخی با شاعران امروز انقلاب دانست. در شعر او پختگی و استواری با تحول ذوقی و زبانی توامان دیده می شود. مجاهدی تبحر و تعهد را در شعر خود جمع کرده است. او را به حق باید استاد پیشکسوت و علمدار شعر آیینی دانست و بر استقامت رای و ثبات قدم وی در مسیر اسلام و انقلاب و دوستی خاندان پیامبر باید آفرین‌ها گفت.

سيدعلى موسوى گرمارودى، شاعر پیشکسوت آئینی هم در پیامی ضمن یادآوری دوستی خود  با مجاهدی از دوران نوجوانی، عنوان کرد: بنده و ايشان در انجمن‌هاى ادبى قم و برخی كلاس‌های اين انجمن‌ها شركت مى كرديم. آن دوره‌ها بزرگان انجمن‌ها هواى نوجوانانى چون ما را داشتند و به ما ميدان مى دادند كه رشد كنيم. در هر صورت بنده از نوجوانى با استاد مجاهدى عزيز آشنايى دارم، در خدمتشان بوديم و تاكنون هم هستيم.

علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو از دیگر مهمانان این نشست گفت: به اعتقاد من استاد مجاهدی از بهترین روایتگران و سرایندگان شعر آیینی است، که در شعرش روایت و حکایت به شیوه صحیح آمده و از عرفان ناب اسلامی نیز به درستی بهره برده است. در کنار آن هوش ذاتی و عاطفه رقیق و کلام پخته و منسجم شعر این استاد را بسیار برجسته کرده است. خوشحالم که امشب این چهره ارزشمند شعر آیینی در بین ماست.

مجتبى رحماندوست؛ نویسنده، شاعر و از اعضای فرهنگستان هنر، هم در این نشست استاد محمد علی مجاهدی را نقطه امید و ملجأ بسیاری از شعرای جوان در قم و بعضاً فراتر از قم خواند و گفت: او در یک کار حمایتی و هدایتی نسبت به شعرای نوسرا یا پیشکسوت قم، توانسته است در یک بازه زمانی طولانی ،و با صبر و حوصله و وقت گذاری و ارائه نظریات کارشناسی، پدرانه دست بسیاری از جوانان قمی را برای ارتقاء توانمندی هنری خصوصاً در عرصه شعر بگیرد و نیز مأمن و پاتوقی برای دورهمی‌های شعرا و شعر ،خصوصاً شعر آیینی در قم باشد.

رحماندوست با بیان اینکه مجاهدی در دادنِ زکات علم و هنر و ذوقش، موفق بوده و خواهد بود، اضافه کرد: در پرتو این زکات است که استعدادهای فراوانی شکوفا شده و به بار نشسته است که حاصل آن، امید آینده شعر و مخصوصاً شعر آیینی کشور خواهد بود. ارجمندیِ کار مجاهدی، نه‌تنها خسته‌نشدن و ثبات قدم، بلکه ادامه کار با نشاط و شور و حضور مستمر در میدان است.  

محمدرضا سنگرى، شاعر نام‌آشنای آئینی، منتقد ادبی و مدرس دانشگاه هم  با اشاره به اینکه سلوك شعرى استاد مجاهدى عزيز از دو كوثر زلال و زايا یعنی «ذوق و طبع پويا و جوشان» و «تاييد مستمر روح القدسى.»سرچشمه مى گيرد؛ عنوان کرد: در سروده‌هاى نغز و سازمند و استوار مجاهدى، يكدستگى و يكپارچگى، انتظام و انسجام، شبكه تصاوير و مضامين و قدرت شگفت آفرينندگى، جلوه‌گر است.

 وی افزود: در شعر مجاهدی دشوارترين رديف‌ها و قافيه‌ها، هنرمندانه، استادانه و ماهرانه به‌كار گرفته مى‌شوند و به زيبايى و رسايى با تمام عناصر و سازه‌هاى شعر، پيوند مى‌خورند. وحدت و همخوانى رديف و قافيه در مجموعه سروده‌ها، مضامين و مفاهيم، شعرى يكپارچه و يگانه را دلپذيرترين موسيقى فراچشم و گوش قرار مى‌دهد. 

