خدمت به مردم همان علم نافع است
کد خبر: 4021206
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو تأکید کرد:

خدمت به مردم همان علم نافع است

رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو گفت: به دنبال علم نافع باشیم و بتوانیم علومی که خدا در اختیار ما قرار داده است را به عمل تبدیل کنیم. در حقیقت خدمت به مردم همان علم نافع است، چرا که در این مسیر نفعی به مردم می‌رسد.

خدمت به مردم همان علم نافع استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد ضابط، رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو، امروز 24 آذرماه در پنجمین نشست علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) با موضوع «اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش صنعت، معدن و انرژی، آسیب‌شناسی، چشم‌انداز و راهکارها» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: من در در ابتدا می‌خواهم درباره این موضوع چند آیه به عنوان نشانه بیاورم. خداوند در سوره الرحمن می‌فرمایند: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطانٍ؛ ای گروه جن و انس اگر بخواهید به اعماق آسمان‌ها و زمین نفوذ کنید، نمی‌توانید بروید و توهم نداشته باشید که می‌توانید این کار را انجام دهید، بلکه فقط با نیروی فوق‌العاده می‌تواند این کار را انجام دهید» که در اینجا منظور از نیروی فوق‌العاده و یا سلطان، همان علم است.

وی ادامه داد: همچنین در آیه دیگری نیز خدا می‌فرماید: « وَ تَرَي الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذي أَتْقَنَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ إِنَّهُ خَبيرٌ بِما تَفْعَلُونَ؛ این کوه‌هایی را که شما فکر می‌کنید در جای خود ایستاده‌اند و حرکت نمی‌کنند، بدانید که این‌ها ابرهای در حال حرکت هستند و آفرینش خداوند است که آفرنیش هر چیزی را محکم و استوار کرده و یقیناً به آنچه که انجام می‌دهید آگاه است.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های هوایی بیان کرد: همچنین آیت‌الله بهجت(ره) نیز بارها تاکید می‌کرد که اگر به همان اندازه‌ای که علم دارید عمل کنید، خداوند بهره علوم را به ما عطا خواهد کرد. از این‌رو ما باید به دنبال علم نافع باشیم و بتوانیم علومی که خدا در اختیار ما قرار داده است را به عمل تبدیل کنیم. در حقیقت خدمت به مردم همان علم نافع است، چرا که در این مسیر نفعی به مردم می‌رسد.

ضابط خاطرنشان کرد: در اینجا من سعی دارم که کلمه «نافع» را به ارزش افزوده ترجمه کنم و علم نافع را علمی بدانم که ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به نوعی علمی است که می‎توان با استفاده از آن ثروت تولید کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بارها مطرح شده و مطرح می‌شود که به جاست، چرا که در دنیا به‌شدت بر روی انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری شده و با رشد چشمگیری همراه بوده و قطعاً هم بیش از این نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو گفت: وزیر نیرو در برنامه‌ای که اعلام کردند، گفتند که ما 10هزار مگابایت در طی چهار سال نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور نصب خواهیم کرد که این رقم، رقم بسیار بزرگی در مقایسه با آن چیزی است که تاکنون رخ داده است. البته که عجیب نیست و باید چنین کاری را انجام دهیم.

ضابط عنوان کرد: در سال 2018، رقمی بالغ بر 25درصد از برق جهان از انرژی تجدیدپذیر که عمدتاً هم خورشیدی و بادی هستند، به دست می‌آید و این در حالی است که در کشور ما این رقم کمتر از یک درصد است و این نشان می‌دهد که ما از این نعمت‌هایی که در دست داریم استفاده نکرده‌ایم و با وجود اینکه تونل‌های بسیاری در کشور داریم که متأسفانه در این‌ها توربین بادی‌های نصب نشده است.

وی اظهار کرد: در واقع ما باید بتوانیم شرایط خود را به لحاظ منابع، امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار داریم، در نظر بگیریم و بدانیم که باید بر روی چه مباحثی در این راستا سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را به درستی پشتیبانی کنیم.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های هوایی خاطرنشان کرد: حال این سوال را باید مطرح کرد که استفاده از ظرفیت ذخایر تجدید پذیر در مقابل استفاده از ذخایر تجدید ناپذیر چگونه است؟ در این میان باید گفت که در صورتی که از انرژی تجدید ناپذیر استفاده نشود در آینده هم می‌توان از آن استفاده کرد اما برای انرژی‌های تجدید ناپذیر مانند باد و خورشید باید گفت که اگر از این انرژی‌ها استفاده نشود دیگر این انرژی برای فردا قابل استفاده نیست و این انرژی که برای مصرف امروز بوده از دست می‌رود.

ضابط بیان کرد: به عنوان مثال اگر از بادی که در تونل بادی بینالود و تونل بادی خواف می‌زد، استفاده نشود دیگر این باد را امروز از دست می‌دهیم، بدین منظور که اگر ما امروز از انرژی تجدید پذیر استفاده نکنیم این انرژی  را از دست می‌دهیم و دقیقاً معنای این آیه‌ای از قرآن کریم است که خداوند می‌فرماید شما از نعمت‌هایی که به شما داده شده شکر و از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

وی اظهار کرد: در واقع زمانی‌که از انرژی صحبت می‌کنیم آینده انرژی یعنی انرژی‌های تجدید پذیر که بخش عمده این انرژی باد و خورشید است و اگر ما بنا داشتیم که از این انرژی استفاده کنیم و اقتصاد انرژی را در کشور شکوفا کنیم حتماً باید در کنار این موضوع بحث تولید دانش فنی، فناوری و تولید داخل را ببینیم و در غیر این صورت ما خام فروشی کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha