نگاهی به تاریخچه مصائب ساکنان محله شیخ جراح در بیت‌المقدس
کد خبر: 4010688
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

نگاهی به تاریخچه مصائب ساکنان محله شیخ جراح در بیت‌المقدس

نگاهی به تاریخچه اشغالگری رژیم صهیونیستی در محله شیخ جراح بیت‌المقدس، شیوه اشغال مرحله به مرحله سرزمین‌های فلسطینی در طی چند دهه را به خوبی نشان می‌دهد.

نگاهی به تاریخچه مصائب ساکنان محله شیخ جراح در بیت‌المقدسبه گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، ده‌ها خانواده فلسطینی  که از سال 1956 در محله شیخ جراح در قدس شرقی اشغالی زندگی می کنند، با تهدید از دست دادن خانه‌های خود و آوارگی مواجه هستند.

نگاهی به پیشینه سکونت فلسطینیان در این منطقه نمونه‌ای از چگونگی اعمال سیاست‌های اشغالگرانه صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد.

در سال 1956 آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به 28 خانواده پناهجوی فلسطینی (قبل از اشغال بیت‌المقدس از سوی اسرائیل در سال 1967) در این محله خانه می‌دهند.

در سال  1970 کنست (پارلمان اسرائیل) قانونی را تصویب می کند که به صهیونیست‌ها اجازه می دهد زمین‌های خود را در بیت المقدس که قبل از سال 1948 ادعای مالکیت آن را داشتند، پس بگیرند.

در سال 1972 سازمان‌های متعلق به شهرک‌نشینان اسرائیلی مدعی مالکیت زمین‌هایی شدند که این خانه‌ها در آن ساخته شده و شروع به تشکیل پرونده قضایی برای اخراج خانواده‌های فلسطینی کردند.

در سال 1976 حکم دادگاه اسرائیل به نفع 4 خانواده فلسطینی و در رد درخواست شهرک‌نشینان برای تخلیه خانه این 4 خانواده فلسطینی صادر شد.

در سال 1982انجمن‌های شهرک‌نشینان خواستار تخلیه 24 خانواده فلسطینی در این محله شدند.

در سال 1991یک وکیل اسرائیلی به نمایندگی از 17 خانواده فلسطینی بدون توافق قبلی با این خانواده‌ها با شهرک نشینان به توافق رسید.

سال 1997 یکی از ساکنان بیت‌المقدس به نام سلیمان حجازی به دادگاه مرکزی اسرائیل شکایت کرد تا مالکیت خود را بر این زمین‌ها تأیید کند.

در سال2001 گروه های شهرک نشین بخشی از خانه نبیل الکرد یکی از ساکنان فلسطینی در این محله را تصرف کردند.

در سال  2003 نهادهای مسئول ساخت شهرک‌های صهیونیستی، حقوق مالکیت زمین را به شرکت شهرک سازی اسرائیلی «نحلات شمعون» فروختند. در سال 2005 دادگاه مرکزی اسرائیل درخواست سلیمان حجازی را رد کرد.

در سال 2008 خانواده کرد با تصمیم قضایی رژیم صهیونیستی از خانه خود اخراج شدند.

در سال 2009 خانواده الغاوی و حنون از محله شیخ جراح اخراج شدند. در سال  2020 دادگاه‌های اسرائیل حکم اخراج 12 خانواده در این محله را صادر کردند. در فوریه 2021یک دادگاه اسرائیلی تصمیم به اخراج 4 خانواده در ماه مه همان سال گرفت.

در ماه آگوست سال گذشته دادگاه اسرائیل تصمیم به اخراج 3 خانواده دیگر گرفت و در ماه می امسال درگیری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی، به علت امتناع فلسطینی‌ها از ترک خانه‌های خود به وقوع پیوست. 

در  آگوست 2021 دادگاه عالی اسرائیل تصمیم خود در مورد دادخواستی علیه اخراج 7 خانواده را به تعویق انداخت و در اکتبر 2021 دادگاه عالی اسرائیل پیش از تصمیم گیری در مورد آوارگی 4 خانواده، توافقی را پیشنهاد کرد.  2 نوامبر 2021 خانواده‌های ساکن محله «شیخ جراح» پیشنهاد شهرک‌سازی ارائه شده از سوی دادگاه عالی اسرائیل را رد کردند.

انتهای پیام
captcha