امر به معروف را در قالب پرخاش و بدگویی ادا نکنیم
کد خبر: 4020236
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
آیت‌الله رجبی:

امر به معروف را در قالب پرخاش و بدگویی ادا نکنیم

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه نباید به خاطر امر به معروف به کسی پرخاش و بدگویی کرد گفت: بسیاری از موارد بدحجابی به خاطر ناآگاهی و کم‌توجهی است و اگر با زبان خوش و رعایت ادب تذکر دهند مؤثرتر خواهد بود.

آیت‌الله محمود رجبی،رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) در سخنرانی شب گذشته، 20 آذرماه در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما حضرت زینب(س) را به خوبی نشناخته‌ایم، اظهار کرد: زینب کبری(س) الگوی تمام زنان و مردان عالم است و دارای ابعاد شخصیتی مختلفی است که هر یک می‌تواند در زندگی سرمشق باشد.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته حضرت زینب(س) را ارتباط و راز و نیاز با خدا دانست و گفت: این بانو در جریان کربلا با وجود تمام مشکلات و مصائب حتی نماز شبشان قطع نشد و در مسیر کوفه تا شام و در شام هم نماز شب می‌خواندند و امام سجاد(ع) می‌فرمایند آن شب حضرت زینب نماز شب را نشسته خواندند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) وقتی لشکریان حمله کردند یک شب فرصت خواستند و فرمودند من نماز و راز و نیاز با خدا را دوست دارم، گفت: ارتباط با خدا بسیاری از مشکلات انسان را حل می‌کند و راهکار حل بسیاری از مشکلات مهم و اساسی جامعه ما نیز ارتباط با خدا است.

وی با بیان اینکه علمای ما از ارتباط با خدا بهره‌های فراوانی برده‌اند، گفت: درسی که می‌توانیم از زینب کبری(س) بگیریم این است که ارتباط خود را با خدا بیشتر کنیم، تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت(ع) داشته باشیم زیرا اینها است که مشکلات را آسان می‌کند.

عامل عاقبت به خیری

رجبی ویژگی دیگر حضرت زینب(س) را ولایت‌مداری دانست و افزود: حضرت زینب(س) در جریان عاشورا دو بار جان امام معصوم را با در میان گذاشتن جان خود نجات داد یک بار وقتی خیمه‌ها را آتش زدند و امام سجاد(ع)در خیمه‌ها بودند و دشمن صدا زد علی بن الحسین(ع) را بکشید ولی حضرت زینب(س) جلو آمد و گفت اول باید من را بکشید و آن‌ها را منصرف کرد و دومین باید در مجلس ابن زیاد که امام زین‌العابدین(ع) جواب دندان‌شکنی به او دادند و او فرمان داد که سر ایشان را بزنید ولی حضرت زینب(س) ایشان را در بغل گرفتند و گفتند اول باید من را بکشید. این برای ما درس است که اگر می‌خواهیم به سعادت ابدی برسیم باید ولایت‌مدار باشیم و شهید سلیمانی که تمام ملت در مراسم تشییع او آمدند می‌گفت والله چیزی که باعث عاقبت به خیری می‌شود ارتباط قلبی و دلی، با حکیمی است که سکان این کشور را به دست دارد و اگر حاج قاسم به آن مقام بلند رسید در سایه ولایت‌مداری بود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ویژگی دیگر حضرت زینب(س) حجاب و عفاف است و در تاریخ داریم که وقتی معجر و نقاب را از سر اسرا کشیدند حضرت زینب دست‌های خود را بر چهره گذاشته بودند تا نامحرمان چهره ایشان را نبینند و این‌گونه بر حجاب و عفاف خود اهتمام داشتند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ما معلول بی‌اهمیتی نسبت به عفاف و حجاب است، افزود: منشأ بسیاری از مشکلات خانوادگی و اخلاقی بدحجابی و بی‌حجابی است بنابراین وظیفه مردان و زنان است که برای رواج عفاف و حجاب در جامعه کمک کنیم. یکی از توطئه‌های دشمنان این است که حجاب و عفاف را از بین ببرند به ویژه برای شهر مقدس قم برنامه و نقشه دارند و امروز باید با زینب کبری(س) عهد کنیم که به احترام ایشان این واجب الهی را رعایت و ترویج کنیم و با زبان خوش و احترام و ادب امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

رجبی با تأکید بر اینکه نباید به خاطر امر به معروف به کسی پرخاش و بدگویی کرد، گفت: بسیاری از موارد بد حجاب به خاطر ناآگاهی و کم توجهی است و اگر با زبان خوش و رعایت ادب بخصوص بانوان ما به بانوان تذکر دهند مؤثر خواهد بود.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت زینب(س) علم و معرفت ایشان بود، گفت: امام سجاد(ع) فرمودند شما عالمه غیر معلمه هستید و علم شما را کسی به شما نیاموخته است و این اشاره به این دارد که علوم زینب کبری(س) علوم الهی است و این بانو آن‌قدر از نظر فطرت و خلقت ممتاز است که خود منبع جوشان علم است.

خدمت به دیگران

وی ویژگی دیگر حضرت زینب(س) را ایثار و خدمت به دیگران دانست و خاطرنشان کرد: این بانو در طول مسیر در سخت‌ترین مصائب از خود گذشتگی می‌کردند و حتی قرص نانی که در خرابه شام به هر نفر می‌دادند هم بین بچه‌ها تقسیم می‌کردند.

رجبی با بیان اینکه خدمت به دیگران باعث نشاط در زندگی می‌شود گفت: اینکه خداوند هرجا در قرآن امر به نماز کرده است امر به زکات و انفاق هم کرده است به این معنی است که هرچقدر که نماز و ارتباط با خدا مشکلات انسان را حل می‌کند خدمت به بندگان الهی و رسیدگی به محرومان ما را به خدا نزدیک می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: اگر دو همسر نسبت به همدیگر مهربان باشند اختلافات برچیده می‌شود و افرادی که نگران‌اند که فرزندانشان مسیر انحراف را بروند به فرزند خود محبت کنند، زیرا بسیاری از انحرافات به خاطر این است که فرزندان محبت لازم را از پدر و مادر خود دریافت نکردند و در دامان افراد شیادی می‌افتند که به ظاهر به آنها محبت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha