چرا جوانان دین‌گریز می‌شوند
کد خبر: 4011770
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سبک زندگی اسلامی/ ۳

چرا جوانان دین‌گریز می‌شوند

استاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه ظاهربینی از مسائل مورد توجه در شبهات دینی است، گفت: مطرح شدن شبهات دینی و ناآگاهی در پاسخگویی به این شبهات موجب می‌شود که جوانان روز به روز از دین فاصله گرفته و هیچ پایبندی به اعتقادات و باورهای دینی خود نداشته باشد.

دین گریزی جوانانمراد یوسفی، از اساتید دانشگاه کردستان و نویسنده کتاب «الحاد نوین باتلاق رنگین» در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: دین‌گریزی بین جوانان و نوجوانان امروز به دلیل تبلیغات سوء دشمنان درحال رسیدن به مرحله بحرانی است. امروز شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و حتی کتاب‌های الکترونیکی به یک فضایی برای اسلام‌ستیزی و دین گریزی تبدیل شده است، چراکه قبح توهین به مقدسات اسلام در این شبکه‌های اجتماعی شکسته شده است لذا دشمنان اسلام با مطرح کردن شبهات دینی، جوانان ما را که از لحاظ اندیشه دینی بی‌سواد هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بر اساس تحقیق و پژوهش‌های صورت گرفته باید گفت شبهات دینی و این هجمه‌ها علیه اسلام یک موضوع جهانی است، بیان کرد: بر این اساس در هر جای جهان که آیین پیروز اسلام در حال تبلیغ باشد، از توطئه دشمنان مصون نمانده و نمونه بارز آن حمله به مسلمانان هندی، میانمار، چین، اروپا و ... است.

وی ادامه داد: امروز در عصر فضای مجازی تربیون به دست ملحدان، ناباوران و بی‌دینان افتاده است لذا علیه دین اسلام شک و شبهه ایجاد می‌کنند؛ این امر می‌طلبد تا مسلمانان روز به روز بیشتر بر اطلاعات و آموزه‌های دینی خود بیفزایند تا بتوانند پاسخ واضح و روشن در مقابل شبهه‌های ایجاد شده دشمنان داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه امروز شبهات دینی به شکل سیل‌آسا علیه دین اسلام مطرح می‌شود، گفت: بر این اساس از بی‌اطلاعی و ناآگاهی مردم سوء‌استفاده کرده و شبهاتی را علیه دین مطرح می‌کنند و موجب تغییر دیدگاه نسبت به دین اسلام می‌شوند. این ملحدان دین حتی اگر ما به یکی از شبهات مطرح شده از سوی آنان پاسخ دهیم شبهات دیگری را مطرح می‌کنند لذا باید گفت مطرح کردن این شبهات در راستای پژوهش محوری دشمنان مطرح نشده بلکه هیجان محوری است.

فاصله گرفتن جوانان از دین

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مطرح شدن شبهات دینی و ناآگاهی در پاسخگویی به این شبهات موجب می‌شود که جوانان روز به روز از دین فاصله گرفته و هیچ پایبندی به اعتقادات و باورهای دینی خود نداشته باشد و در نتیجه جوان دین‌گریز خواهد شد و دشمنان امروز در تلاش‌اند تا جوانان ما اسلام‌ستیز شده و از مباحث دینی دوری کنند.

وی افزود: زندگی ما خاصیت انبارشدگی دارد مبحث از دست دادن دین، اعتقاد و باور نیز در این مقوله گنجانده می‌شود چراکه مرحله به مرحله، قدم به قدم و با مطرح کردن شبهات مداوم روز به روز اعتقاد ما به دین کمتر شده و با فرو رفتن در خواب غفلت می =‌بنیم که دیگر جوان ما اعتقادی به دین ندارد.

یوسفی اظهار کرد: خودباختگی و عدم اعتماد به نفس دینی بین جوانان از دلایل اصلی تحت تأثیر قرار گرفتن هجمه‌های دشمنان است لذا جوانان باید با مطالعه و افزایش اطلاعات دینی بتوانند با این خودباختگی مقابله کنند.

مرز قائل شدن بین حقیقت و واقعیت

وی افزود: جوانان حقیقت و واقعیت را از هم جدا نمی‌دانند حقیقت از حق نشئت می‌گیرد واقعیت از وقعه برای درک این موضوع قوانین راهنمایی و رانندگی حقیقت و عدم رعایت از سوی رانندگان یک واقعیت است و هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که قوانین رانندگی عامل این تصادف شد لذا وقتی فردی که خود را در ظاهر متدین نشان می‌دهد و در عمل این‌گونه نیست را همواره به عنوان یک برچسب برای اسلام و دین و آیین پاک اسلام قرار می‌دهند و با هر خطایی در وجود آن فرد به دور از شناخت از اسلام آن را حقیقت دین مطرح می‌کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه شک مقدمه‌ای برای تحقیق است نه تغییر، افزود: تحقیق و پژوهش و افزایش آگاهی موجب می‌شود بتوانیم آن شک را رفع کنیم ولی اگر این شک موجب تغییر و برگشت از دین شود، قابل قبول نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه من در یکی از کتاب‌هایم مطلبی تحت عنوان نامه‌ای به جوانانی که تا قبل از ورود به اینترنت مسلمان بودند را دارم، افزود: در این مطلب من خطاب به جوان عنوان کرده‌ام شما که امروز عزت و جایگاه دین اسلام را در سطح جهان دیده‌اید با بلال حبشی، سمیه و یاسر که در آن دوران هنوز اسلام به این جایگاه کنونی نرسیده بود اما برای دین اسلام جان خود را فدا کردند چه تفاوتی دارید.

آزادنه نظر دادن در مورد مسائل دینی

وی با اشاره به اینکه بیسوادی به دو نوع بیسوادی سفید و سیاه تقسیم می‌شود، افزود: کسانی که سواد آموختن و نوشتن ندارند را بیسوادان سفید و کسانی که در یک زمینه تخصص گرفته‌اند ولی در تمام امور ورود می‌کنند بیسوادان سیاه می‌نامند لذا یک پزشک متخصص هیچ‌گاه نمی‌تواند در مورد مسائل دینی و علم الهیات نظر بدهد چراکه این امر خود زمینه‌ای برای ایجاد شبهه در جامعه خواهد شد.

یوسفی ظاهربینی را یکی از مسائل مورد توجه در شبهات دینی دانست، افزود: یکی از شبهات مطرح شده در این بحث این است که کشورهای اسلامی عقب‌افتاده و کشورهای غیر مسلمان پیشرفته هستند و اگر دیدگاه ظاهربینی داشته باشیم این امر را به راحتی می‌پذیریم اما باید گفت در جهان کشورها به سه دسته توسعه یافته، در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی ادامه داد: با این توصیف از سوی دشمنان باید تمام کشورهای اسلامی توسعه‌نیافته و عقب‌افتاده باشند اما با توجه و درک این موضوع این حقیقت برای ما ظاهر می‌شود که بیشتر کشورهای اسلامی در حال توسعه هستند و رشد و پیشرفت را به صورت واقعی در آن‌ها مشاهده می‌کنیم.

رسیدن به پیشرفت در سایه اسلام

نویسنده کتاب «الحاد نوین باتلاق رنگین» افزود: کسانی که اسلام را مانع رشد و پیشرفت یک کشور می دانند به این امر توجه داشته باشند که اگر ما از امروز تمام مساجد و مراکز دینی و قرآنی را ببندیم و دیگر از هیچ مسجد صدای اذان نباشد آیا فردای آن روز دیگر ما به رشد و پیشرفت رسیده‌ایم هیچ‌گاه چنین نیست چراکه برای رسیدن به رشد و توسعه باید تحقیق و پژوهش، تلاش و کوشش روز افزون و ... تمام مسلمانان را می‌طلبد و ما مسلمانان در سایه اسلام هم می‌توانیم به رشد و پیشرفت در سطح جهان برسیم، چراکه اسلام هیچ‌گاه مانع پیشرفت نیست. «لَٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أُولَٰئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ولی از میان آنان، ثابت قدمان در دانش، مؤمنانِ [به موسی و تورات] برپادارندگان نماز، پرداخت کنندگان زکات، مؤمنان به خدا و روز قیامت، به آنچه بر تو و [بر پیامبران] پیش از تو نازل شده ایمان واقعی می آورند آنان هستند که یقیناً پاداش بزرگی به ایشان عطا خواهیم کرد».

وی گفت: ما مسلمانان نباید امروز اجازه دهیم که جوانان ما در دریای شک و شبه و الحادی و بی‌دینی غرق شوند و نباید نسبت به این امر بی تفاوت باشیم چراکه به قول استاد علی شریعتی «بشر یک بودن است و انسان یک شدن» لذا کسی که دیگری را در حال غرق شدن ببیند و بی‌تفاوت در کنار آن می‌گذرد در همان مرحله بشریت مانده است. کسی که در آب غرق شود فقط جانش را از دست می‌دهد اما جوانی که ایمانش را از دست بدهد ابدیت خود را نابود کرده است لذا نباید اجازه دهیم که جوانان پاک و مطهر ما به خاطر شک و شبهات غلط دشمنان ابدیت خود را از دست بدهند و بی‌ایمان از دنیا بروند.

یوسفی در پایان یادآور شد: تمام صاحبان علم و ماموستایان و عالمان دینی باید شبهات دینی را بشناسند و پاسخ واقعی به این شبهات را با مطالعه و تحقیق پیدا کرده و در تمام تجمع‌ها و سخنرانی‌های خود پاسخ این شبهات را به کرات مطرح کنند تا بتوانیم جوانان را از حلقه‌های هجمه دشمنان آزاد کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۱۴:۱۹
0
0
عالی بود و موافقم،اما یکی از علت های دین گریزی جوانان، از ناحیه دینداران دنیاپرست متملق زورگوست!!!!!!؟
captcha