اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)
کد خبر: 4021191
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)

اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش صنعت، معدن و انرژی، آسیب‌شناسی، چشم‌انداز و راهکارها، کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) بررسی شد.

اقتصاد اشتغالبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، معصومه یوسفی‌فرد، عضو شورای پژوهشی و مدیر پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران، امروز 24 آذرماه در پنجمین نشست علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) با موضوع «اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش صنعت، معدن و انرژی، آسیب‌شناسی، چشم‌انداز و راهکارها» که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و با بیان اینکه هفته پژوهش 1400 با شعار «پژوهش، فناوری و پشتیبان تولید» از 20آذرماه آغاز به کار کرده که در حقیقت این شعار برگرفته از شعاری است که مقام معظم رهبری برای امسال انتخاب کرده‌اند.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری که یک دید بسیار وسیع و گسترده‌ای نسبت به نخبگان داشته و دارند، از این‌رو در جمع نخبگان علمی در سال 97 تأکید فراوان به حوزه پژوهش و فناوری داشتند و یکی از دغدغه‌های ایشان در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و فرمودند که شرکت‌های دانش‌بنیان از زیرساخت‌های قانونی مناسبی برخوردار نیستند و همواره بر روی این موضوع تأکید و حساسیت ویژه‌ای داشتند.

عضو شورای پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران بیان کرد: به‌عنوان مثال زمانی‌که یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند در طول بازه زمانی کوتاهی یک محصول را تولید کند، پس چرا باید برای دریافت مجوزهای لازم تا این اندازه با موانع و مشکلات مواجه شود، در حقیقت ما باید بتوانیم طراحی کسب و کار را برای این افراد اصلاح کنیم و تا حد ممکن نیز از موازی کاری‌های غلط دور شویم.

تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر ارتباط میان صنعت و دانشگاه

یوسفی‌فرد اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 1397 در جمع نخبگان به شدت بر روی بحث ارتباط بین صنعت و دانشگاه حساس بودند و ایشان تأکید داشتند که حتما باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه جدی گرفته شود و این خود به نوعی افتخار بزرگی برای هم صنعت و هم دانشگاه خواهد بود و البته که توفیق بیشتری برای صنعت خواهد بود که دانشگاه با او همراه شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت این موضوع که اساتیدی که در جلسات دفاع دانشجویان حاضر می‌شوند باید بتوانند در همین جلسات شکار ایده‌ها را داشته باشند و همراه با دانشجویان به سمت علمی شدن پیش روند، بسیار مهم است و بر همین اساس ایشان به این موضوع نیز در همان سال اشاره کردند.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران گفت: همچنین ایشان در اوایل دهه 80 طی سخنرانی که داشتند اعلام کردند که در سال 1400 کشور ایران باید به عنوان قدرت اول در خاورمیانه مطرح شود که در حقیقت این موضوع را به لحاظ تکنولوژی بیان کردند، اما متأسفانه باید گفت که ما تاکنون عملکرد خوب و زیرساخت‌های مناسبی نداشته‌ایم و این در حالی است که ما نتوانسته‌ایم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و به قدرت منطقه خاورمیانه برسیم و بعید است که بتوانیم در ادامه با وجود چنین زیرساخت‌هایی که وجود دارد به این چشم‌انداز 1400 دست پیدا کنیم.

صنعت و دانشگاه در توسعه ایران چه جایگاهی دارند؟

یوسفی‌فرد تصریح کرد: همانگونه که همه ما می‌دانیم در طی سال‌های اخیر هم تحولاتی در حوزه صنعت و هم دانشگاه صورت گرفته که تمامی این تحولات در یک راستا پیش رفته‌اند. اما سوال اصلی اینجاست که واقعاً دانشگاه و صنعت ما در توسعه ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟ واقعاً چه کاری کرده‌ایم که تمامی دانشگاه‌های ما همچنان در نسل اول و دوم باقی مانده‌اند؟

عضو شورای پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران این در حالی است که ما در جلسات مختلف خود مدام می‌گوییم که دانشگاه‌های ما باید به سمت دانشگاه‌های پیشرفته و نسل‌های بعدی پیش رود، امیدواریم که بتوانیم روزی این صحبت‌های خود را عملی کنیم که برای حل این موضوع هم دانشگاه و هم صنعت باید آورده‌های خود را بیاورند و با یکدیگر تلفیق کنند و به نوعی همزمان با یکدیگر در یک مسیر حرکت و یک هدف را دنبال کنند تا در این صورت بتوانیم شاهد چنین امری در کشور باشیم.

یوسفی‌فرد بیان کرد: در واقع دانشگاه نظریه‌پردازی و در ادامه نیز صنعت این نظریه‌پردازی را اجرا می‌کند، دانشگاه کاری که انجام می‌دهد این است که خلق دانش می‌کند و این خلق دانش را در اختیار صنعت قرار می‌دهد و صنعت نیز در ادامه این دانش را اجرا می‌کند، در حقیقت دانشگاه فعالیت‌های تئوری انجام می‌دهد و صنعت به دنبال سود و منافع است، آموزش توسط دانشگاه صورت می‌گیرد و به دنبال آن نیز صنعت از این افراد ماهر و متخصص استفاده می‌کند، پس همگام شدن این دو، می‌تواند آورده‌های خوبی برای ما داشته باشد.

وی تأکید کرد: بنابراین اینجاست که باید بین دانشگاه و صنعت اعتمادسازی صورت گیرد که متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد را بین این دو ایجاد کنیم و به عبارتی نتوانسته‌ایم پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را بسازیم، در حالی‌که اگر این دو با یکدیگر همراه باشند در نهایت خلق ارزش برای جامعه و در سطوح بین‌المللی برای همه دانشگاهیان و همه صنایع صورت خواهد گرفت.

عملکرد ایران در شاخص رقابت‌پذیری چهانی

مدیر پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از این نشست به شاخص رقابت‌پذیری جهانی اشاره و عنوان کرد: همواره در شاخص رقابت‌پذیری جهانی اگر دقت داشته باشیم ایران در بین 140 کشور رتبه 89 را کسب کرده که در این شاخص، همواره شاخص‌های متفاوتی از جمله زیرساخت‌ها، سلامت، مهارت، بازار کار و... مورد بررسی قرار گرفته و از تمامی این شاخص‌ها ایران موفق به کسب چنین رتبه‌ای شده است.

یوسفی‌فرد ادامه داد: از طرفی نیز در بین این 140 کشور در شاخص توانمندی و نوآوری ایران رتبه 65 را کسب کرده است که این رتبه خود شامل زیرشاخص‌هایی مانند نگرش نسبت به ریسک و کارآفرینی، رشد شرکت‌های نوآوری، درخواست اختراعات و... است که همگی به عنوان زیرشاخص‌هایی هستند که در توانمندی و نوآوری موثر بوده و منجر به این شده که ایران چنین رتبه‌ای را کسب کند.

وی  اظهار کرد: در واقع شاخص نوآوری جهانی در سال 2018 و 2019 ایران را مورد بررسی قرار داده و مشخص شده که ایران در شاخص نوآوری جهانی در سال 2018 در میان 126 کشور رتبه  65 را داشته و در سال 2019 این عدد به 61 رسیده است که در حقیقت عوامل زیادی از جمله همکاری صنعت و دانشگاه و... در این فرایند تأثیر گذار بوده است.

در راستای تکنولوژی روز دنیا حرفی برای گفتن نداریم

عضو شورای پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران بیان کرد: از این‌رو و با توجه به این مسائلی که گفته شد، درخواست من این است که از شعار دادن‌ها پرهیز کنیم و از دانشگاه‌های نسل اول و دوم خارج شویم و بتوانیم همگام با تکنولوژی دنیا حرکت کنیم، چرا که امروز دنیا از تمامی تکنولوژی‌های نوین برخوردار است و همواره در انقلاب صنعتی چهارم فعالیت‌ می‌کند و این دقیقاً همان موضوعی است که در کشور ما وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از خاورمیانه در این خصوص حرفی برای گفتن نداریم.

یوسفی‌فرد با تأکید بر اینکه ایران نیازمند تحول اساسی است اضافه کرد: ما در افق سال‌های 2035 تا 2045 باید منتظر انقلاب صنعتی پنجم باشیم در حالی‌که کشور ما همچنان در انقلاب صنعتی دوم و یا سوم باز مانده و هنوز پای کشور ما به انقلاب صنعتی چهارم هم نرسیده است و همین امر موجب شده که ما شاهد فرار مغزها در کشور باشیم و امیدوارم که ما به عنوان افرادی که در صنعت و دانشگاه فعالیت می‌کنیم، این رسالتی که بر عهده داریم را به خوبی انجام دهیم و شرمنده نسل‌های آینده نباشیم.

انتهای پیام
captcha