«روز مقدسین»؛ سنتی برگرفته از مسیحیت در سوئد
کد خبر: 4011082
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

«روز مقدسین»؛ سنتی برگرفته از مسیحیت در سوئد

احترام به درگذشتگان و متوفیان در همه ادیان و جوامع مورد تأکید است و می‌توان ردپای آن را حتی در لائیک‌ترین جوامع دنیا هم یافت. سوئد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی روزی را به عنوان «روز مقدسین» در تقویم رسمی خود دارد.

«روز مقدسین»؛ سنتی برگرفته از مسیحیت در سوئدبه گزارش ایکنا؛ روز مقدسین (Alla helgons dag: داگ آلا هلگون) ریشه در سنت مسیحیان کاتولیک دارد و فرصتی است برای مردم سوئد که تمام افرادی را که می‌شناختند (اعم از اقوام و دوستان) و از دست داده‌اند به یاد بیاورند. در قرن نهم، اول نوامبر به عنوان روز بزرگداشت مقدسین انتخاب شد و حتی پس از اینکه سوئد به یک کشور پروتستان تبدیل شد و امروزه که یکی از سکولارترین کشورهای جهان است، روز مقدسین سنتی است که همچنان ادامه دارد.

برای چندین قرن این مراسم در اولین یکشنبه نوامبر برگزار می‌شد تا این‌که در سال 1953، دولت سوئد آن را از یکشنبه به شنبه منتقل کرد. در آن زمان، بسیاری از مردم شنبه‌ها هم سر کار می‌رفتند، بنابراین تصمیم بر این بود تا تعداد روزهای مرخصی هم افزایش یابد. از نظر تاریخی، این روز جزء تعطیلات عمومی بوده است و حتی در تعطیلات این روز، خرید و یا فروش نوشیدنی‌های الکلی هم به احترام متوفیان ممنوع است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در سوئد، در واقع این روز، یک تعطیلات آرام است تا یک روز جشن، زیرا مناسبت آن به یاد مردگان است. بسیاری از مردم از روز مقدسین برای بازدید از قبر اعضای خانواده یا دوستان، مراقبت از محل دفن و آوردن تزئینات اضافی مانند تاج گل و به ویژه شمع استفاده می‌کنند.

 یک روش رایج برای زنده نگه‌داشتن یاد مقدسین در این روز، روشن‌کردن شمع‌ها و گذاشتن آن‌ها بر روی قبر بستگان است. اولین تاریخ ثبت شده از این روز مقدس، مربوط به دهه 1920 و در منطقه «ورمدو» در سوئد بوده است، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که این سنت اکنون در همه آرامستان‌های سوئد انجام می‌شود.

حتی اگر کسی اقوام یا دوستانی ندارد که برای بزرگداشت در سوئد دفن شده‌اند، بازدید از قبرستان در روز مقدسین یک تجربه زیبا و جذاب است. نکته مهم هم این است که همه مردم باید به افرادی‌ که عزادار هستند یا متوفی در این آرامستان‌ها دارند، احترام بگذارند.

بزرگ‌ترین مراسم بزرگداشت داگ آلا هلگون در این کشور در گورستان «وودلند» استکهلم و «اسکوگس-شیرکگاردن» برگزار می‌شود. ورود به این آرامستان که با حضور هزاران نفر برای ادای احترام به مردگان، با فانوس‌هایی که راه را روشن می‌کنند و حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد، رایگان است.

در همه جای این کشور، کلیساها میزبان خدمات ویژه برای یادبود مردگان هستند و کارکنانی برای یافتن قبرها همکاری و کمک می‌کنند. در بسیاری از کلیساها قهوه و نان زنجبیلی برای بازدیدکنندگان سرو می‌شود.

جالب اینجاست که این سنت دیرپای سوئدی با سنت برخی فرهنگ‌های مناطق مرکزی ایران نظیر شهرهای نطنز و نایین و برخی مناطق یزد، بسیار شباهت دارد. در این شهرها سه روز باقیمانده تا نیمه شعبان و جشن ولادت امام زمان (عج) افراد بر سر مزار متوفیان به مدت سه تا چهار ساعت مانده به غروب(بسته به فصول مختلف سال) در آرامستان‌ها حاضر شده و با پذیرایی از افراد حاضر که برای ادای احترام به درگذشتگان حاضر شده‌اند، این رفتار را ارج می‌نهند.

انتهای پیام
captcha