مردمی بودن اقتصاد مهم‌ترین راهکار رفع مشکلات است/ نیازمند جراحی اقتصادی هستیم
کد خبر: 4021835
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
در نشست «آسیب‌شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون‌رفت» مطرح شد؛

مردمی بودن اقتصاد مهم‌ترین راهکار رفع مشکلات است/ نیازمند جراحی اقتصادی هستیم

عضو ستاد راهبری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه گفت: مقام معظم رهبری همواره بر لزوم قطع وابستگی به نفت تأکیددارند و موضوعی که در این شرایط ریشه حل مشکلات است که این مهم را در اصل انقلاب نیز داشتیم مردمی بودن اقتصاد است؛ دولت سیزدهم برای موفقیت در زمینه اقتصاد باید بنیان‌های اقتصادی را اصلاح و زمینه را برای ورود مردم به صحنه اقتصاد ایجاد کند.

شست آسیب‌شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون‌رفت به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا، عضو ستاد راهبری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه نشست «آسیب‌شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون‌رفت» که امروز 27 آذرماه در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند که این موضوع بسیار مهم و قابل‌توجه است.

وی افزود: آسیب‌شناسی اقتصاد ایران و سیاست‌های اقتصادی که در دهه‌های گذشته وجود داشت و همچنین مسیر کنونی دولت و اقداماتی که باید انجام شود و از آن غفلت شده موردبررسی قرار بگیرد.

عضو ستاد راهبری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه بیان کرد: در دولت سازندگی گفته می‌شد که اگر عدالت موردتوجه قرار بگیرد پول بین فقرا توزیع می‌شود و مصرف می‌کنند و اگر پول بین ثروتمندان توزیع شود سرمایه‌گذاری می‌کنند و شعار تجمل گفته شد، در آن دوران مقام معظم رهبری شعار نوکسیه ها را مطرح کردند.
 

تیم اقتصادی دولت اهتمام ویژه برای رفع مشکلات داشته باشد

 
مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: مشکلات اقتصادی ازجمله مشکلات ساختاری کشورمان است، دولت سیزدهم باید به این نکته توجه داشته باشد که تیم اقتصادی در زمینه رفع مشکلات اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.
 
معصومی نیا تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر لزوم قطع وابستگی به نفت تأکید دارند و موضوعی که در این شرایط ریشه حل مشکلات است در اصل انقلاب داشتیم و آن «مردمی بودن اقتصاد» است.
 
وی ادامه داد: دولت سیزدهم برای موفقیت در زمینه اقتصاد باید بنیان‌های اقتصادی را اصلاح و زمینه را برای ورود مردم و نیروهای معتقد را به صحنه اقتصاد ایجاد کند، شفافیت در زمینه اقتصاد یکی از موضوعات مهمی است که باید موردتوجه دولت قرار بگیرد.

عضو ستاد راهبری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه دولت باید با پشتوانه مردم، رهبری و سران قوا دست به جراحی اقتصادی بزند، افزود: تا زمانی که مشکل بانک حل نشود هیچ مشکلی درزمینهٔ اقتصاد کشور برطرف نمی‌شود.

مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: برخی می‌گویند تأمین مالی فقط در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد که این موضوع کاملاً غلط است، درزمینه بازار سرمایه صندوق‌های بورسی باید حذف شوند، در تبلیغاتی که بازار سرمایه انجام می‌دهد این است که بدون هیچ پولی ثروتمند شوید که ترویج ورق‌بازی است.
 
وی با تأکید بر اینکه مسیر اقتصادی کنونی به مقصد مطلوب نمی‌رسد، گفت: دولت در دومین راهکار اساسی، باید مردم را به اقتصاد ورود دهد؛ از راهکارهای اجرای اقتصاد مردمی شفاف‌سازی مسائل اقتصادی است تا از این طریق مجاری فساد بسته شوند و اعتماد مردم جلب گردد.

معصومی نیا با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم باید دست به جراحی‌های اقتصادی بزند، ادامه داد: نقدینگی اقتصاد ایران اگر یک‌دهم شود و در تأمین واقعی تولید برود تولید را اداره می‌کند، جراحی اقتصادی با ایجاد شفافیت و محدود کردن بانک‌های خصوصی رقم می‌خورد.
 

شفافیت اقتصادی سبب ورود مردم به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود

 
وی بابیان اینکه دولت باید برنامه‌ای برای همه نهادها ایجاد کند و جایگاه‌ها و بودجه مشخص شود، افزود: با این اقدام کسری بودجه برطرف می‌شود، اگر زمینه شفافیت اقتصادی ایجاد شود زمینه برای ورود مردم به فعالیت‌های اقتصادی فراهم و مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شود.

عضو ستاد راهبری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه ادامه داد: یکی از مشکلات عمده کشور این است که همچنان برخی از مدیران گذشته برجای خود قرار دارند، دولت باید از ظرفیت عظیم مردم برای رفع مشکلات اقتصادی استفاده کند.

مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: به هرکسی احتیاج داشته باشی اسیر وی می‌شوی و اگر بی‌نیاز شوی مثل او می‌شوی، کاری کن که دیگران با تو محتاج شوند تا فرهنگ و دین و معیارهای تو را بپذیرند.
 

مشکلات فرهنگ اقتصادی مشکلات دیرپایی است

 
در ادامه محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی امام خمینی(ره) نیز در این نشست بیان کرد: اگر بخواهیم راجع به اقتصاد کشورمان صحبت کنیم باید ابتدا ظرفیت‌های موجود موردتوجه قرار بگیرد، در 42 سال اخیر ظرفیت‌سازی‌های خوبی انجام دادیم و در زمینه نیروی انسانی اقدامات مناسبی انجام شد.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های بالای اقتصادی در حوزه کشاورزی، صنعت، منابع طبیعی، بانکداری و مالیات اسلامی داریم و همچنین زیرساخت‌های مناسب در زمینه اقتصاد ایجاد و رفاه عمومی افزایش پیداکرده است.

توکلی گفت: دانش اقتصادی مورد استفاده در کشور ما دانشی غیربومی و عاریتی است که در ایران به دلایل مختلفی کارآمدی لازم را نداشته است.

عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نظام تولید دانش اقتصادی عاریتی، ظهور مشکلات فرهنگ اقتصادی، عدم شفافیت اقتصادی، نظام مالیاتی حمایتی ناعادلانه، بوددجه‌ریزی نامناسب، عدم اجرای طرح‌های اصلاح ساختاری، ریل‌گذاری‌های نادرست اقتصادی ازجمله مشکلات اقتصادی کشورمان است.

توکلی ادامه داد: مشکلات فرهنگ اقتصادی مشکلات دیرپایی است، در زمان پهلوی که اصلاحات ارزی انجام شد بخش کشاورزی تعطیل و خدمات بازرگانی موردتوجه قرار گرفت و فرهنگ پشت‌میزنشینی موردتوجه قرار گرفت.

وی گفت: از ابتدای انقلاب حجم تولید 5 برابر و حجم نقدینگی 15 هزار برابر شد، متأسفانه سیاست‌هایی از سال 93 با عنوان سالم‌سازی نقدینگی اجرا شد که براین اساس به بانک‌های خصوصی اجازه خلق پول داده شد.
 

اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و حمایتی مورد تأکید دولت قرار بگیرد

 
عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره)بیان کرد: دولت سیزدهم در ابتدا باید شفافیت اقتصادی را موردتوجه قرار دهد و اینکه بانک و بخش خصوصی در حال چه‌کاری هستند، چراغ‌های اقتصاد کشورمان باید روشن شود و اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی و حمایتی مورد تأکید دولت قرار بگیرد.

توکلی عنوان کرد: فضای تورمی که اقتصاد کشورمان دارد ناشی از فشار تقاضا است، سه منشا برای تورم کشورمان وجود دارد و با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: اگر اقتصاد ایران را به یک مریض تشبیه کنیم ابتدا باید شرایط برای جراحی اقتصادی ایجاد شود.
انتهای پیام
captcha