تاسی به خُلق نبوی، حلقه مفقوده جامعه امروز است
کد خبر: 4007563
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام نکونام:

تاسی به خُلق نبوی، حلقه مفقوده جامعه امروز است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تصریح اینکه خُلق نبوی در جامعه حلقه مفقوده جامعه امروز است، ادامه داد: خداوند پیامبر را به تصریح آیه ۴ سوره مبارکه قلم وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ، به نیکوخلقی عظیم آراسته می‌داند، پیداست که این اخلاق ویژگی‌های والایی دارد که خداوند آن‌را با لفظ عظیم توصیف می‌کند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام‌، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد عصر روز گذشته یکم آبان‌ماه در آیین تجلیل از خادمان حسینی و همیاران هیئت‌های مذهبی استان با اشاره به اینکه ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) به معنی نگه داشتن جهادگونه اسلام ناب در صحنه است، اظهار کرد: هیئات مذهبی نیز در همین راستا با برپایی روضه و تبیین و زنده‌ نگه داشتن مکتب عاشورا و کربلا برای مردم، تلاوت قرآن کریم‌، بیان معارف و آموزه‌های روایی و فعالیت‌هایی از این دست، کار می‌کنند که اگر این تلاش‌ها با کیمیای اخلاص آمیخته شود، اثربخش خواهد بود.

وی با تصریح اینکه خُلق نبوی در جامعه حلقه مفقوده جامعه امروز است و جای خالی آن احساس می‌شود، ادامه داد: خداوند پیامبر را به تصریح آیه ۴ سوره مبارکه قلم وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ، به نیکوخلقی عظیم آراسته می‌داند، پیداست که این اخلاق ویژگی‌های والایی دارد که خداوند آن‌را با لفظ عظیم توصیف می‌کند. درواقع، پیامبر(ص) برای آنکه جامعه را بر سر سفره اخلاق بنشانند، مبعوث شدند، لذا سیاست، ادارات، خانه و خانواده، بازار و تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی باید بر محور اخلاق نبوی قرار داشته باشد و خداوند چنین جامعه‌ای را می‌ستاید.

مصادیقی از خلقیات و شیوه رفتاری پیامبر(ص)

نکونام با اشاره به مصادیقی از خلقیات پیامبر(ص)، تصریح کرد: پرهیز از سبکسری و حاکم بودن وقار و متانت در ظاهر و رفتار و کردار حضرت یکی از ویژگی‌های اخلاق نبوی است؛ ایشان همچنین در سلام از دیگران سبقت می‌گرفتند، رفتاری که امروزه به‌عنوان یک برنامه و فرهنگ که محبت و مهرورزی را در جامعه اشاعه دهد، تبدیل نشده است.

امام جمعه شهرکرد در خصوص شیوه رفتاری پیامبر اسلام(ص)، توضیح داد: حضرت به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که هر فرد حس می‌کرد عزیزترین شخص در نزد پیامبر(ص) است؛ ایشان از چنان دریادلی و عاطفه سرشار در قبال دیگرلن برخوردار بودند که نسبت به همه افراد جامعه ایمانی نگاه و گفتار یکسان داشتند؛ ایشان هیچگاه با گوشه چشم به دیگران نمی‌نگریستند و تکریم انسان‌ها را سرلوحه قرار می‌دادند.

نکونام با اشاره به یکی از سجایای نبوی که جامعه امروز نیز بدان محتاج است، تصریح کرد: آن حضرت هیچگاه خطاهای شخص را برای دیگران نقل نمی‌کردند بلکه آن‌ها را پنهان می‌کردند؛ ایشان یک مُبین رسا بودند و مطلب را به‌قدری صریح و شیوا تبیین می‌کردند که جای شک و شبهه برای مخاطب باقی نماند و این باید سرلوحه کار مبلغان باشد.

وی بیان کرد: صله‌رحم و رسیدگی به خویشاوندان بدون فامیل‌بازی، بر زبان نیاوردن دشنام و سخنان ناسزا، پرهیز از عیب‌جویی یا بزرگ‌نمایی عیب دیگران، تحمل جسارت‌ها و توهین‌ها با صبوری و پاسخ دادن با نیکی، وفاداری به عهد و پیمان، کوتاه کردن نماز برای کار مردم و خدمت به جامعه، اکرام پیران و مهربانی با کودکان از جمله فضایل اخلاقی و تربیتی پیامبر(ص) هستند که در جامعه امروز به این خلقیات نیازمند هستیم.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان با تأکید بر اینکه تبیین و روشنگری و ترویج اخلاق و سجایای پیامبر(ص) وظیفه مبلغان و هیئات مذهبی است، افزود: این زیبایی‌های اخلاقی و فرهنگی هرچقدر بیشتر در جامعه ترویج شود، اسباب نجات و رستگاری جامعه بیشتر فراهم خواهد شد.

خُلق نبوی حلقه مفقوده جامعه امروز است

تجلیل از ۱۸۰ خادم و همیار حسینی چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تبریک میلاد نبی اعظم(ص) و حضرت امام صادق(ع) با اشاره به آیات ۴۲ تا ۴۴ سوره مبارکه انعام، اظهار کرد: در این آیات، به امتحان انبیای الهی از سوی خداوند در گرفتاری‌ها و سختی‌ها به‌منظور افزایش تضرع و توسل به درگاه الهی اشاره دارد، اما برخی انبیا در چنین شرایطی از تضرع و توسل غافل می‌شدند زیرا به تعبیر قرآن قلب‌های آنان قسی شده بود و کار شیطان نیز همین است که تمام اسباب عالم را به اسباب مادی تقلیل دهد و اتصال انسان را به ملکوت و توسل به درگاه الهی قطع کند.

وی ادامه داد: بر طبق این آیات، وقتی که یاد خدا نباشد و توسل و تضرع امت به درگاه الهی قطع می‌شود، تمام درها به رویشان گشوده می‌شود تا جایی‌که آنان از باز شدن درها خوشحال می‌شوند، اما یکباره عذابی بر آنان نازل می‌شود که تدریجی نباشد و از آنان کاری ساخته نیست.

طاهری با اشاره به شیوع کرونا و احساس نیاز جامعه به تمام اسباب مادی اعم از ماسک و غیره در بدو وقوع این بلیه، بیان کرد: در چنین شرایطی مجموعه اسباب مادی را در مواجهه با این گرفتاری اثرگذار می‌دانستیم اما احساس نیاز عامه جامعه به توسل و تضرع به درگاه الهی حداقل شده بود که رهبر معظم انقلاب یادآور شدند که مردم به این توسل‌ها نیاز دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه در جلسه حاضر خادمان حسینی و همیاران هیئت‌های مذهبی استان تجلیل می‌شوند، گفت: این افراد از نهادها و مراکز گوناگون غالبا کسانی هستند که به کمک هیئات مذهبی در شرایط کرونایی رفتند و فضای توسل و تضرع را در ایام محرم و صفر دو سال اخیر کرونایی برای مردم ایجاد کردند.

یادآور می‌شود، در آیین تجلیل از خادمان حسینی و همیاران هیئت‌های مذهبی استان، ۱۸۰ نفر از خادمان و همیاران حسینی با اهدای هدایای متبرکه حرم امام حسین(ع) تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha