اشتغال؛ مهم‌ترین مشکل معلولان / حمایت تنها به حرف نباشد
کد خبر: 4020539
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

اشتغال؛ مهم‌ترین مشکل معلولان / حمایت تنها به حرف نباشد

مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه باید گفت اشتغال، کار و حمایت از معلولان برای درآمدزایی مهم‌ترین مشکل است که گاهی حتی کوچک ترین عملی دیده نمی‌شود.

مشکلات معلولان مصطفی ظهر، مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: مهم‌ترین مشکل ناشنوایان و کم شنوایان بحث کار و اشتغال است.

وی افزود: در این کانون در خراسان‌جنوبی حدود 2 هزار ناشنوا وجود دارد که از این تعداد 600 نفر ناشنوا و کم شنوا در بیرجند عضو کانون ناشنوایان هستند.

وی بیان کرد: کانون ناشنوایان خدماتی از جمله خدمات اجتماعی، مذهبی، ورزشی، صنایع دستی و غیره به ناشنوایان و کم شنوایان ارائه می‌دهد.

مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان‌جنوبی تصریح کرد:امیدواریم یک مؤسسه یا کارگاه تولیدی مختص ناشنوایان در استان برای اشتغال زایی راه‌اندازی شود تا بتوانند با توجه به شرایط فیزیکی خود در این کارگاه‌ها فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه حتی ناشنوایان برای تجهیزات شنوایی نیز با مشکل مواجه‌اند، ادامه داد: ارزان ترین سمعک موجود در بازار حدود پنج میلیون تومان است و مقداری توسط خود فرد و مقداری توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و هیچ دستگاهی تاکنون به جز بهزیستی به ناشنوایان و کم شنوایان کمک نکرده است.

ظهر بیان کرد: در سال 96 موسسه نیوشا برای کمک به اشتغال ناشنوایان توسط کانون راه‌اندازی شد که متاسفانه به دلیل اخذ مالیات مشکلات ما بسیار است؛ شرکت تعاونی فراگیر ملی پژواک گستر نیوشا در زمینه‌های گلیم‌بافی، تابلو فرش، معرق کاری، پته دوزی، خیاطی، بافندگی ماشینی و قلاب دوزی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در این شرکت، از نظر خدمات و امکانات مشکل داشته و فضای مناسبی برای فعالیت نداریم، یادآور شد: متأسفانه برای اشتغال و یا توانمندی معلولان تنها سخن‌های بسیاری بیان می‌شود، اما به عمل که می‌رسد کار بسیاری انجام نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha