پژوهش و فناوری در خدمت تولید باشد/برگزاری همایش تجلیل از پژوهشگران برتر قم
کد خبر: 4018653
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
حجت‌الاسلام دیرباز:

پژوهش و فناوری در خدمت تولید باشد/برگزاری همایش تجلیل از پژوهشگران برتر قم

جانشین ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان قم با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در استان، افزود: اقتصاد تنها در تولید خلاصه نمی‌شود، تولید نقش محوری دارد و از این جهت پژوهش و فناوری باید در خدمت تولید باشد.

پژوهش و فناوری در خدمت تولید باشد/برگزاری همایش تجلیل از پژوهشگران برتر قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم امروز ۱۴ آذرماه در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری در سالن مرکزی دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: امیدواریم خداوند متعال به پژوهشگران استان در حل مشکلات جامعه به ویژه به کارخانجات و تولیدی‌ها عنایت ویژه داشته باشد.

جانشین ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان قم با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در استان، افزود: همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان با همت استانداری، پارک علم و فناوری و دانشگاه قم برگزار می‌شود.

دیرباز با بیان اینکه پژوهش و فناوری در خدمت تولید است، اظهار کرد: اقتصاد تنها در تولید خلاصه نمی‌شود، تولید نقش محوری دارد از این جهت اگر پژوهش و فناوری در خدمت تولید باشد قطع به یقین به سایر بخش‌ها مانند توزیع و مصرف بهینه و همچنین وضعیت نسبی استان قم در صنعت گردشگری و زیارتی می‌تواند کمک شایانی به این امر داشته باشد.

چاپ بیش از 5 هزار مقاله پژوهشگران قمی در سایت Scopus

در ادامه نیز، علی احسانی مدیر پژوهشی دانشگاه قم بیان کرد: فراخوان انتخاب پژوهشگران و فناوران دانشگاهی و نیز فناوران مراکز و پارک علم و فناوری از ۲۲ آبان‌ماه برای کلیه مراکز پژوهشی و دانشگاهی ارسال شد.

احسانی با اشاره به اینکه مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران ایرانی در مقالات JCR از معیارهای ارزیابی برای انتخاب پژوهشگر برتر به شمار می‌رود، افزود: ارائه مقالات در کنفرانس‌های بین‌المللی، طرح‌های پژوهشی که به مرحله فناوری رسیده است، تالیف کتاب از سوی انتشارات دانشگاهی، ترجمه کتاب اکتشاف و اختراع و عضویت دی هیئت تحریریه نشریات و داوری مقالات و کتب و طرح‌های مختلف از دیگر معیارهای ارزیابی انتخاب پژوهشگران است.

وی از دریافت ۵۵ مدرک هیئت علمی، ۱۲ پرونده دانشجو، ۲۰ پرونده فناور،4پرونده صنعتگر، ۳۰ پرونده کارمند، ۶پرونده فرهنگی، ۴ پرونده حوزه، ۵ نفر پژوهشگر آزاد و ۴پرونده نوآور خبر داد و افزود: در استان قم تا به امروز ۵ هزار و ۲۸۸ مقاله به چاپ رسیده است و از این میان ۲ هزار و ۹۰ مقاله مربوط به دانشگاه قم و ۱۵ مقاله دانشگاه ادیان و ۲ مقاله حوزه است.

مدیر پژوهشی دانشگاه قم اظهار کرد: 10 هیئت علمی به عنوان پژوهشگر برتر، 5 دانشجوی برتر، 6 فناور برتر استان، 4 صنعتگر، 11 کارمند نمونه، 3 نفر معلم نمونه آموزش و پرورش در استان، 3 نفر دانش‌آموز برتر، 1 نفر به پژوهشگر آزاد، 4 نفر پژوهشگر حوزوی توسط هیئت داوران انتخاب و در همایش پژوهشگران و فناوران برتر استان قم معرفی خواهند شد.

احسانی با بیان اینکه 5 هزار و 288 مقاله از استان قم در پایگاه اسکوپوس(Scopus) به چاپ رسیده‌است، افزود: در سال 2013 تعداد مقالات استان 195 مورد بوده و در سال 2021 به 779 مقاله رسیده است و این نشان از رشد 4 برابری در این بازه زمانی می‌دهد.

آیین زنگ پژوهش در هفته پژوهش و فناوری

ملاحسینی رئیس اداره تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قم نیز در این جلسه، با اشاره به جشنواره‌های دانش‌آموزی، بیان کرد: بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز قمی در جشنواره‌های دانش‌آموزی شرکت کردند.

وی در پایان بیان کرد: مراسم زنگ پژوهش با حضور مسئولین استانی در هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، همایش تجلیل از پژوهشگران برتر فردا، ۱۵ آذرماه با حضور استاندار قم و سخنرانی آیت‌الله بهشتی از ساعت ۱۰ در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha