بررسی راه‌های تحول در فرایندها و ساختارهای امور قرآنی کشور
کد خبر: 4019755
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

بررسی راه‌های تحول در فرایندها و ساختارهای امور قرآنی کشور

مهم‌ترین رویدادهای امور قرآنی کشور در این هفته، برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد و چگونگی تحول نگرشی، فرایندی‌محتوایی و ساختاری در فعالیت‌های قرآنی در محل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رونمایی از منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن بوده است.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، سومین هفته آذرماه 1400 را در حالی پشت سر گذاشتیم که مهم‌ترین رویداد آن را می‌توان برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد و چگونگی تحول نگرشی، فرایندی‌محتوایی و ساختاری در فعالیت‌های قرآنی کشور از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی دانست، طرحی که موافقان و مخالفانی دارد.

تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن، ثبت‌نام دوره آمادگی آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، ارسال کمک‌های مؤمنانه قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی به منطقه زلزله‌زده استان خوزستان، بررسی دلایل غیبت ایران در مسابقات قرآن جایزه بزرگ دبی و ... را می‌توان بخش دیگری از مهم‌‌ترین رویدادهای این هفته دانست.

راهکارهای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ایجاد تحول

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی قبل از برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد و چگونگی تحول نگرشی، فرایندی‌محتوایی و ساختاری در فعالیت‌های قرآنی کشور بیانیه‌ای را در قالب یک پیش‌نویس صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «اصلاح فرایندهای فعالیت‌ها و امور قرآنی مهم‌ترین راهکار تحول اجرای اسناد به شمار می‌رود. از بین فرایندها، فرایندهای تربیت و تأمین نیروی انسانی، تأمین مالی و اداری و مدیریتی که فرایندهای اصلی را پشتیبانی می‌کنند، اهمیت بیشتری دارند».

برگزاری نشست بررسی ابعاد تحول فعالیت‌های قرآنی کشور

جلسه هم‌اندیشی و بررسی ابعاد و چگونگی تحول نگرشی و ساختاری در فعالیت‌های قرآنی کشور به منظور بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران ۱۶ آذر برگزار شد. رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه استقبال و مشارکت بخش مردمی و مدیران قرآنی کشور در این جلسه خوب بود،‌ گفت: صرفنظر از این جلسه، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی آماده است برای کشف و احصای مسائل و امور قرآنی و دستورگذاری در جلسات شورا فضا را برای ارائه آراء و تعاطی افکار خواهد داشت و از این موضوع استقبال خواهد کرد.

وی در مورد مهم‌ترین مطالب مطرح شده در این جلسه، بیان کرد: نکته مهم انتقاداتی بود که به برخی از فرایندها و مسائلی که در حوزه امور قرآنی کشور وجود دارد، وارد شد، همچنین در این جلسه آسیب‌شناسی خوبی از وضعیت موجود به عمل آمد و هر کدام از حاضران با توجه به تخصص‌ها و سوابق فعالیت در حوزه تخصصی خود پیشنهادات خوبی را ارائه کردند.

بررسی راه‌های تحول در فرایندها و ساختارهای امور قرآنی کشور

بازنگری در عرصه مدیریت فعالیت‌های قرآنی تحول را به دنبال دارد

همچنین پیرو نشست فوق، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد وضعیت تحول‌آفرینی در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور که اخیراً بسیار جدی شده است، گفت: فعالیت‌های قرآنی در کشور آسیب‌های بسیار جدی‌ دارد و به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر به آن پرداخته شود. هر مقدار زودتر بتوانیم برای تحول در عرصه فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی کنیم یک گام رو به جلو رفته‌ایم.

تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی داوران پذیرفته شده در اولین دوره طرح ساماندهی داوران گفت: در این جلسه علاوه بر اعطای مدرک داوری، منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن به امضای این افراد خواهد رسید.

جایگاه گم‌شده عفو پیامبرگونه در زندگی اجتماعی امروز

نشست تخصصی «اخلاق پیامبر(ص) از منظر قرآن کریم با رویکرد وحدت‌بخشی» به‌مناسبت فرارسیدن روز دانشجو، سه‌شنبه، ۱۶ آذرماه به‌صورت مجازی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات برگزار شد. این نشست از سلسله نشست‌های رویداد فرهنگی‌ ـ‌ هنری چهار فصل قرآنی است که این بار با موضوع «صلح و مهربانی در قرآن» به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برپا شد.

ثبت‌نام دوره آمادگی آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن آغاز شد

فراخوان ثبت‌نام دوره آمادگی آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم به منظور توانمندسازی حافظان کل و حافظان ۱۰ و ۲۰ جزء از سوی مؤسسه قرآنی پیروان امام حسن مجتبی(ع) اعلام شد. این دوره به منظور فراهم کردن شرایط تسهیل برای حافظان علاقه‌مند به حضور در آزمون اعطای مدرک سازمان دارالقرآن الکریم، طی ۱۵۰ ساعت آموزشی با سرفصل‌های مشخص و با تدریس اساتید و داوران بین‌المللی و ملی کشورمان چون سیدمحسن موسوی‌بلده، مهدی قره‌شیخلو، حجت‌الاسلام میریحیی، بهروز یاریگل و اسماعیل عاکفی برگزار می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و آموزش معاونت قرآن وزارت ارشاد معرفی شدند

وزیر ارشاد در حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع را به عنوان مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت این معاونت معرفی کرد و در حکم دیگری ابراهیم کرمانی‌نژاد را به عنوان مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد معرفی کرده است.

حل کدام مسائل مؤسسات قرآنی در اولویت است؟

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با طرح این سوالات که چرا اتحادیه خواهان صدور مجوز است؟ در حال حاضر اشکال صدور مجوز کجاست که اتحادیه می‌خواهد آن را بگیرد؟ مگر اولویت فعلی موسسات، تغییر دستگاه صادر کننده مجوز است؟ گفت: قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۶ در ماده ۲۲ صدور، اجازه تأسیس یا انحلال مراکز، موسسات و مجامع فرهنگی را به طور عام بر عهده وزارت ارشاد گذاشته است و ما نمی‌توانیم از قانون عدول کنیم.

ضرورت ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نقش اصلاح‌گر

پس از انتشار مصاحبه فوق، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت این سخنان را دفاع از وضعیت موجود و مقاومت در برابر واگذاری مصادیق اجرایی به ساختارهای مردم‌نهاد، دانست و این اتحادیه موضع خود را با نگاهی به وظایف معاونت قرآن و عترت اعلام کرد که با کلیک بر روی لینک فوق می‌توانید این مواضع را بدانید.

اتحادیه مؤسسات قرآنی در فرایند تأسیس مشارکت داده می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در تشریج جزئیات تفاهم‌نامه این سازمان با اتحادیه کشوری موسسات گفت: صدور مجوز طبق قانون اساسی و اساسنامه با این سازمان است و این موضوع به هیچ وجه قابل واگذاری به بخش غیر نیست؛ البته طی این تفاهم‌نامه، به‌صورت رسمی این موضوع را اعلام کرده‌ایم که اتحادیه در فرایند تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن کمک و مشارکت می‌کنند.

ارسال کمک‌های مؤمنانه قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی به منطقه زلزله‌زده استان خوزستان

جواد خسروی، قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از اجرای کمک‌های مؤمنانه و انسان‌دوستانه این قرارگاه در قالب ارسال کمک‌های معیشتی، ساخت مدرسه و خدمات پزشکی در منطقه اندیکا استان خوزستان خبر داد.

موافقت اصولی با فعالیت ۱۴ موسسه قرآنی جدید

سی و هفتمین جلسه هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن موافقت اصولی ۱۴ موسسه پذیرفته شد.

گزارش ایکنا از وعده‌های مدیران شهری برای یک پروژه قرآنی

پروژه خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن در پایتخت، موضوعی است که مدت‌هاست مورد غفلت و فراموشی مدیران شهری قرار گرفته است، حالا سخنان رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه این طرح‌ها بر مبنای قرآن و فعالیت‌های قرآنی و اسلامی بنا نهاده شده و قطعا حمایت خواهند شد و احتمال گسترش چنین طرح‌هایی هم وجود دارد، امید دوباره‌ای را به تأسیس این پروژه‌ها تازه کرده است.

پیش‌دبستانی‌ها را به مؤسسات قرآنی بسپاریم

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به توانمندسازی مؤسسات، گفت: به منظور عدم اتکا به اعتبارات نفتی و انسجام فعالیت‌های آنها، پیشنهادم این است که مهد و پیش‌دبستانی‌ها به طور کامل در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا بتوانند در سنین کودکی، نقش قرآنی را در اذهان خردسالان جا بیندازند و هم در حوزه کار کودک و نوجوان کار ممحض قرآنی و تربیتی انجام گیرد.

دومین مسابقه ملی حفظ قرآن ویژه سالگرد سردار دل‌ها فراخوان داد

دومین مسابقه ملی حفظ قرآن کریم به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به میزبانی شهرستان رفسنجان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۳۰ آذرماه جاری فرصت ثبت‌نام دارند.

اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور، دانشجو و وظیفه نداجا برگزار شد

آیین اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان دانشگاه‌های نداجا، ۱۵ آذرماه برگزار شد.

دلایل غیبت ایران در مسابقات قرآن جایزه بزرگ دبی چیست

تنها برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه بزرگ دبی می‌توانند به این سوال که «چرا از ایران برای حضور در این رقابت‌ها دعوت نشده است؟» پاسخ دهند. دلایلی که کسی نمی‌داند بر اساس سیاسی‌کاری بوده یا جدی گرفته نشدن مسابقات دبی از سوی ایرانی‌ها یا موردی دیگر.

منتخب سیزدهمین جلسه ارتقای قاریان ممتاز تعیین شد

سیزدهمین جلسه از سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، ۱۷ آذرماه به صورت نیمه حضوری و با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه، قاسم رضیعی و احمد زرنگار از استادان و داوران بین‌المللی به عنوان کارشناس و مصطفی یادگاری، قاری ممتاز کشورمان به عنوان کمک‌کارشناس و دبیر جلسه، به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند. ابراهیم عبدی از آذربایجان شرقی با پخش تلاوت تصویری، مسعود خیری و سیدمحمد حسینی‌پور از تهران به صورت حضوری، قاریانی بودند که هر سه نفر آیات ۲۵۴ تا ۲۵۷ سوره بقره را از حفظ تلاوت کردند. تلاوت سیدمحمد حسینی‌پور از نظر کارشناسان با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب سیزدهمین جلسه معرفی شد.

داوران فینال شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی مشخص شدند

با پایان یافتن مرحله استانی شانزدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی، برگزیدگان باید در مرحله نهایی با هم رقابت کنند. بر همین اساس، فینال این جشنواره تلاوت‌های مجلسی ۲۳ تا ۲۵ آذرماه در شهر‌های ساری و قائمشهر در استان مازندران و گرگان در استان گلستان برگزار می‌شود. راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره در سه گروه با هم رقابت می‌کنند که برگزیدگان هر گروه باید در مرحله فینال فینالیست‌ها با عنوان «فجر تلاوت» با هم رقابت کنند و این‌گونه قاری برتر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل می‌شود.
 
 
همچنین دبیرخانه شانزدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در اطلاعیه‌ای از قاریان جمهوری اسلامی ایران که از آبان‌ماه ۱۳۹۹ لغایت پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ توانسته باشند در هر یک از مسابقات بین‌المللی قرآنی رشته قرائت بزرگسالان مخصوص فضای مجازی، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده باشند، دعوت کرد تا به‌ عنوان نماینده شهر و استان خود در مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی اعلام حضور کرده تا مراتب شرکت ایشان در این مرحله فراهم آید. متن کامل این اطلاعیه در لینک فوق قابل مشاهده است.
 

آخرین مهلت ثبت‌نام و شرکت در رشته مفاهیم پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مد‌هامتان، روزگذشته ۱۸ آذرماه اعلام شد. آزمون مرحله استانی رشته مفاهیم پانزدهمین دوره مسابقات قرآن طی روز گذشته و امروز ۱۸ و ۱۹ آذرماه از طریق سامانه بچه‌های مسجد در حال برگزاری است. سوالات این آزمون از پنج درس اول جزء نهم کتاب تفسیر کوتاه طراحی شده‌اند.

اخلاص و صبر؛ رمز جاودانگی نام زینب(س)

مراسم تجلیل و تکریم از مقام شامخ پرستاران و مدافعان سلامت به‌ویژه پرستاران نمونه قرآنی، ۱۷ آذرماه با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور و آستان مقدس حضرت صالح ابن موسی الکاظم(ع) در مجتمع بیمارستانی بقیة‌الله(عج) تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور لاله افتخاری، رئیس و مریم حاج‌عبدالباقی، نایب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، سردار حسین صمدی‌نیا، رئیس مجتمع بیمارستانی بقیةالله‌الاعظم(عج)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، مدیرکل امور استان‌‎های سازمان دارالقرآن الکریم، جواد خسروی، دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به همراه جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و همچنین جمعی از پرستاران نمونه قرآنی همراه بود.

اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی در نیروی دریایی ارتش / در هر ناوگروه تیمی فرهنگی حضور دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین صنعت‌پور، رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از این سازمان و ایکنا بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های مراکز مختلف این مجموعه قرار گرفت. وی در این بازدید گفت: در مجموعه سازمان عقیدتی_سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های متنوع فرهنگی در حال انجام است. به صورت خاص در حوزه قرآنی یکی از کارهایی که در چند سال گذشته به آن جدی پرداخته شده، بحث نهضت حفظ قرآن است. یک حرکت جدی در همه ادارات زیرمجموعه سازمان عقیدتی‌-سیاسی ارتش آغاز شده که نیروی دریایی هم به تقویت دارالتحفیظ‌های خود پرداخته و تلاش می‌کند آمار کمی و کیفی حافظان قرآن را توسعه دهد.

در بحث تربیت مربی قرآن با نهادهای مختلف ارتباط برقرار کرده‌ایم و قرار است در این راستا از ظرفیت سازمان دارالقرآن کریم و اساتیدی که در آنجا فعال هستند استفاده کنیم و همکاری‌هایی انجام شود. باید اضافه کرد دوستان من در مجموعه سازمان عقیدتی_سیاسی با برخی از مراکز ازجمله مرکز درس‌های فرهنگی قرآن که توسط حجت‌الاسلام قرائتی اداره می‌شود، ارتباط دارند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha