میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذر مردم
کد خبر: 4002365
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذر مردم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت تجلیل از واقفان و ناذران گفت: سالانه ۳۰ میلیون زائر به حرم امام رضا(ع) می‌آیند و با پول خود مردم، از این ۳۰ میلیون زائر پذیرایی می‌شود، هرجا کار مردمی باشدهمه چیز درست و دقیق پیش می‌رود و واقفان و ناذران هستند که امورات را مدیریت می‌کنند.

میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذر مردمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط‌ عمومی آستان قدس رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی، اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف ما توسعه وقف است و این مهم تنها با تکریم واقفان و تجلیل از اقدام نیکوکارانه آن‌ها محقق می‌شود.

میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذر مردم

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی چند قرن است که با کمک‌های مردم اداره می‌شود و یک ریال هم بودجه دولتی ندارد، از این حیث شاید آستان قدس رضوی بزرگترین مجموعه جهان اسلام باشد که توسط مردم اداره می‌شود.

رحمتی افزود: سالانه ۳۰ میلیون زائر به حرم امام رضا(ع) می‌آیند و با پول خود مردم، از این ۳۰ میلیون زائر پذیرایی می‌شود، هرجا کار مردمی باشدهمه چیز درست و دقیق پیش می‌رود و واقفان و ناذران هستند که امورات را مدیریت می‌کنند.

آستان قدس از مردم است و توسط خود آن‌ها اداره می‌شود

وی تصریح کرد: بنابراین باید گفت که مجموعه آستان قدس مجموعه‌ای از مردم است، دارایی‌اش دارایی مردم است و بیش از ۲۰۰ هزار خادم و خادمیار از بدنه مردم هستند که امورات این آستان را اداره می‌کنند.

رحمتی واقفان را خادمان گمنام امام رضا(ع) برشمرد و گفت: امام رضا(ع) خادمان زیاد و با عناوین مختلف دارد، اما خادمان گمنام و بدون ادعای ایشان، شما واقفان، ناذران و خیران هستید و اگر من و دیگر خادمان این مجموعه در خط مقدم این خدمت‌رسانی حضور داریم، به برکت حمایت شما عزیزان است، بنابراین ما باید این را قدر بدانیم و گاهی با تقدیر از شما خادمان گمنام، ارزش و جایگاه‌تان را به همگان یادآوری کنیم.

باید فرهنگ وقف را نهادینه کنیم

وی وقف را سبب ماندگاری و جاودانگی انسان دانست و گفت: چه چیزی بهتر از وقف دارایی، انسان را جاودان می‌کند، به عنوان یک مثال مشهود، حاج حسین ملک سال‌هاست که در قید حیات نیست اما موزه و کتابخانه او فعال است و به واسطه این موقوفات، نام حاج حسین ملک زنده مانده است.

رحمتی ادامه داد: در اسلام، بزگترین مکانیزم و راهکار برای اینکه ما الهی و خدایی شویم وجود دارد که همین وقف است و خوشا به حال واقفانی چون شما که فردای قیامت، در محضر امام رضا(ع) رو سفید هستید. باید فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم تا همه مردم مانند شما بتوانند از مواهب وقف بهره ببرند.

رعایت نیت واقف خط قرمز ما است

قائم مقام آستان قدس رضوی توجه به نیت واقفان را یک اصل مهم برشمرد و افزود: در آستان قدس رضوی، رعایت نیت واقف خط قرمز ما است و تاکید داریم به هر شکل ممکن، عواید موقوفه در راستای نیت واقف هزینه شود.

رحمتی به ضرورت توسعه حوزه‌های وقف نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت وقف برای حل مشکلات و مسائل روز کشور، آستان قدس رضوی توسعه مفهوم وقف را به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی خود دنبال می‌کند.

رحمتی افزود: حوزه سلامت و درمان نیز یکی از حوزه‌های وقف است و تمام خدمات آستان قدس رضوی در دوره مقابله با کرونا که شامل خرید و اهداء تجهیزات پزشکی، تامین هزینه داروی نیازمندان و دیگر خدمات این عرصه، همه از محل موقوفات بوده و انجام آن جز با حمایت شما واقفان و ناذران میسر نبود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امیدواریم بتوانیم با همراهی و هدایت واقفان، وقف‌های به‌روز با کارکردهای جدید از جمله در حوزه‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

واقفان؛ مروجان فعالیت‌های خیرخواهانه مردمی

در مراسمی که با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در سازمان موقوفات این آستان مقدس در استان تهران برگزار شد، سعید جعفری، مدیر عامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان تهران با تقدیر از نیک اندیشی واقفان و ناذرانی که به نام و نیت حضرت رضا(ع)، زمینه‌ساز ترویج فعالیت‌های خیریه به نفع جامعه شده‌اند، گفت: تلاش ما توسعه موقوفات و توأمان اجرای دقیق نیات واقفان است و با شکل‌گیری بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، امید داریم دستاوردهای بیشتری در حوزه ارتقا و بهینه‌سازی ظرفیت موقوفات، حاصل آید.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از موقوفات آستان قدس رضوی مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: استان تهران بعد از خراسان رضوی از نظر کمّی، بیشترین تعداد موقوفات را به خود اختصاص داده است. بر اساس اسناد موجود، بعضی از موقوفات مرتبط با این آستان مقدس در تهران، دارای قدمت ۲۰۰ ساله بوده و قدیمی‌ترین آن‌ها نیز به عصر قاجار مربوط می‌شود.

جعفری افزود: همچنین در طول یک سال و نیم اخیر، ۴۵ مورد وقف در استان تهران به نام آستان قدس رضوی ثبت شده که عمده آن‌ها از جانب بانوان بوده و به امور خیر اختصاص یافته است.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز در سخنانی با اشاره به برکات متعدد وقف برای جامعه، اظهار کرد: وقف سه ویژگی شاخص دارد، نخست آنکه اثراتش پایدار است، علاوه بر آن دارای ماهیتی مردمی بوده و ویژگی سوم، ماندگاری آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا اصغری با ذکر مثالی در این باره افزود: برای نمونه مرحوم «عتیق‌علی‌بن‌ احمدبن‌ ملک اسماعیل طوسی» مشهور به «عتیقی»، که در زمره قدیمی‌ترین و بزرگترین واقفان آستان قدس رضوی است، بیش از ۵۰۰ سال پیش اموال خود را وقف کرد اما امروز نامش همچنان جاودان است و موقوفاتش نیز محفوظ و برقرار است.

وی ادامه داد: مرگ امری ناگزیر است اما اسلام ظرفیتی به نام «وقف» را پیش‌بینی نموده تا به اتکای آن، نام و یاد افراد در گذر تاریخ ماندگار شود و واقفان پس از مرگ نیز از برکات معنوی موقوفات خود بهره‌مند شوند.

محمدحسین استادآقا، مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی نیز طی سخنانی درباره اهمیت وقف و نذر گفت: آنچه طبق نیت واقفان در اختیار آستان قدس قرار می‌گیرد به وسیله شبکه‌ای به نام شبکه خادمیاری که شامل ۱۱۶ هزار نفر هستند، در اختیار محرومان قرار می‌گیرد و برای خدمت به آن‌ها هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین خادمیاران در مشاغل و روش‌های گوناگون مانند پزشکی، معلمی، رانندگی و بسیاری تخصص‌ها و شغل‌های دیگر، به مردم خدمت می‌کنند و پشتوانه فعالیت آن‌ها، حمایت خیران و ناذران است.

۵۰۰ میلیارد تومان مشارکت واقفان و خیران در خدمت‌رسانی دوره کرونا

استادآقا همچنین در خصوص خدمات بنیاد کرامت رضوی در ایام شیوع کرونا گفت: در این ایام آستان قدس رضوی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از  خانواده‌های آسیب دیده در اختیار بنیاد کرامت قرار داد که این مبلغ از محل عواید موقوفات تامین شده است، اما چهار برابر این مبلغ یعنی ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز توسط خیران تامین شد و به شکل‌های مختلف در اختیار محرومان و خانواده‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha