برگزاری دوره آموزشی کسب مهارت حضور در فضای مجازی ویژه مدیران مؤسسات قرآنی + صوت
کد خبر: 4018922
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان و اتحادیه کشوری مؤسسات شاهد خواهیم بود؛

برگزاری دوره آموزشی کسب مهارت حضور در فضای مجازی ویژه مدیران مؤسسات قرآنی + صوت

تدوین دوره آموزشی سواد رسانه‌ای یا مهارت چگونه دیده شدن در فضای مجازی در راستای توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی از سوی مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام می‌شود و در ادامه با همکاری اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی این دوره‌ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

تدوین دوره آموزشی کسب مهارت حضور فعالانه در فضای مجازی ویژه مدیران مؤسسات قرآنی + صوتپس از برپایی جلسات متعدد مقرر شد، به زودی شاهد برپایی دوره‌‌های آموزش مجازی به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت باشیم، در همین راستا غلامرضا عباسی، رئیس مرکز آموزش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: دوره آموزشی توانمندسازی با ارائه محتوا و سرفصل‌های آموزشی در بستر آموزش مجازی (سامانه امجد) همراه با اعطای گواهینامه از سوی جهاددانشگاهی، ویژه مؤسسات عضو اتحادیه کشوری برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای توانمندسازی مدیران موسسات، تدوین دوره آموزشی سواد رسانه‌ای با محوریت تولید محتوا یا مهارت چگونه دیده شدن در فضای مجازی را خواهیم داشت. طی جلساتی که با مدیرعامل محترم اتحادیه داشتیم در مرحله نخست دوره‌هایی با عنوان توانمندسازی تبلیغی و ترویجی مدیران امور قرآنی و در مرحله دوم با عنوان توانمندسازی مدیران مؤسسات حفظ(تربیت مدیران از میان حافظان قرآن کریم) را برگزار خواهیم کرد.

عباسی بیان کرد: دوره توانمندسازی به صورت پایلوت از دی‌ماه با ثبت‌نام مدیران قرآنی علاقه‌مند(که ثبت‌نام از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات انجام خواهد شد) از طریق آموزش‌های مجازی ـ الکترونیکی جهاددانشگاهی انجام می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند در آینده از گواهینامه‌های این دوره به عنوان امتیازی مثبت در روند تمدید مجوز یا درخواست مجوز تأسیس استفاده کنند.

ضرورت‌های برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مؤسسات

همچنین محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برپایی این دوره‌های آموزشی گفت: دو نیاز جدی در مجموعه مؤسسات قرآنی احساس شد و این خلأ علی‌القاعده سنوات گذشته باید مرتفع می‌شد، لیکن امروز با توجه به ضرورت‌های جدیدی که پیش آمده است و اخیراً مقام معظم رهبری هم در حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز در حکم جدید ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر آن تأکید کرده‌اند، ظرفیت‌های مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی و دینی باید ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.

کد

وی با اشاره به اینکه امروزه عرصه فضای مجازی، عرصه فراگیری است، ادامه داد: قالب فعالیت در این عرصه بی‌تردید مؤثرتر از قالب‌ها و روش‌های دیروز است و امروزه باید مدیران قرآنی، تلاش کنند تا در صحنه فضای مجازی، تولید محتوا کنند. تولید محتوا با در نظر گرفتن اثرگذاری لازم هم از حیث محتوایی و از حیث تاکتیکی و فنی لازم است.

انجم‌شعاع اضافه کرد: تجهیز مدیران مؤسسات قرآنی به توانایی و ظرفیت‌های این عرصه نیازمند دوره‌های آموزشی است. اگر چه اتحادیه کشوری پس از در اختیار گرفتن اعتبارات سال 98، با همکاری اتحادیه‌های استانی، دوره‌هایی را برای ارتقای سواد رسانه برگزار کرد، اما با کمک سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، دوره‌هایی با استانداردهای لازم و ویژگی‌های فنی بالاتر ویژه مدیران مؤسسات قرآنی خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: این دوره‌ها براساس سرفصل‌های هشت‌گانه چون سواد رسانه‌ای، فضای مجازی؛ آسیب‌ها، فرصت‌ها و راهکارها، مبانی مدیریت تبلیغ، مهارت‌های مذاکره و اصول تعاملات اجتماعی، اصول عملیات روانی، ویژگی‌های یک مبلّغ، اهمیت تبلیغ در نظام اسلامی و دغدغه‌های فرهنگی و قرآنی مقام معظم رهبری به مدت 24 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم تا این دوره ظرف هفته‌های آتی آغاز شود، ادامه داد: این دوره با اخذ شهریه اندک از مدیران قرآنی برگزار می‌شود و این هزینه، صرف تولید محتوا خواهد شد. 

دوره‌های آموزشی توانمندسازی مدیران امور قرآنی

وی ادامه داد: همچنین دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی با رویکرد توانمندسازی مدیران، ارتقای مؤسسات از عمومی به تخصصی حفظ قرآن برگزار می‌شود. با توجه به اینکه در کشور تعدادی از مؤسسات قرآنی هستند که توانستند در ادوار مختلف با مرتفع کردن موانع به سازندگی و بالندگی برسند و مؤسسات را در سطح ملی، توسعه دهند و برخی حتی فعالیت خود را توسعه برون‌مرزی داده‌اند. این نشان‌دهنده اثرگذاری این مؤسسات به مانند جامعةالقرآن، بیت‌الاحزان و مهد قرآن آذربایجان شرقی با شعب در دیگر کشورهاست.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور با تأکید بر اینکه دوره فوق به منظور انتقال تجارب مدیران مؤسسات انجام می‌گیرد، افزود: بنابر این انتقال تجارب مدیران موفق و راز و رمز توسعه ساختاری و موفقیت‌های قرآنی همواره مد نظر است که از آنها اخذ و به مدیران فعلی مؤسسات قرآنی منتقل می‌شود. در این باره با دوستان در جهاددانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که کار مستندسازی در این زمینه انجام گیرد تا محتوای این دوره منجر به تهیه آثار مکتوب می‌شود تا مدیران مؤسسات قرآنی آینده از این کتاب‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: امروزه تقریباً بیش از 90 درصد مدیران امور قرآنی به جهت عدم تعامل خود با دستگاه‌های بزرگ از برخی اسناد چون سند ملی حفظ قرآن آگاهی کافی ندارند و از نظام تشویقاتی که به منظور ترغیب مخاطبان به حفظ قرآن در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف درنظر گرفته شده است و مطلع نیستند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: دوره توانمندسازی تخصصی مدیران مؤسسات با سرفصل‌هایی چون آشنایی با سند ملی حفظ قرآن، آشنایی با شورای تخصصی ارزیابی حافظان و نظام ارزشیابی و صدور مدرک، آشنایی با ضوابط مقررات و نظام‌ مشوق‌های مصوب ملی حفظ قرآن، آشنایی با روش‌ها و ابزارهای نوین حفظ، آشنایی تحلیلی با برنامه‌های آموزش حفظ قرآن در ایران و کشورها‌ی اسلامی، بررسی وضعیت حفظ قرآن در کشورهای اسلامی، مخاطب‌شناسی و ارتباط با مخاطب، آشنایی با عملکرد مؤسسات موفق حفظ قرآن، کارگاه آموزش و نقد و تحلیل روش تدریس حفظ، آشنایی با مبانی و فرهنگ‌سازی حفظ، راهکارهای رشد و تعالی مؤسسات قرآنی طی 68 ساعت آموزشی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی تحلیلی با برنامه‌های آموزش حفظ قرآن در ایران و کشورها‌ی اسلامی، بیان کرد: امروزه به زعم برخی از کارشناسان قرآنی جهان اسلام، ایران در حوزه قهرمان‌پروری جلوتر از دیگر کشورهای مدعی است، اما در حوزه پایه که حفظ عمومی و تخصصی قرآن است، متأسفانه خیلی جایگاه ویژه‌ای نداریم. مدیران مؤسسات قرآنی امروزه باید با جهان بیرونی خودشان که جهان اسلام است آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha