چاپ قرآن ۴۵ درصد کاهش یافت
کد خبر: 4009675
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
نسبت به سال گذشته

چاپ قرآن ۴۵ درصد کاهش یافت

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن از کاهش حدود ۴۵ درصدی شمارگان چاپ قرآن نسبت به سال گذشته خبر داد.

چاپ قرآن 45 درصد کاهش یافت/ گرانی و کرونا عامل اصلیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان دارالقرآن؛ میثم معافی، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن با ارائه گزارشی از میزان چاپ قرآن در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر تعداد ۹۵ مجوز چاپ با شمارگانی حدود ۵۵۰ هزار جلد از سوی معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم صادر شده که این رقم با همین بازه زمانی در سال گذشته، برابری می‌کند؛ بنابراین با کاهش حدود ۴۵ درصدی شمارگان چاپ قرآن نسبت به سال گذشته مواجه هستیم.
 
وی افزود: بر اساس این آمار می‌توان میانگین شمارگان هر عنوان قرآن برای سال جاری را حدوداً ۵۵۰۰ جلد و برای سال قبل ۱۰ هزار جلد عنوان کرد که البته دلایل مختلفی از جمله گرانی بهای تمام شده هر جلد در حوزه نشر مکتوب از جمله قرآن کریم و گرایش بیشتر بازار به سمت محصولات و تولیدات مربوط به نشر دیجیتال با توجه به نهادینه شدن فرهنگ استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا دارد.
 
معافی ادامه داد: در همین بازه زمانی، تعداد ۶۷ عنوان مجوز نشر صادر شده که این رقم نیز نسبت به سال قبل با افت ۲۵ درصدی در تعداد مجوز صادره روبروست. البته با توجه به استمرار شرایط خاص متأثر از ویروس کرونا و براساس آمار، برخی از ناشران هنوز شرایط و امکان چاپ مصاحف را مهیا نکرده‌­اند و باید توجه داشت که تحقق صدور مجوز نشر منوط به عملیات چاپ است و یا اینکه عده کمی از آنها، در اخذ مجوز‌های مربوط به نشر قرآن کریم (برای توزیع) – باوجود پیگیری­‌های مستمر همکاران معاونت- سهل‌انگاری و کم‌لطفی دارند که البته در مراحل بعدی دچار مشکلاتی خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: در این راستا نظارت بر مصاحف چاپ شده بر اساس تعامل با ناشران قرآن کریم به صورت مستمر ادامه داشته است به طوری که از ابتدای سال جاری ۱۶ فقره بازدید از چاپخانه‌ها انجام شده است. همچنین بروزرسانی بانک جامع اطلاعاتی مجوز‌های چاپ و نشر قرآن کریم از دیگر فعالیت­‌های قابل توجه معاونت نظارت است. همچنین بررسی انعقاد تفاهم­نامه‌­های تحقیقاتی با مراکز و نهاد‌های متخصص و نیز تشکیل کارگروه ویژه در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم در دست اقدام است که به زودی اطلاع‌­رسانی خواهد شد.
انتهای پیام
captcha