بهره‌مندی از زائران در طیف‌های معرفتی برای خادمی امام رضا(ع)
کد خبر: 4002793
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

بهره‌مندی از زائران در طیف‌های معرفتی برای خادمی امام رضا(ع)

معاون سابق پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی باید از زائران در طیف‌ها و گروه‌های معرفتی و تخصصی استفاده کند و اجازه ورود آنها را به میدان بدهد که در جهت خدمت‌رسانی به سایر زائران این بارگاه ملکوتی کمک کنند.

استفاده از زائران در طیف‌های معرفتی، به عنوان خدام امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امیر سلمانی رحیمی، پژوهشگر فرهنگ و سیره رضوی و معاون سابق پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، امروز 14مهرماه در نشست دوم از کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)» با موضوع «امام رضا(ع)؛ گره‌گشایی و خدمت‌رسانی به مردم» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی و همه افرادی که مایل هستند، به نام و برای ایشان خدمتی انجام دهند، باید به جغرافیای این موضوع توجه داشته باشند، در حقیقت آستان مقدس امام رضا(ع) یک پایگاه اسلامی و شیعی است، از این‌رو باید بدانیم که چه گستره و جمعیت فراوانی می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: این نکته قابل تأمل است که وقتی ما از جغرافیای خدمت و فرهنگ رضوی سخن به میان می‌آوریم، در این صورت دیگر بحث ایران، خراسان، شیعه و غیره مطرح نیست، زیرا امام رضا(ع) یک چهره بین‌المللی و شناخته شده در نزد ادیان است و آموزه‌های اسلامی برای بشریت دارند که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

معاون سابق پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: نکته دیگر نیز به تنوع این خدمت‌ها بازمی‌گردد و به عبارتی باید بدانیم که چه نوع خدمات و گره‌گشایی‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا این گستره جمعیتی بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

سلمانی رحیمی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود که غمی را بزداییم، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این اهتمامات در سطح جامعه و فرد، چه مواردی را شامل می‌شود. در این میان می‌توان به تربیت اجتماعی، فرهنگ عمومی و رشدی که باید از این ناحیه ظهور و بروز کند، اشاره کرد. اما سؤال اینجاست که این موارد تا چه اندازه مورد توجه ما بوده است و تا چه حد توانسته‌ایم اینگونه آموزه‌های رضوی را کاربردی کنیم.

وی اظهار کرد: در حقیقت ما به یک اصلاح رویکردی نیاز داریم، بدین منظور که این توجه و تصور را داشته باشیم که تشکیلاتی به نام آستان قدس حضرت رضا(ع) و عتبات دیگری شکل گرفته و در آن متولیانی حضور دارند و خدماتی را ارائه می‌دهند، اما این تا چه اندازه می‌تواند کارکرد و اثربخشی داشته باشد، تا اینکه همه افراد و ارادتمندان به این بارگاه را در این معنا شریک کنیم.

این پژوهشگر فرهنگ و سیره رضوی بیان کرد: در آستان قدس رضوی باید به این نکته توجه داشته باشیم که زائران در طیف‌ها و گروه‌های معرفتی و تخصصی وارد این میدان شوند و خودشان کمک کنند که این اقدام همانگونه که گفته شد، نیازمند تغییر نگاه است.

سلمانی رحیمی اظهار کرد: البته که اینگونه است که افراد می‌توانند خدمات خود را در قالب وقف که مهم‌ترین و تنها منبع مدیریت اداره این تشکیلات وسیع است، به این آستان مقدس ارائه دهند، اما در حقیقت اگر این مقوله بخواهد توسعه پیدا کند، چه‌بسا که ممکن است بسیاری از افراد نتوانند به آن موقوفات و اقدامات ثروت‌آفرین دست پیدا کنند، اما می‌توانند در خدماتی مانند پختن غذا، آب‌رسانی، احداث ابنیه و غیره به زائرین خدمت‌رسانی کنند و از این طریق می‌توان آن‌ها را متوجه ساخت که می‌توانند خادم باشند.

 وظیفه ما به‌عنوان خادمان فرهنگی 

وی تصریح کرد: برکات زیارت به این امر معطوف شده که زیارت عارفانه باشد و زیارت عارفانه این است که ما بدانیم که فرمانبری از آن امام بزرگوار واجب است. بیشترین سخنان امام حضرت رضا(ع) درباره توحید و امامت است، از این‌رو به‌عنوان خادمان فرهنگی وظیفه داریم که این دو معنا را بیشتر گسترش دهیم و توجه بیش از پیش به این مقوله‌ها داشته باشیم و تلاش کنیم که با هدایت سرمایه‌های انسانی، فکری و مادی به سمت معرفت‌افزایی پیش رویم.

معاون سابق پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: به نظر بزرگترین خدمتی که می‌توانیم داشته باشیم این است که نگاه به زیارت، امام هشتم، تشرف و خدمت به ایشان را تغییر دهیم و با تنوع بخشیدن به خدمت‌ها و با تبدیل هر مخدوم به یک خادم بتوانیم، این گستره و نیاز را تأمین کنیم، زیرا معتقدم که امام‌رضا(ع) از ما انتظار دارند که ما مجموعه‌ای خدمتگزار، بی‌توقع، علمی و پرمخاطب باشیم و بتوانیم با آن آموزه‌هایی که از آن بزرگواران به مردم منتقل می‌کنیم، نگاه آن‌ها را به واقعیات خودشان تغییر دهیم.

سلمانی رحیمی بیان کرد: در حقیقت امام رضا(ع) خصایصی داشتند که به‌عنوان خصایص رضوی از آن‌ها یاد می‌شود، اما در این میان یکی از این خصایص ولایت‌عهدی ایشان است و چه درسی بالاتر از اینکه بدانیم این امام رئوف چگونه مؤمنانه وارد سیاست شدند که در حقیقت ما امروزه در سطح دنیا نیازمند این معنا هستیم که مردم، اهل ایمان و متفکران بدانند که باید مؤمنانه وارد سیاست شوند و نظام اجتماعی خود را مدیریت کنند و جامعه را نیز به سمت کمال، انسانیت و کرامتی که خداوند برای ما در نظر گرفته است پیش برند.

انتهای پیام
captcha