جوانان به حاشیه رانده شده اردبیلی در انتظار روزنه امید
کد خبر: 4011206
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

جوانان به حاشیه رانده شده اردبیلی در انتظار روزنه امید

برای جوانان به حاشیه رانده شده و افراد فاقد مسکن با توجه به افزایش سرسام آور قیمت آن به یک رویای تلخ تبدیل شده، ولی آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن امیدواری بیشتری برای خانه‌دار شدن در بین جوانان استان اردبیل ایجاد کرده است.

طرح ملی مسکنبه گزارش ایکنا از اردبیل، داشتن مسکن برای جوانان و افراد فاقد خانه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن به یک رویا تبدیل شده، ولی آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن امیدواری بیشتری برای خانه‌دار شدن در بین جوانان و افراد فاقد مسکن را در استان اردبیل ایجاد کرده است و بسیاری از افراد فاقد مسکن در این شرایط اقتصادی امکان خرید خانه را نداشته و حتی برخی از آن‌ها در تامین هزینه اجاره‌خانه و رهن نیز مشکل دارند.

خانه‌دار شدن یک آرزوی دست نیافتنی بوده و امکان تامین و تهیه خانه با این حقوق اندک مقدور نیست مگر اینکه دولت در این زمینه کمک حال جوانان شود، قیمت مسکن در تمام نقاط اعم از مرکز و حاشیه شهر بسیار افزایش یافته و به خاطر همین نه تنها امیدی برای خانه‌دار شدن نیست بلکه هر روز تامین اجاره خانه نیز مشکل می‌شود.

قیمت مسکن به اندازه‌ای بالا رفته که امکان خرید برای قشر ضعیف و جوانان مقدور نیست، طرح جهش تولید مسکن طرح خوبی است، ولی امید است مسئولان مربوطه در اجرای این طرح تسریع کنند تا افراد فاقد مسکن بتوانند صاحب خانه شوند.

طرح جهش تولید مسکن، از سوی دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در سال جاری ارائه شده و هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال آینده در کشور است.

سقف تسهیلات مسکن براساس مناطق مختلف شهری و روستایی اعلام شده و قرار بر این است که تسهیلات این پروژه بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود.

سقف وام جهش تولید مسکن در کلان‌شهر‌های بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان و سقف وام در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در استان اردبیل در قالب جهش تولید مسکن ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که در مرحله اول ساخت چهار هزار واحد از آن آغاز شده که ۲۸۰۰ واحد مسکونی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰۰ واحد در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود.

برای تسریع روند ساخت، ۴۶۰ واحد به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ۸۵۰ واحد به تعاونی‌ها، ۸۹۰ واحد به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۶۰۰ واحد به راه و شهرسازی واگذار شده است.

این واحد‌های مسکونی در بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع زمین و در ۵ طبقه ساخته می‌شوند و متوسط زیربنای مفید هر واحد ۹۰ متر و متوسط زیربنای کل هر واحد ۱۲۰ متر خواهد بود.

هزینه کل پروژه ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده و به میزان ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

۸۰ هزار واحد مسکونی در اردبیل احداث می‌شود

طرح ملی مسکنقرار است در قالب طرح جهش تولید سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی و تا چهار سال آینده ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان اردبیل ساخته شود که در ابتدای کار ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

رستم قاسمی، وزیر مسکن و شهرسازی، در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان اردبیل، گفت: در گام اول این استان ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده و اگر متقاضی بیشتر شود به میزان متقاضی اقدام به ساخت مسکن خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین می‌کند، اظهار کرد: براساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن اقدامات لازم انجام شده است.

قاسمی افزود: برای آغاز کار ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تفاهمنامه تعدادی از آن‌ها با بنیاد مسکن، صندوق تعاون، وزارت راه و تعاون و بسیج امضا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات آغاز شده در تولید چهار میلیون مسکن در طول چهار سال دولت سیزدهم تاکید کرد: در همه استان‌ها ادارات راه و شهرسازی در حال آماده‌باش هستند تا مسکن احداثی با کیفی‌ترین شکل تحویل مردم داده شود.

قاسمی افزود: به تناسب نیاز استان‌ها تولید مسکن انجام می‌شود و در کنار آن تأمین زمین، مصالح و پرداخت تسهیلات نیز با تدبیر مناسب انجام و زمینه ساخت مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه به ویژه دهک‌های پایین فراهم می‌آید.

وی ادامه داد: به دور از نگاه سیاسی دولت سیزدهم بنا دارد تا تولید مسکن را به تناسب نیازمندی اقشار جامعه انجام داده و به هیچ وجه در این بخش حاشیه و سیاسی‌کاری را در دستور کار قرار ندهد.

وزیر راه و شهرسازی، فرآیند تولید مسکن را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: قرار است کمبود زمین با الحاق مناطقی به شهر‌های جدید انجام شده و در کنار آن پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز پیش‌بینی شده است.

قاسمی اظهار کرد: ۵۴۰ واحد مسکن احداثی در قالب طرح اقدام ملی مسکن و طرح جهش تولید مسکن در استان اردبیل ادغام شده و تحویل داده می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چند در طرح جهش تولید مسکن سهمیه استان اردبیل در چهار سال ۸۰ هزار واحد پیش‌بینی شده، اما ما مصمم به تکمیل ۵۴۰ واحد مسکن طرح اقدام ملی هستیم که در قالب این طرح ادغام شده و متقاضیان می‌توانند از تسهیلات مناسب طرح جهش تولید مسکن نیز استفاده کنند.

گفتنی است؛ شهروندان اردبیلی امیدوارند که با اجرای طرح جهش تولید مسکن جوانانی که به انتظار تامین مسکن نشسته‌اند صاحب خانه شده و از این طریق بخشی از مشکلات خود از جمله تشکیل خانواده را رفع کنند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
بهاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۱۳:۰۹
0
0
بسیار مفید
captcha