ازدواج آسان ثمره ویروس کرونا
کد خبر: 4009137
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

ازدواج آسان ثمره ویروس کرونا

یک جامعه شناس درخصوص ازدواج آسان گفت: یکی از ثمرات ویروس کرونا، برگزاری مراسم‌های عروسی به دور از تجمل‌گرایی بوده است.

ازدواج آسان محمد خوجانی، یک جامعه شناس در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه کرونا موجب افزایش آمار ازدواج آسان شده است، بیان کرد: پیش از شیوع این ویروس، ازدواج مسیر انحرافی را پیش رو گرفته بود و با تجمل‌گرایی بیش از حد موجب دل‌زدگی جوانان از ازدواج شده بود.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های این ویروس کاهش هزینه‌های گزاف و بیهوده برای مراسم‌های عروسی بود که این امر اثر به‌سزایی در ازدواج و مستقل شدن جوانان داشته است.

خوجانی با اشاره به سنت‌های قدیمی مراسم عروسی، بیان کرد: درگذشته مردم مراسم عروسی را برای به رسمیت شناختن ازدواج دو جوان و اعلام همگانی به آشنایان و نزدیکان برگزار می‌کردند و هدف دیگر آن‌ها از برگزاری این مراسم‌ها تهیه لوازم مورد نیاز زوج‌ها بوده است.

وی افزود: مراسم‌هایی که اکنون برگزار می‌شوند دغدغه‌های بسیاری برای جوانان ایجاد می‌کنند که یکی از این دغدغه‌‌ها تامین مخارج عروسی است.

وی در خصوص استقلال جوانان واشتغال آن‌ها، اظهار کرد: استقلال مالی یک رکن اصلی و جدا نشدنی برای ازدواج است و جوانی که قصد ازدواج دارد باید به  استقلال مالی رسیده و توانایی اداره زندگی را داشته باشد.

خوجانی نقش جامعه برای تسهیل ازدواج جوانان را اینگونه بیان کرد: جامعه در خصوص ایجاد اشتغال و تهیه آسان مسکن مسئول است و باید شرایط لازم را برای آن‌ها به وجود آورد.

این جامعه شناس تاثیرات خانواده در برپایی یک زندگی مستقل برای جوانان را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: خانواده اولین مکانی است که فرد شخصیتش در آن رشد و تکامل می‌یابد فردی که از سلامت روانی برخوردار و زندگی خانواده‌اش سبکی اسلامی و به دور از تجمل‌گرایی  باشد به طور قطع در زندگی شخصی خود موفق‌تر خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: مراسم عروسی و برپایی جشن برای شروع یک زندگی امری پسندیده است و در تمام نقاط دنیا این مراسم برگزار می‌شود ولی باید در نظر داشت که این مراسم به دور از تجمل و خرج اضافه برای شروع زندگی جوانان باشد.

ثبت 4598 واقعه ازدواج در خراسان شمالی

علی زاهدی نیا، مدیر کل ثبت احوال استان نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به روند کاهشی ازدواج در خراسان شمالی بیان کرد: آمار ازدواج در هفت ماه سال جاری 4 هزار و 598 است که این رقم نشان دهنده این است که در خراسان شمالی از هر هزار نفر 9 نفر تشکیل خانواده می‌دهند.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته آمار ازدواج بیش از 10 درصد کاهش داشته و در سال 99، پنج هزارو 129 واقعه ازدواج در خراسان شمالی رخ داده است.

زاهدی نیا با اشاره به آمار طلاق در استان اظهار کرد: خوشبختانه آمار طلاق در این استان رشد نزولی 9 درصدی داشته است و در سال جاری هزارو 243 طلاق و سال گذشته هزارو 367 طلاق صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha