تأثیر منفی شرایط اقتصادی بر پژوهش‌های قرآنی/ طرح‌هایی که در دانشگاه خاک می‌خورد
کد خبر: 4021547
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

تأثیر منفی شرایط اقتصادی بر پژوهش‌های قرآنی/ طرح‌هایی که در دانشگاه خاک می‌خورد

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن با بیان اینکه به دلیل مشکلات معیشتی پژوهش‌های تخصصی مورد غفلت قرار گرفته است گفت: تأمین مایحتاج زندگی به حدی مردم را درگیر روزمرگی کرده است که فعالان این حوزه به پژوهش‌های قرآنی کمتر می‌پردازند.

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن و پژوهشگر، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به استانداردهای لازم در تحقیق و پژوهش را مورد تأکید قرار داد و افزود: مقالات و پژوهش‌ها باید ساختارهایی نظیر اصالت موضوع، عنوان، چکیده، کلیدواژه، مقدمه، بیان مسئله، اهداف و پیشینه پژوهش را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه پژوهشگران در گام اول قالب تحقیق و پژوهش خود از جمله سویه آموزشی و تحقیقاتی برای توسعه مبانی علمی را مشخص می‌کنند، اظهار کرد: حال با وجود تغییر وضعیت اقتصادی و ایجاد مشکلات معیشتی پژوهش‌های تخصصی قرآن مورد غفلت قرار گرفته است و تأمین مایحتاج زندگی به حدی مردم را سرگرم روزمرگی کرده است که فعالان این حوزه به پژوهش‌های قرآنی کمتر می‌پردازند.

اکبری ادامه داد: از سوی دیگر تخصصی‌شدن پژوهش‌ها و تحقیقات قرآنی باعث شده است که مباحث برای عموم مردم قابل درک نباشد و همین عامل باعث می‌شود تا مردم میل و رغبتی برای مطالعه منابع پژوهشی قرآنی نداشته باشند. پژوهشگران قرآنی باید چینش مطالب را به گونه‌ای رقم زنند که در عین تخصصی بودن خروجی مناسب برای اقشار مختلف مردم را داشته باشد. متأسفانه بی‌تدبیری و سوءمدیریت برخی از مسئولان در دولت قبل باعث شد تا پژوهشگران از تحقیق بازمانده و اغلب به سمت مادی‌گری پیش روند.

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن ضرورت کاربردی کردن آیات قرآن در زندگی را توصیه کرد و با اشاره به اینکه عمومیت بخشیدن به آموزه‌های قرآنی در جامعه باید از سوی فعالان حوزه پژوهش و متولیان امر مورد اهمیت واقع شود، گفت: متأسفانه پژوهش‌های سنگین با محتوای غیرقابل فهم برای عموم در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد و از مسیر اصلی خود به جای اینکه در راستای ارتقای علمی و اثرگذاری مبانی قرآنی حرکت کند فاصله دارد و نیاز است در شرایط فعلی جامعه مبانی قرآنی عمومی شود و متأسفانه پژوهش‌ها از مسیر اصلی تا حدی منحرف شده‌اند.

اکبری ادامه داد: پژوهش‌های قرآنی باید متناسب با ذائقه مردم پیش رود. متأسفانه مردم خسته و دل‌زده هستند و نیاز دارند تا آموزه‌ها و آیاتی که دربرگیرنده امیدواری و نشاط هستند در جامعه تزریق شوند. از سوی دیگر اینکه شرایط مالی، روحی، روانی و سلامت آنان باید رفاه نسبی داشته باشند تا با خیالی آسوده و با میل در مسیر قرآن وارد شوند. 95 درصد مردم بغض و ناراحتی خود از شرایط مالی را فروخورده و بروز نمی‌دهند، حال با این افراد باید چگونه به‌زیستن را از طریق آموزه های قرآنی آموزش داد. با افراد دل‌خسته از شرایط اقتصادی نمی‌توان حرف قرآنی زد.

انتهای پیام
captcha