تفاوت‌های کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی
کد خبر: 4009446
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

تفاوت‌های کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع انواع بیماری‌های ویروسی به تبیین تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ پرداخت.

اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گزارش ایکنا از فارس، با آغاز فصل سرما پرسش‌های بسیاری پیرامون بیماری آنفولانزا مطرح می شود. برای پاسخ به برخی ابهامات در مورد راه‌های پیشگیری، نشانه‌های ابتلا به این بیماری و درمان آن از زبان اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌شنویم.

وی با طرح این سؤال که بیماری آنفولانزا چیست و چگونه در بدن ایجاد می‌شود، افزود: آنفولانزا به عنوان شایع‌ترین بیماری ویروسی در فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود. این بیماری دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند تمامی رده‌های سنی از کودکان تا سالمندان را مبتلا کند.

وی افزود: ویروس‌های آنفولانزا با سرفه و عطسه کردن منتشر شده و در بیشتر موارد این انتشار از فرد به فرد، از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفولانزا آلوده شده و تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

ایلامی همچنین با اشاره به سؤال نشانه‌های ابتلا به بیماری آنفولانزا کدامند، گفت: از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا می‌توان به تب، بدن درد، گرفتگی عضلات، سردرد، سرفه‌های خشک، تنفس کوتاه، خستگی و بی‌حالی، آبریزش بینی، درد و سوزش گلو اشاره کرد.

وی به تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: آنفولانزا ابتدا ممکن است با داشتن نشانه‌هایی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد، اما سرماخوردگی اغلب به آرامی بروز می‌کند، در حالی که نشانه‌های آنفولانزا به طور ناگهانی رُخ می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سه بیماری آنفولانزا، سرماخوردگی و کووید ۱۹، ریشه ویروسی داشته و برخی نشانه‌های آنها شبیه هم هستند، گفت: به طور معمول کسانی که به کروناویروس مبتلا می‌شوند، یکی از نشانه‌های تب بالای ۳۸ و نیم درجه، سرفه‌های مداوم و خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی را دارند.

ایلامی یادآور شد: نشانه‌های بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ از نظر بالینی نیز تفاوت‌هایی با هم دارند، مانند اینکه تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفولانزا نادر بوده، در صورتی که در کرونا متداول است.

وی با طرح این سؤال که آیا بیماری آنفلوآنزا انواع متفاوتی دارد، گفت: آنفولانزا با ویروس‌های خانواده «ارتومیکسو ویروس‌ها» ایجاد شده و به سه گروه A,B,C تقسیم می‌شوند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد.

ایلامی با اشاره به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند، افزود: کودکان و سالمندان، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و ماداران باردار به دلیل ضعف در سیستم ایمنی و دفاعی بدن، بیش از دیگران امکان مبتلا شدن به آنفولانزا را دارند.

وی با طرح این سئوال که آیا آنتی‌بیوتیک توصیه مناسبی برای درمان آنفولانزا است، گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد، به همین دلیل نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی مصرف شوند.

انتهای پیام
captcha