سنگری با بیان اینکه قدرت نگارگرى، تصاوير بديع و زيبا، سروده‌هاى استاد مجاهدى را متمايز و ممتاز می‌کند، اضافه کرد: شعر استاد مجاهدى به‌ويژه در قلمروی شعر آيينى مذهبى و ويژه‌تر در حوزه شعر عاشورايى، تلفيق عناصر «سوگ»، «پيام»، «عرفان» و «حماسه» با هم است. شعر استاد ذووجوه است و به ديگر زمان به لحاظ درونمايه و ساخت كامل و همين استاد دكتر مجاهدى را در صدر آيينى سرايان عصر ما قرار مى‌دهد.

سید سکندر حسینی (بامداد)، شاعر و ادیب افغانستانی هم در این نشست ضمن بیان اینکه وجود و شخصیت استاد مجاهدی برای ادبیات فارسی به خصوص ادبیات ارزشی و دینی برکت و نعمت بزرگی است، عنوان کرد: مجاهدی نه تنها حق استادی برگردن شاعران ایرانی بلکه بر گردن همه شاعران ارزشگرای جغرافیای زبان فارسی دارد.

وی گفت: من از اوایل عمر شاعری و حرکتم در مسیر شعر اهل بیت (ع)، با شعر و شخصیت و جایگاه ارزشمند ادبی استاد مجاهدی آشنا بودم و در اولین سفرم در اوایل دهه نود استاد را در منزلشان زیارت کردم و مجموعه شعرهای« بوسه برگلوی نی» گزیده شعر عاشورایی افغانستان و گزیده‌ شعر معاصر مهدویت افغانستان « شاه شمشاد قدان» را که تازه منتشر کرده بودم تقدیم استاد کردم و استاد بی نهایت مرا مورد لطف محبتشان قرار دادند.

حسینی اضافه کرد: بعدها که در قم ساکن شدم و فعالیت‌هایمان را در حوزه ادبیات آیینی افغانستان آغاز کردیم،  همواره مورد لطف و تشویق استاد قرار می‌گرفتیم و همواره از طریق من جویای احوال شاعران افغانستانی می‌شدند.

این شاعر افغانستانی ضمن اشاره به همراهی استاد مجاهدی در برنامه‌های انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان گفت: هر زمان از ایشان دعوت کردیم با وجود مشغله‌، همیشه در محافل ما تشریف آوردند وبارها در صحبت‌هایشان اشاره کردند که ادبیات و اهل ادبیات افغانستان برایش مهم است و باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام محمدحسين انصارى‌نژاد، شاعر نام‌آشنای انقلاب هم در این نشست مجازی محمدعلی مجاهدی را شاعر و پژوهشگر دقیقه‌یاب، جان‌آگاه و پرچمدار شعرآیینی روزگار ما خواند و گفت: عاطفه‌ای نیرومند پابه‌پای اندیشه‌ای قوی، در شعرهای شورمند ایشان، حرکت می‌کند.

وی تعادل در بهره‌وری از هنرمندی‌های زبانی و تصویری را از ویژگی‌های شعرهای مجاهدی خواند و اضافه کرد: زبان شعرهای او در عین یکدستی و سلامت زبانی، فاخر و شفاف و صمیمی است و از آفت تعقیدهای لفظی و معنوی، دیریابی مضمون و... دورمانده است. نسیم ملایم سبک هندی آمیخته با نوگرایی معتدل، موجب تمایز شعرهای استاد شده است.

وی همچنین عنوان کرد: انس عمیق با قرآن کریم و احادیث و دیگر منابع نور، چشم‌انداز شگفت و رشک‌برانگیزی به اشعار استاد مجاهدی بخشیده است.

محمدمهدی عبدالهی، شاعر و از شاگردان  استاد محمدعلى مجاهدى هم ضمن تقدیم نوسروده‌ای به مقام مجاهدی، لقب پدر شعر آيينى را  برازنده مقام استاد مجاهدى خواند و گفت: ایشان با تمام وجود خود و زندگى خود را وقف اهل‌بيت (ع) و نشر معارف ارزشمند آن ذوات مقدس کرده و بيش از نيم قرن است كه در نهايت اخلاص و تواضع، دغدغه جدى براى ارتقاى سطح شعر و شاعران آيينى كشور را داشته و خدمات برجسته‌ای انجام داده است.

وی ضمن بیان اینکه مجاهدى با تمام وجود براى شاعران آيينى پدرى مى‌كند و غيرت مذهبى آنان را به جوش مى‌آورد؛ اضافه کرد: نگاه استاد مجاهدى به شعر اهل بيت، معنادار و فاصله‌گرفتن از ذلت در شعر و رسيدن به قله عزت و منزل سعادت است. اين نگاه نشأت گرفته از همان نگاه سيدالشهدا (ع) و حضرت زينب كبرى(س) در به ثمر رساندن واقعه عظيم عاشورا بوده است.  

عبداللهی با بیان اینکه مجاهدى هم در قول و هم در فعل مرد واقعى ميدان شعر آيينى است، عنوان کرد: او مى‌خواهد شعر آيينى هميشه در قله باشد و از هم شعر آيينى و هم هيأت‌هاى منتسب به ايشان از هرگونه آسيبى در امان بمانند و در اين راه شجاعانه و بدون واهمه با تمامى انحرافات و شبهات و تحريف‌ها مبارزه می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه استاد مجاهدى پروانه‌وار، بال و پر خود را در مكتب اهل بيت مى‌سوزاند، اضافه کرد: ایشان‌ براى اعتلاى پرچم پرافتخار شعر اهل بيت همواره مجاهدت و آبرويش را خرج اهل بيت كرده و در اين آستان مقدس كسب آبرو مى‌کند. او شاعری است كه تاكنون بى‌وضو دست به قلم نبرده، زیرا قلم‌زدن در راه اهل بيت را مقدس مى‌داند و خود را پاسبان اين وديعه الهى برمى‌شمرد.

عبدالهی رمز ماندگارى مجاهدى را مجاهدت در اوج اخلاص و تواضع و دور نگهداشتن خود از هرگونه منيّت و تكبرّ خواند و گفت: اعتقاد راسخ او به توجهات ويژه حضرات معصومين، اثرات اين مجاهدت را در اشعار ناب او متبلور ساخته است. مجاهدى بدون ادعا اما عاشقانه كلام رهبر فرزانه انقلاب و بيانات حكيمانه ايشان را بر خود فرض مى‌داند، به نداى امين شعر انقلاب لبيك مى‌گويد و سال‌ها به حكم تعهد و رسالت انسانى خود دنبال رضايت ولى خدا مى‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه مجاهدى وقف شعر است، اضافه کرد: او وقف شعر متعهد، آن هم اداى دين به محضر اهل بيت (ع) است. شعر مجاهدى چون آيينه صاف و زلال و به دور از هرگونه انحراف و خط و خش است و آيينگى را به ما مى‌آموزد.

در ادامه سيده فاطمه موسوى؛ شاعر و پژوهشگر گفت: استاد محمّدعلی مجاهدی از ارجمندانی است که سال‌ها جاده‌های کویری تحقیق و تتبع را در جستجوی ظرایف شعر مذهبی هم در مقام سرایش و هم در مقام کشف و تعریف پیموده و جواهر گنجینه‌های شعر فارسی را مدقّانه و مجدّانه کاویده است.
 
وی ادامه داد: حاصل حضور دیرینه‌اش در مجامع و انجمن‌های ادبی در کنار آثار بسیار و متنوعش علاوه بر ظهور استعدادهای جوان شعر، چشم‌اندازی است که از نجابت و ولایت آسمانی شعر فارسی فراروی فرداییان گشوده است و البته سخن در باب مندرجات شعرهای استاد پروانه شاعر خود فصلی دیگر و مجالی دیگر از تحقیق و تتبع در نقد و شعر معاصر ایران فراروی اهالی دانشگاه و ادبیات است.
 
فاطمه نانى زاد؛ شاعر و پژوهشگر نیز گفت: استاد محمدعلی مجاهدی را از بلندای فروغ‌ مهر بی‌‌زوال‌شان به آیات‌ الهی و حاصل‌خیزی سرزمین ارادت‌شان به شجره طوبای عترت باید شناخت. ایشان که ادب و تواضع‌شان بر آستان آسمانی خاندان وحی آموزه‌های فراوانی را نصیب اهل ادب کرده، با قدم و قلم خود شاعران بسیاری را بر شاخه‌های گسترده ادبیات آیینی به خوشه چینی فراخوانده‌ است. شاعری که در سال‌های عمر پر برکت‌شان علاوه بر آفرینش آثاری بی‌نظیر و بی‌بدیل در ساحت مقدس اهل بیت علیهم صلواتهم اجمعین به تربیت و تعلیم فرزندان خلفی نائل آمدند که از قلل مرتفع ادب آیینی روزگار ما به‌شمار می‌آیند. و چه رشک برانگیز است باقیات‌الصالحاتی که فراهم آورده‌اند.
 
پروفسور سيده فاطمه بلقيس حسينى ادیب بعدی مراسم اظهار کرد: محمد علی مجاھدی در خواب عدم بود یکبارگی صدایی به گوشش رسید و در دیار قم در سال 1322 شمسی قدم نھاد۔این فرزند مجاھد از این مدرسه به آن مدرسه کسب علم می‌کرد ۔عاقبت به دردگاہ کربلا رسید و مدرک شاعر عاشورایی را گرفت.
 
وی افزود: بیش از 25 اثر تالیف شدہ  وگردآوری شدہ از او داریم. ھم شاعر است و ھم پژوهشگر از اسامی آثار وی شخصیت و مقام والای استاد مجاهدی آشکار است که چه اندازه اشعارش با تعهد ادبی و دینی مزین است. ادب و دین نشانگر ارزش انسانی است و بنیان انقلاب اسلامی نگهداری مراتب انسانیت و شرع مبین است. 

حاج سيدعلى سادات‌رضوى، مداح پيشكسوت هم ضمن تقدیم شعری به پیشگاه مقام استاد مجاهدی، عنوان کرد: خدمات ارزشمند استاد مجاهدی در وادی شعر آیینی و ادبیات دینی برکسی پوشیده‌ نیست، لذا ادای احترام بر آن ‌وجود پربرکت، بر هر اهل‌دل و انسان عادلی ‌فرض است. 

حاج محسن طاهرى، مدير عامل خانه مداحان كشور هم اشعار حكيمانه پدر بزرگوار شعر آئينى را همواره مورد علاقه ارباب شعر و ادب و گفت: خود من به كرّات از آن ابيات نغز بهره‌ها بردم. اجراى آن استاد ذوفنون در روز ولادت مادر والاگهر سادات در بيت مقام معظم رهبرى از يادها نرفته است. مجاهدی درمكتب بزرگان فلسفه و عرفان و حكيمان متأله، درس‌ها آموخته و بهره‌برداری  کرده است.

حاج مرتضى طاهرى، رييس هيأت مديره خانه مداحان كشور همدر  پیامی عنوان کرد: بقای ارزش‌های دینی و شعائر مذهبی ما مدیون زحمات و افکار نابی است که ریشه در ادبیات آئینی ما دارد. بر کسی پوشیده نیست که اشعار آئینی و ارزشی و اجرای هنرمندانه آن چه تأثیری در جذب مخاطب به سمت و سوی معارف دینی و مذهبی و ایثارگری داشته و دارد و انصافا این عرصه نسبت به استاد مجاهدی دین فراموش‌ناشدنی دارد.

در این نشست مجازی محمدجواد غفورزاده، احمد علوی و حمیدرضا برقعی هم شعرهایی از سروده‌های خود در بزرگداشت مقام استاد مجاهدی را ارائه کردند.  

علاوه بر شاعران اهل بیت، ستایشگران اهل بیت از جمله حاج محسن طاهری، مدیر عامل خانه مداحان، حاج مرتضی طاهری رییس هیئت مدیره خانه مداحان کشور، حاج سیداحمد صالحی خوانساری نائب رئیس خانه مداحان کشور، حاج سعید حدادیان رئیس مجمع علمی تخصصی خانه مداحان کشور، حاج سید علی سادات رضوی، حاج محمود تاری، حاج احمد نیک بختیان و... نیز در این نشست حضور  حضور داشتند.

لازم به ذکر است در حین برگزاری این نشست، خطاطانی چون سیدمسعود ربانی و امیرعاملی آثار استاد مجاهدی را خوشنویسی و ارائه کردند.

در پایان پیام صوتی استاد مجاهدی را به این برنامه می‌شنوید:

کد

انتهای پیام
captcha