لزوم تطبیق نیازهای روز جامعه با موضوع وقف
کد خبر: 4002142
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴

لزوم تطبیق نیازهای روز جامعه با موضوع وقف

معاون استاندار گیلان، با تاکید بر لزوم تطبیق نیازهای روز جامعه با موضوع وقف، تصریح کرد: به عنوان مثال در جامعه امروز کارآفرینی و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان از معروف های بزرگ محسوب می شود و می توان از وقف در راستای حمایت از امر تولید و اشتغال، بهره برد.

به گزارش ایکنا از گیلان، محمود قاسم نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان امروز، 11 مهر در جلسه ستاد بزرگداشت هفته وقف با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ وقف و تحرک بیشتر این نهاد، افزود: موضوع وقف از ارزش های دین مبین اسلام و حتی بشریت محسوب می شود که گواه آن تاکید بر این موضوع در سایر ادیان الهی است.

وی با اشاره به حفر چاه و قنات و درختکاری از سوی پیامبر(ص) و سایر ائمه معصومین(ع) و وقف آن در راه خدا، تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در اسلام، لازم است مسئولان مربوطه به صورت مستمر پیگیر نهادینه کردن فرهنگ وقف و به روزرسانی خود در این زمینه باشند.

معاون استاندار گیلان با تاکید بر لزوم تطبیق نیازهای روز جامعه با موضوع وقف، تصریح کرد: به عنوان مثال در جامعه امروز کارآفرینی و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان از معروف های بزرگ محسوب می شود و می توان از وقف در راستای حمایت از امر تولید و اشتغال، بهره برد.

قاسم نژاد، وقف اموال در حوزه های آموزشی و درمانی را از دیگر مواردی دانست که از دیرباز خیرین اقدام به وقف اموال در این زمینه ها می کردند و خاطرنشان کرد: باید دقت شود در راستای تعمیق و ترویج فرهنگ وقف از ادبیات مناسب و جذاب برای مخاطبین بهره گرفته شود؛ به عنوان مثال امروزه مقوله مسئولیت اجتماعی به امری جا افتاده در اقشار فرهنگی و تحصیلکرده تبدیل شده که در بسیاری از موارد کارکرد آن می تواند مترادف با اصطلاح وقف تلقی شود.

وی بهره گیری از وقف در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوارها را از دیگر نیازهای روز جامعه برشمرد و اظهار کرد: هدایت نیات واقفین در هنگام وقف برای کمک به خانواده های محروم، ازدواج جوانان و رفع مشکلات خانواده های دارای معلول و بیماران خاص می تواند بسیار کارگشا باشد.

معاون استاندار گیلان همچنین با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی مناسب و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا و سیما در جهت ترویج فرهنگ وقف، افزود: معرفی واقفین بزرگ به جامعه و قدردانی از آنها از جمله مواردی است که باید در راستای الگوسازی مناسب و تشویق عموم مردم به امر وقف در دستور کار قرار گیرد.

قاسم نژاد در پایان با بیان اینکه نامگذاری میادین و اماکن به نام وقف یا خیرین واقف می تواند در ترویج فرهنگ وقف موثر باشد، عنوان کرد: بایستی از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در جهت تبیین آثار وقف و ترویج این فرهنگ بین عموم افراد جامعه بهره گرفت.

انتهای پیام
captcha