روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد(ع) در قم
کد خبر: 4016983
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
به مناسبت سالروز وفات امامزاده موسی مبرقع انجام شد؛

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد(ع) در قم

ایکنا به مناسبت سالروز وفات دومین فرزند امام جواد(علیه‌السلام) بر سر مرقد مطهر ایشان حاضر شده و با زائران برادر امام هادی(علیه‌السلام) گفت‌وگویی انجام داده است‌.

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد علیه السلام در قمخبرنگار ایکنا از قم، به مناسب وفات دومین فرزند امام جواد(علیه‌السلام) بر سر مرقد مطهر این بزرگوار حاضر شده و با زائران برادر امام هادی(علیه‌السلام) گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌گردد.

ملیکا صابری یکی از دانشجویان حاضر در حالی که از خدام اجازه می‌گرفت تا بتواند عکسی تهیه کند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: البته من از اینجا و تاریخ اینجا و اینکه قدمت اینجا چقدر است اطلاع چندانی ندارم و به نوعی خالی‌الذهن هستم.

وی افزود: من به عنوان یک شهروند عادی در این فضای ملکوتی و منور هستم تا در ادامه بتوانم به اطلاعات بیشتری از این فضا دسترسی پیدا کنم، چرا که هر چه هم از بزرگان بدانیم باز هم کفایت نمی‌کند.

 

سیده سمانه حسینی بانوی طلبه‌ای است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، گفت: باید مراقب باشیم در محضر این عزیزان و مقربان الهی چگونه رفتار ‌کنیم و چگونه عرض ادب داشته باشیم تا لبخند این بزرگواران را که بر سر ما سایه افکنده را به ناراحتی تبدیل نکنیم که چیزی جز با دستیابی به معرفت و انس با حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این ضرور و مهم حاصل نمی‌شود.

خدا را شاکریم که فرزند امام جواد(ع) مرهم قلبمان است

سپیده سالکی یکی از شهروندان استان قم که ابراز می‌کند اصالتا برای قم نیست ولی از وقتی متولد شده در این استان بوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، گفت: البته اینجا قبلا به این شکل و شمائل نبود و تغییراتی کرده ولی همیشه حاجت گرفتم؛ مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی، شیخ طوسی و شیخ مفید(ره) از ایشان روایاتی نقل کردند.

وی بیان کرد: در گذشته گاهی افراد بسته‌های نمک، یا شله زرد یا فرنی یا شیربرنج اینجا می‌آوردند و توزیع می‌کردند اما امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر شخصی است که نذورات غذایی بیاورد یا اجازه توزیع داشته باشد مگر با شرایطی خاص؛ ما همیشه هر حاجت و هر درخواستی که داریم با این بزرگوار در میان می‌گذاریم و خدا را شاکریم که هرچند از مرقد و بارگاه امام جواد(ع) و امام هادی (ع) دوریم اما ایشان را داریم تا مرهم قلبمان باشد.

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد(ع) در قم

توجه به ساخت وساز ایرانی اسلامی فضا را معنوی‌تر می کند

انسیه مفتخر که در مقطع دکترا در حال تحصیل است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم گفت: من به عنوان یک زائر نسبت به سال‌های قبل که به اینجا می‌آمدم در احساس معنوی غوطه‌ور نمی‌شوم، چرا که به خاطر ساخت و سازهای متعدد و طرح توسعه و تعلیق از حالت و بافت سنتی و معنوی خارج شده و این بحث مهمی است.

وی گفت: البته از طرفی توسعه این محوطه‌ها در جهت افزایش جمعیت امری لازم است اما مشکل اینجاست چند سال اطراف این محوطه‌ها به حالت نیمه مخروبه باقی می‌ماند و سبب بدشکل شدن این اطراف و حرمت‌شکنی به این حریم قدسی می‌شود.

مفتخر افزود: اگر توسعه ساخت و ساز براساس معماری ایرانی اسلامی باشد و حالت پاساژسازی و مجتمع‌های تجاری در اطراف این فضاها نباشد فضا معنوی‌تر است.

وی بیان کرد: به نظر بنده اگر قرار است تجارتی در اطراف امامزاده باشد باید تجارت‌های سنتی مرتبط با بافت همان منطقه باشد.

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد علیه السلام در قم

حورا تقی‌زاده یکی دیگر از بانوانی است که در این حرم حضور دارد. وی که در یکی از خیابان‌های نزدیک به این مکان یعنی خیابان چهارمردان ساکن است با گویشی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: معمولا که به اینجا می‌آیم به حفظ قران می‌پردازم و همیشه این سوال برای من ایجاد می‌شود که من عاشقم که به این فضاها می‌آیم یا این بزرگان عاشق ما هستند. اما هر چه هست ما علاقه‌مند حضور در این حرمین مطهر هستیم تا زمان‌هایمان را با ایشان گره بزنیم و با یاد ایشان و گفت‌وگو با بزرگان وقت بگذرانیم؛ حتی نفس کشیدن در این فضاها به روح انسان جان می‌بخشد که زندگی با نور سبب می‌شود رنج‌های دنیوی که گاهی توسط خودمان یا برخی تصمیم‌گیری‌های نابخردانه به ما اعمال می‌شود برای آدم پر مگسی ارزش نداشته باشد و این به انسان ارزشمندی می‌بخشد.

از بازی کودکانه تا تفسیر بندگی خداوند و خدمت به جهان انسانیت

وی در حالی که دست فرزند خردسال خود را گرفت تا از زیر خیمه حیاط به سمت درب خروجی بروند افزود: من خودم که هنوز نتوانستم دنیای خوبی برای خودم بسازم و دیر فهمیدم چگونه باید بنده خدا باشم؛ اما ان‌شاءالله فرزندانمان بیش از ما به عمق درک و حضور این اماکن مقدس و نورانی دل بدهند که به نظرم حتی بازی کودکان در این قبیل فضاها می‌تواند خاطره‌ای برایشان ایجاد کند تا بندگی خداوند و خدمت به جهان انسانیت را در ذهن خود به درستی تفسیر کنند که این یک واقعیت علمی است.

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد(ع) در قم

هر وقت دلم آغوش خدا و سکوت می‌خواهد به این مامن امن پناه می‌آورم

رضوانه میرزایی یکی دیگر از بانوانی است که با همسر خود چند روزی است از تهران برای دیدار خانواده و امروز برای عرض تسلیت آمده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم،  گفت: در این دنیای پرهمهمه و پر ازدهام اینجا یکی از تنها فضاهایی است که می‌توانم یک گوشه را انتخاب کنم و به تنهاترین تنهایی‌های خودم دست پیدا کنم؛ هر وقت دلم برای خدا تنگ می‌شود و دلم سکوت می‌خواهد به اینجا پناه می‌آورم و آرامش می‌گیرم.

روایت ایکنا از زائران و عزاداران فرزند امام جواد(ع) در قم

یادآور می‌شود، نوه موسی مبرقع در مقبره ایشان و تعدادی از فرزندان و نوادگان موسی مبرقع در بقعه خانوادگی وی در کنار مرقدش معروف به چهل اختران مدفون می‌باشند.

گزارش از هدی سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha