ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 451 هزار و 190 نفر از جوانان
کد خبر: 4015561
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
وزارت ورزش و وزارت کار تفاهم کردند؛

ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 451 هزار و 190 نفر از جوانان

تفاهم‌نامه همکاری با هدف ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 451 هزار و 190 نفر از جوانان بین وزرای ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

ایجاد اشتغال برای یک میلیون 451 هزار و 190 نفر از جوانان/ وزارت ورزش و مار تفاهم کردندبه گزارش خبرنگار ایکنا، هفتاد و نهمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که اولین جلسه این ستاد در دولت جدید است، امروز سه‌شنبه دوم آذرماه با حضور سجادی، وزیر ورزش و جوانان و حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه برگزارشد.

در ابتدای این جلسه وحید یامی‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به انعقاد تفاهم نامه با وزارت کار اشاره کرد و در خصوص مفاد آن گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف هم‌افزایی در حوزه اشتغال کشور و پرهیز از موازی‌کاری در این حوزه صورت می‌گیرد. در صورت تأمین اعتبار توسط وزارت کار و آمادگی وزارت ورزش بیش از یک میلیون و 451 هزار و 190 نفر از جوانان در طرح اشتغال‌پذیری تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این میزان پنج درصد جوانان کشور و 30 درصد جوانان جویای کار را شامل می‌شود. بر اساس این تفاهم ایجاد اشغال از طریق اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی برای 135 هزار و 770 نفر از جوانان انجام می‌شود. بند سوم این توافق ایجاد اشتغال برای 37 هزار و 500 نفر در بخش ورزش کشور است. همچنین ایجاد و توسعه هفت هزار و 500 واحد کسب و کار در بخش ورزش کشور محقق خواهدشد.

رویکرد متفاوت و انقلابی‌تر نسبت به گذشته

در ادامه سجادی، وزیر ورزش و جوانان، ضمن تبریک هفته بسیج گفت: قرار است مرکز بسیج وزارت ورزش با رویکرد متفاوت و انقلابی‌تری نسبت به گذشته در خدمت ورزش کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 700 سمن در حوزه جوانان داریم که ارزشمند هستند، گفت: در حوزه کارآفرینی هم شاید بتوانیم از ظرفیت این نهادهای مردمی استفاده کنیم و امیدواریم وزارت ورزش موتور امیدآفرینی و عزت برای مردم باشد.

عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طی سخنانی ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: هر جا پیشرفت داشتیم محصول نگاه و فعالیت بسیجی بوده است.

وی از رئیس جمهور برای اینکه یک قهرمان ملی را به عنوان وزیر ورزش انتخاب کرده است، تشکر کرد و گفت: چند گروه را برای اشتغال هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ افراد مطلقاً بیکار، افراد ناامید از اشتغال، افراد با اشتغال ناقص و افراد شاغلی که شغلشان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، جزو گروه‌های هدف ما هستند.

800 گروه جویای کار

عبدالملکی از وجود 800 گروه جویای کار سخن گفت و افزود: جوانان به دو دلیل محور اشتغال محسوب می‌شوند؛ چون جوان و پر انرژی هستند و اگر در حوزه اشتغال وارد شوند به سرعت به اهداف می‌رسیم و می‌توانیم از انرژی جوانان برای اشتغال استفاده کنیم. دومین دلیل مسئله جمعیت و جوانی جمعیت است. از جمله علل اصلی موانع ازدواج، اشتغال است. اگر طی 10 سال آینده در رشد جمعیت جهش نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر رشد مناسب جمعیت نداشته باشیم، مدیون دهه‌های آتی می‌شویم و ایران کوچک می‌شود. در شوای عالی اشتغال متناسب با گروه‌های هدف در حال مدل‌سازی هستیم و تلاش داریم همه ظرفیت‌ها در همه بخش‌ها را بسیج کنیم و ظرفیت‌هایی که جزیره‌ای به آنها نگاه شده و برنامه‌های اشتغال یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده را تجمیع و ساماندهی کنیم.

مشاغل مرتبط با ورزش؛ جزو 10 شغل پرطرفدار و پردرآمد دنیا

سجادی پیش از امضای تفاهم‌نامه اضافه کرد: براساس تحقیقی که در سال 2004 صورت گرفته بود، پنجمین شغل پردرآمد و پر طرفدار دنیا مشاغل مرتبط با ورزش و تفریحات سالم بود، اکنون نیز این شغل‌ها جزو 10 شغل پرطرفدار و پردرآمد دنیاست.

وی افزود: 225 گونه ورزشی در کشور فعال داریم که هر کدام دنیایی از مشاغل را دربر دارند. با توسعه سوارکاری 62 شغل احیا می‌شود که باید اطلاع رسانی و احیا کنیم.

در ادامه این مراسم نیز تفاهم‌نامه همکاری به امضای وزیر ورزش و جوانان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

در ادامه این جلسه نیز ابتدا محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ حمید طاهری جبلی، مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در امور جوانان و محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به تشریح طرح‌ها و برنامه‌های نهادهای مرتبط با خود در حوزه اشتغال جوانان پرداختند.

در ادامه «طرح جامع اشتغال‌پذیری جوانان» از سوی امیرحسین آل‌اسحاق، مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان تشریح و مسئولان شرکت کننده در هفتاد و نهمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص این طرح ارائه کردند.

در پایان این جلسه نیز با 10 رأی موافق و چهار رأی مخالف پیشنهاد تشکیل قرارگاه اشتغال‌پذیری جوانان به تصویب اعضای ستاد ملی ساماندهی امور جوانان رسید.

انتهای پیام
captcha