موقوفات متعلق به مساجد را احیا کنید
کد خبر: 4004130
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸

موقوفات متعلق به مساجد را احیا کنید

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه موقوفات متعلق به مساجد را احیا کنید، گفت: امام جماعت مساجد، هیئت امنا و مردم را نسبت به عملکرد موقوفات مسجد توجیه کنید.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز در دیدار با مدیران اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه سنت وقف در ادیان و کشورهای دیگر هم سابقه دارد، اظهار کرد: جایگاه وقف هنوز بر مردم ما روشن نشده و اگر ابعاد آن برای مردم روشن شود، بسیار از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه از قبل از انقلاب تا دهه دوم انقلاب، سازمان منسجمی مدیریت موقوفات را بر عهده نداشت، گفت: تا دهه دوم انقلاب اداره اوقاف و حج و زیارت در قالب یک نهاد بودند و مدیریت دو مقوله مربوط به داخل و خارج کشور با هم انجام می‌شد. در گذشته سازمان و تشکیلات متقن و رسمی در کشور نبود و این باعث می‌شد دست‌های پنهان و انسان‌های شیاد به موقوفات دستبرد بزنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه غصب موقوفات این نتیجه را داشت که در گذشته به نیات واقفان عمل نشد که منجربه کاهش وقف جدید شد، گفت: غاصبان موقوفات، مطالبات مردم را زیاد و شبهاتی در خصوص وقف و کارکردها و نحوه مدیریت بر آنها در جامعه ایجاد کردند.

آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر اینکه تلاش کنید به نیات واقف توجه و عمل شود، تصریح کرد: اگر به نیات واقفان عمل نکنید در پیشگاه خدا باید پاسخ بدهید.

وی با بیان اینکه باید موقوفات را احیا کرد، گفت: سختی کار احیای موقوفات آنجاست که متصرفانی که سال‌ها برخی موقوفات را در تصرف داشته‌اند، برای تصرفات خود سندسازی کرده‌اند؛ تلاش کنید موقوفات را احیا کنید تا روح واقفان زنده شود.

امام جمعه رشت ادامه داد: احیای موقوفات کاری سخت و اتهام آور است و باید منطقی و هوشیارانه عمل و موقوفات را احیا کرد؛ تلاش کنید خود صیانتی برای همکاران و کارکنان ایجاد کنید.

وی با اشاره به اینکه موقوفات متعلق به مساجد را احیا کنید، افزود: امام جماعت مساجد، هیئت امنا و مردم را نسبت به عملکرد موقوفات مسجد توجیه کنید.

نماینده ولی فقیه در گیلان خواستار همسطح سازی قبرستان‌ها در بقاع گیلان شد و گفت: اگر هر شهری تلاش کند به همسطح سازی قبرستان‌ها بپردازد، ضمن افزایش زیبایی بصری شهرها، بسیاری از اجتماعات مذهبی را در این فضاها می‌توان برگزار کرد.

آیت‌الله فلاحتی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خود را به متنفذین شهر به ویژه ائمه جمعه و جماعات بگویید تا آنها مبلغ وقف و عملکرد سازمان اوقاف باشند.

انتهای پیام
captcha