شرایط و ضوابط نماز به نسل جوان آموزش داده شود
کد خبر: 4009673
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
امام جمعه کرمان:

شرایط و ضوابط نماز به نسل جوان آموزش داده شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه برای ارزشمندی نماز باید مدیریت اصولی وجود داشته باشد، گفت: ضرورت دارد شرایط و ضوابط نماز به نسل جوان آموزش داده شود.

همایش نماز در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان امروز ۱۰ آبان‌ماه در همایش استانی نماز سپاه ثارالله استان کرمان که در محل فاطمیه ستاد سپاه ثارالله استان کرمان برگزار شد، ضمن قدردانی از بانیان برگزار کننده این همایش گفت: جایگاه نماز، مأموریت نماز برای انسان و توجهی که پیامبر اسلام(ص) و انبیا پیش از وی به نماز داشتند مباحث بسیار مهمی است و در بیش از ۸۰ آیه قرآن و روایات به صراحت به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه  منظور از  « أَقِمِ الصَّلَاةَ» که در قرآن آمده فقط نماز نیست بلکه سمبلی از ارتباط شخص با خداوند است، گفت: جایگاه نماز در نظام عبادی دین بسیار بالا و نماینده همه عبادت‌ها است. نماز اولین عبادتی است که در اسلام به آن پرداخته شده است و پیامبر(ص) کیفیت آن را آموزش داد.

امام جمعه کرمان در ادامه در پاسخ به این شبهه که آیا پیامبر اسلام(ص) در نماز ذکرهایی که در ارتباط با خودشان است مثل ذکر تشهد، را هم می‌گفتند و به پیامبری خود شهادت می‌دادند؟ بیان کرد: نمازی که ما می‌خوانیم دقیقاً نمازی است که پیامبر اقامه می‌کردند.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام یک شخصیت حقیقی و حقوقی دارد که شخصیت حقیقی ایشان فدای شخصیت حقوقی است. همانطور که به اصل نبوت در اصول دین اعتقاد داریم انبیای الهی و پیامبر اسلام(ص) به این امر اعتقاد داشتند.

امام جمعه کرمان نبوت و امامت را فعل خدا دانست و گفت: اگر پیامبر در نماز بر رسالتش شهادت می‌دهد هیچ ایرادی بر آن وارد نیست و امتیاز مدیریت در اسلام نسبت به دیگر مدیریت‌ها این است که هر کس حکمی صادر می‌کند اولین مخاطب حکم خودش است. زیرا در نگاه دینی حاکمیت احکام خدا وجود دارد نه فرد.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان اینکه جایگاه نماز با همه بزرگی و ارزشمندی که دارد در فروع دین است، گفت: علت اینکه نماز در اصول دین نیامده این است که حریم اصول و فروع دین متمایز است. محدوده اصول دین اسم و فعل خداوند و محدوده فروع دین فعل مکلف انسان است. این فرع باید تحت اصول قرار بگیرد تا معنا دار شود.

وی با بیان اینکه نماز برای اینکه ارزشمند شود باید تحت مدیریت اصول قرار بگیرد، گفت: نمازی که تحت مدیریت امامت جامعه نباشد، مقبول نمی‌شود چون نیت آن مهم است و نیت هم باید برای قرب خداوند باشد که اگر اینگونه باشد آن نماز نجات دهنده است.

علیدادی سلیمانی با تاکید بر آموزش شرایط و ضوابط نماز به نسل جوان و پاسخ به سوالات آنها، گفت: نماز فریضه‌ای در رأس همه فرایض است که باید تحت اصول به‌ویژه امامت و رسالت قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha