ثبت ۱۹۹ وقف طی یک سال در خراسان رضوی
کد خبر: 4001981
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

ثبت ۱۹۹ وقف طی یک سال در خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۱۹۹ وقف جدید از دهه وقف سال ۹۹ تا دهه وقف امسال خبر داد.

ثبت 199 وقف طی یک سال در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی 11 مهرماه در نشست خبری دهه وقف با بیان اینکه اولین واقف اسلام پیامبر اعظم(ص) بودند، بیان کرد: اولین وقف اسلام باغ‌های هفت‌گانه بود که توسط حضرت ثبت شد، به همین علت در ایام رحلت حضرت دهه وقف نامگذاری شده است.

وی به روز شمار دهه وقف اشاره کرد و افزود: دوشنبه نخستین روز از دهه وقف ۱۲ مهرماه امسال با عنوان «وقف، رسانه، تکریم واقفان خیراندیش»، سه‌شنبه ۱۳ مهرماه با عنوان «وقف، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و مهدویت»، چهارشنبه ۱۴ مهرماه باعنوان «وقف، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه، پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه مصادف با شهادت امام‌رضا(ع) باعنوان «وقف، بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ زیارت»، جمعه ۱۶ مهرماه مصادف با آغاز ماه ربیع‌الاول با عنوان «وقف، کاهش آسیب‌های اجتماعی»، شنبه ۱۷ مهرماه با عنوان «وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی»، یکشنبه ۱۸ مهرماه با عنوان «وقف، توسعه آموزش و پژوهش و حمایت از نخبگان و مؤسسات دانش بنیان»، دوشنبه ۱۹ مهرماه امسال با عنوان «وقف، سلامت و بهداشت جامعه»، سه‌شنبه ۲۰ مهرماه باعنوان «وقف، اشتغال و تولید» و چهارشنبه ۲۱ مهرماه و آخرین روز از دهه دقف با عنوان وقف جمعی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی» نامگذاری شده است.

وی در خصوص ویژه برنامه‌های این دهه گفت: در دهه وقف برگزاری مراسم و قرائت زیارت از بعید همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و اقامه عزا در روز شهادت امام رضا(ع) در بقاع متبرکه با ظرفیت حداقلی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری 60 نشست علمی و صنفی وقف در سطح استان، برپایی 52 ایستگاه همه واقف باشیم در بقاع متبرکه استان، برگزاری همایش یاوران وقف را داریم، در دو سطح استانی و شهرستانی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در دهه وقف است و 21 مهرماه همایش استانی یاوران وقف برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: تجلیل شوندگان در همایش یاوران وقف شامل خدام، خیرین، هیئت امنای بقاع متبرکه، مدیران اجرایی بقاع متبرکه، مستاجرین موقوفات، پژوهشگران عرصه وقف، اصحاب رسانه و غیره هستند که در این همایش مورد تکریم و تجلیل قرار خواهند گرفت.

احمدزاده ادامه داد: در بحث ترویج وقف مجموع فعالیت‌ها منجر به شناساندن سنت حسنه وقف در بین عموم است، ضمن اینکه مراکز مشاوره وقف در سطح استان نیز با ارائه مشاوره در حوزه نیازهای جامعه پیش رو هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: طرح مراسم خطبه‌خوانی همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) در 197 بقعه متبرکه استان اجرا خواهد شد، همچنین طرح صفیر هدایت در 12 بقعه شاخص استان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه با موضوع وقف در بقاع متبرکه، ارائه مستنداتی از موقوفات و بقاع متبرکه، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه و ارائه گزارش اوقاف هر شهرستان قبل از خطبه نماز جمعه توسط رئیس اداره شهرستان از جمله اقدامات در دهه وقف است.

احمدزاده بیان کرد: برپایی 6 خیمه معرفت، برگزاری محافل انس با قرآن در بقاع متبرکه اجرای برنامه‌های معرفتی و دینی توسط 152 روحانی و مبلغ دینی در دهه آخر صفر و غبارروبی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع‌الاول که البته مراسم حضوری با ظرفیت حداقلی و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مجموع مراکزی که وقف و در خدمت مردم هستند، شامل مساجد، مراکز درمانی، آموزشی و غیره در گزارش ما نمی‌آید، برای نمونه تفریح مردم در باغ موقوفه وکیل‌آباد در گزارش سالانه نمی‌آید، اما در مجموع آنچه در حوزه درمان و آموزش و کمک معیشتی است قابل گزارش است.

وی بیان کرد: در حوزه دارو 92 میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط هزینه شده است، همچنین در حوزه کمک به دانش آموزان 3 میلیارد ریال برای 1500 دانش آموز نیازمند و در بحث معیشتی 124 هزار سبد کالا به ارزش 500 میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط تهیه و توزیع شده است.

احمدزاده افزود: در پیک پنجم کرونا تعدادی از بقاع به دستگاه اکسیژن‌ساز مجهز شدند، در این راستا تعداد ۲۸ دستگاه اکسیژن‌ساز به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل عوائد موقوفه ملامحمد مشهد تهیه و در مراکز افق به صورت امانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: حمایت از هیئات مذهبی در ماه محرم به مبلغ 20 میلیارد ریال که هنوز در حال اجرا است نیز از دیگر اقدامات اداره‌کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی است.

وی در خصوص ثبت وقف‌های جدید از دهه وقف سال گذشته تا سال جاری، بیان کرد: در طول این مدت تعداد 199 وقف جدید در استان به ثبت رسیده که بیشترین تعداد آن مربوط به مشهد با 38 وقف است.

احمدزاده با اشاره به اینکه تعداد 26 هزار و 407 وقف در استان ثبت شده است، افزود: بعد از مشهد شهرستان نیشابور با تعداد 34 وقف جدید و شهرستان گناباد با ثبت 18 وقف در رتبه دوم و سوم قرار دارند، ضمن اینکه تعداد 15 وقف در شهرستان تربت‌حیدریه و 14وقف در شهرستان جغتای به ثبت رسیده است و بیشترین نیات واقفان مربوط به نیات مذهبی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: 41 هزار پروژه عمرانی، 6000 پروژه سرمایه‌گذاری با اعتبار 410 میلیارد ریال در دست اقدام است و در بحث نیروگاه خورشیدی، 52 مرکز با ظرفیت 2006 در حال تولید برق است که این نیروگاه‌ها علاوه بر کاهش آلاینده محیط زیستی باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شده است.

وی افزود: در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز اقدامات گسترده صورت گرفته که از درآمد حاصل از برداشت محصولات این دو حوزه در راستای اجرای نیات واقفان هزینه می‌شود.

احمدزاده اضافه کرد: در بخش بروزرسانی اسناد نیز تعداد 23 هزار و 506 مورد سند بروزرسانی و تعداد 813 سند مالکیت تک‌برگی شده است، ضمن اینکه با توجه به فعالیت اوقاف در حوزه‌های مختلف ایجاد اشتغال در این راستا نیز صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مشارکت در پروژه پمپ بنزین شهر نیشابور با یک شرکت خصوصی را از دیگر اقدامات اوقاف برشمرد.

وی گفت: ما در بحث نیت واقفان تنها می‌توانیم آنان را راهنمایی کنیم، در این راستا مشکلات جامعه را بیان و براساس استدلالات بعضاً تا 180 درجه نیت واقف عوض و به سمت نیاز جامعه پیش می‌رود، بنابراین در موضوع درمان، اسکان نیازمندان، اموزش، ازدواج، خانواده، علم و فناوری، زمینه وقف‌های مشارکتی، ایجاد اشتغال، توصیه به خیرین می‌شود.

انتهای پیام
captcha