برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های تهران
کد خبر: 4001345
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام شد؛

برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های تهران

مراسم اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های شهرداری تهران، چهارشنبه ۷ مهرماه با حضور رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مدد سرا‌های تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های شهرداری تهران، چهارشنبه ۷ مهرماه با حضور محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سعید شرف‌دوست معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و جمعی از روانشناسان و مددکاران اجتماعی در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های شهرداری تهران توسط افراد مجرب و متخصص به امر مددکاری و روانشناسی که روحیه جهادی داشتند، در مدت‌زمان 2 ماه به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، همکاری معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و نیز کمک سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران انجام گرفت و در همین راستا مراسم اختتامیه این طرح برای تقدیر از زحمات متخصصان و روانشناسان همراه برگزار شد تا علاوه بر تجلیل، هم‌افزایی و تبادل اندیشه بین اساتید و مسئولان سازمان قرآنی و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران انجام گیرد.


 
اصغر تنکابنی، روانشناس و یکی از مشاوران حاضر در این طرح، در ابتدای سخنان خود از نبود امکانات مناسب در مددسرای محل خدمت خود انتقاد کرد و گفت: هیچ امکاناتی در مرکز مددسرای میدان شوش وجود نداشت و حتی میز و صندلی برای نشستن نداشتیم.

تنکابنی افزود: قرار بر این بود هم مشاوره گروهی داشته باشیم هم مشاوره فردی، اما با توجه به نبود امکانات فقط به مشاوره فردی اکتفا کردیم. به هر صورت مشاوره فردی انجام شد و با خبر شدیم که ۴ نفر در آن مرکز توانستند سلامت روحی خود را به دست بیاورند و به آغوش گرم خانواده برگردند.
 
افزایش جمعیت معتادان حاضر در گرمخانه‌ها در فصل زمستان

سخنران بعدی سیامک پیشکاری بود که ضمن تشکر از سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره این سازمان، به برخی ویژگی‌های طرح اشاره کرد.
 
وی که در یکی از این ده مددسرای منتخب به ارائه خدمات مشاوره پرداخته است، اظهار کرد: خدا را شاکریم که توانستیم به مجموعه‌ای از هم‌وطنانمان که در این گرمخانه‌ها زندگی می‌کنند خدماتی ارائه دهیم. این مددسرا‌ها همکاری مناسب و خوبی با ما داشتند. نزدیک ۴۰۰ پرونده مددجویان حاضر در این مددسرا را مطالعه کردم و بر اساس بررسی‌های که انجام گرفت مشخص شد که در زمستان تعداد معتادان حاضر در گرمخانه‌ها افزایش می‌یابد. معمولاً افرادی که در گرمخانه‌ها حاضر می‌شوند شهرستانی هستند که مکانی برای اقامت ندارند و یا بی‌خانمان‌هایی و معتادانی هستند که نیاز به غذای گرم و سرپناه دارند.

پیشکاری افزود: مددکارانی که در این مجموعه‌ها حاضر بودند با ما همکاری خوبی داشتند و پای کار بودند و به ما میدان دادند و حتی بعضی مواقع ما مشاوره با خود آن‌ها داشتیم. یک سری افراد بودند که چندین ماه یا حتی سال پاک شده بودند، اما امکان اینکه به زندگی معمولی بازگردند را به دلیل عدم اشتغال نداشتند. یک سری از افراد حاضر در مدد سرا نیز ترک اعتیاد کرده بودند، اما به دلیل نداشتن شغل مناسب دوباره معتاد شده بودند که این مقوله معضلی است که باید به آن توجه کرد.

این روانشناس تصریح کرد: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد اکثر افراد حاضر در مددسرا بی‌سواد بودند، اما در بین آن‌ها معدود افرادی بودند که لیسانس یا فوق‌لیسانس داشتند. مددسرا‌ها پناهگاه خوبی برای افراد هستند که بتوانند آنجا پناه آورده و کمی استراحت کنند. مددجویان زمانی که می‌خواستند وارد مددسرا شوند احساس آرامش و امنیت می‌کردند که نشانه خوبی برای ما بود. احساس آرامش مددجویان به خاطر استفاده از حمام و استراحت و خواب کافی و خوردن یک وعده غذای گرم بود.

پیشکاری افزود: در این مدت ۲ ماه، با مددجویان خیلی صمیمی شدم؛ هم مشاوره فردی داشتم و هم مشاوره گروهی و تلاش کردم نگاه منفی این افراد نسبت به خودشان پاک را کنم تا دید مثبتی نسبت به آینده داشته باشند. به خاطر چهره خاص این افراد امکان برگشت به جامعه برایشان میسر نبود، اما با مشاوره به این خودباوری رسیدند که می‌توانند در جامعه ظاهر شوند.

این روانشناس در پایان سخنان خود گفت: افرادی که بنا بر هر دلیلی مجبور بودند در گرمخانه حضور داشته باشند علاقه‌مند بودند که فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و خیلی از خداوند و معاد صحبت می‌کردند اگر در این مراکز کارشناسان دینی حضور داشته باشند و مفاهیم عمیق دینی را به این هم‌وطنان ارائه کنند آن‌ها می‌توانند خیلی زود به زندگی برگردند.
 
برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مدد سرا‌های تهران

سخنران بعدی ابوالفضل رحمانی، روانشناس و یکی از مشاوران این طرح بود که در سخنان خود یادآور شد: اتفاقات خوبی در این طرح رقم خورد و نفس کار بسیار ارزشمند و فاخر بود، چرا که مددجویانی که مستأصل بودند و نیاز به گوش شنوا داشتند در ارتباط با مشاوران این طرح، قوت قلبی برای بازگشت به آغوش جامعه پیدا کردند.

رحمانی تأکید کرد: ماندگاری طولانی برخی مددجویان معضلی است که به فضای گرمخانه‌ها آسیب می‎زند چراکه فکر بیرون رفتن و بازگشت به جامعه از سر مددجویان بیرون می‌رود و نیاز است تا تدبیر مناسبی برای رفع این مشکل اساسی اتخاذ شود.

فرزانه طهماسبی، روانشناس مشاور و استاد دانشگاه آزاد که یکی از مشاوران این طرح بود نیز در این مراسم ضمن تشکر از متولیان گفت: در مددسرا‌ها افراد بسیار مستعدی داشتیم که می‌توانند در صورت برخورداری از امکانات مناسب به ادامه تحصیل بپردازند و به آغوش جامعه بازگردند.

طهماسبی افزود: گرمخانه‌های بانوان چارچوب امنی برای مددجویان خانم است که می‌توانند با خاطری آسوده زیر یک سقف استراحت کنند. تمام مددکاران در این مددسرا‌ها کار خود را به درستی انجام می‌دادند و تقاضا داریم که این طرح ادامه‌دار باشد تا بتوانیم به عده‌ای از هم‌وطنان که شرایط نرمالی ندارند خدمت‌رسانی کنیم.

سخنران بعدی این نشست حسین شیخ، مددکار اجتماعی بود که ۱۱ سال سابقه فعالیت و ارتباط با کارتن‌خواب‌ها را در کارنامه خود دارد و در این طرح به‌عنوان مشاور در مدد سرا‌ها حاضرشده بود.
 
بیش از ۹۹ درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند

شیخ در این مراسم گفت: قطعاً وجود مشاور برای هر فرد ضروری است. آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند. اکثر افرادی که در گرمخانه حاضر هستند معتادانی هستند که باید در ابتدا از شر اعتیاد خلاص شوند سپس به سراغ تجدید روحیه آن‌ها رفته و روح بازگشت به زندگی را در وجودشان تزریق کنیم. باید مراکزی احداث شوند که این افرادی که آماده بازگشت به جامعه شدند را در آن مجموعه‌ها نگه‌داری کنیم.

بهاره بوربور، روانشناس نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: خرسندم که افتخار خدمت‌رسانی به مددجویان و همکاری با این طرح ارزنده را داشتم. مرکزی که به‌عنوان مشاور در آن فعالیت می‌کردم در حوزه پذیرش مددجو بسیار مطلوب بود.

بوربور ادامه داد: البته باید برای غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان خانم چاره‌ای اندیشیده شود. باید کتابخانه‌ای در این مراکز احداث شود که مددجویانی که سواد خواندن و نوشتن دارند بتوانند اوقات خود را با مطالعه کردن غنی کنند و اگر فعالیت‌های قرآنی در این مراکز بیشتر شود می‌توانیم شاهد بازگشت زودهنگام مددجویان به آغوش جامعه باشیم.

این روانشناس تصریح کرد: خیلی از افرادی که در این مراکز حضور دارند مستعد ادامه تحصیل و حتی کسب درجات علمی هستند و اگر حمایتگری در این زمینه رخ دهد می‌توانیم شاهد تغییرات فکری و روحی گسترده‌ای برای مددجویان باشیم.

سعید شرف‌دوست، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه این اختتامیه گفت: امیدواریم این جلسات تداوم داشته باشد و آماده‌ایم این جلسات را با هماهنگی سازمان قرآنی جهاد دانشگاهی برگزار کنیم. ما از روزی که توفیق خدمت‌رسانی پیدا کردیم یک جمله ارزشمند از مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دادیم اینکه حضرت آقا در رابطه با این افراد می‌فرمایند این‌ها عائله ما هستند و این موضوع برای ما خیلی اهمیت داشت که نگاه حضرت آقا به این جماعت چقدر ژرف و عمیق بود، ای‌کاش مردم به روح این کلمه بپردازند و شناخت درستی از این افراد پیدا کنند.
 
برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مدد سرا‌های تهران

شرف‌دوست در ادامه افزود: پیش‌تر گرمخانه‌ها دست کمپ‎دار‌ها بود و با هر مدلی که دوست داشتند راهبری می‌کردند؛ اما امروز فضای گرمخانه‌ها از خدمات شبانه در فصل سرد تبدیل‌شده به فضای ۲۴ ساعته که خدمات شبانه‌روزی در تمام فصول ارائه می‌کنند. زمانی که گرمخانه‌ها در دست کمپ‌داران بود خدمات مددکاری وجود نداشت و فقط در این حد بود که مددجو غذا گرم استفاده کند و ساعت ۶ صبح مجموعه را ترک کند یک سال و نیم طول کشید که توانستیم حضور مددکاران را در این مجموعه تثبیت کنیم و خروجی این اقدام حدود ۳۰۰ نفر مددجویی بودند که به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: از طرف دیگر دغدغه مهارت‌افزایی که برای مددجویان وجود داشت سبب شد تا مراکز بهاران احداث شود و در این مراکز به مددجویان توان‌جو می‎گوییم چرا که دیگر دغدغه غذای گرم ندارند و می‌خواهند فن و حرفه خاصی کسب کنند تا بتوانند در زمان بازگشت به جامعه درآمد داشته باشند وزندگی خود را سپری کنند.

شرف‌دوست تصریح کرد: در سال‌های دور اولین گرمخانه تهران در منطقه خاوران تأسیس شد و با مطالعه مددسرا‌های ۱۰ کشور دنیا توانستیم به یک استاندارد و چارچوب مناسب برای ساخت این مجموعه‌ها دست یابیم. اخیراً با کمک وزارت بهداشت توانستیم بسیاری از افرادی که داخل مدد سرا‌ها و گرمخانه‌ها هستند را بر علیه کرونا واکسینه کنیم تا سلامت این افراد حفظ شود و شرایط بازگشتشان به آغوش جامعه مهیا شود.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در زمینه فعالیت‌های معنوی و هنری ۳۰ نفر از قاریان بین‌المللی در ماه مبارک رمضان در گرمخانه‌ها حاضر شدند و به مددجویان مبانی و مفاهیم دینی منتقل کردند. ۲۸۰۰ کانون فرهنگی مساجد در سطح تهران داریم که اگر به کمک شهرداری بیایند می‌توانیم شاهد بازگشت سریع مددجویان به آغوش گرم خانواده و حتی جامعه باشیم. در بحث خواندن و نوشتن هم از نهضت سوادآموزی تقاضا داریم که برای تعلیم و تربیت مددجویان پای کار بیاید و ما را در این امر یاری رساند.
 
کار مقطعی نتیجه خاصی به همراه ندارد

در پایان این مراسم نیز محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا اظهار کرد: از زحماتی که آقای رفیع‌خواه و همکاران در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره  در فضای کرونایی در این مدت‌زمان کشیدند تشکر می‌کنم. به غیر از مجاهدت نمی‌توانم هیچ تصوری از فعالیت شما داشته باشم و آرزو می‌کنم که جهادی که انجام دادید اجرش با صاحب این ایام باشد.
برگزاری اختتامیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسرا‌های تهران

حسنی در ادامه این مراسم به ذکر نکاتی درباره فعالیت متخصصان حاضر در این طرح پرداخت و گفت: اول اینکه این تجربیات را اساتید و کارشناسان طرح را که با همکاری معاونت جوانان وزارت وزرش و جوانان به سرانجام رسید و در این مسیر تسهیل‎گری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران را همراه داشتیم، مستندسازی کنند تا بتوانیم آن را تبدیل به یک سند تحول کرده و به سازمان خدمات اجتماعی ارائه کنیم. دومین نکته اینکه که متأسفانه برخی از تجربیات در کشور به دلیل نداشتن پیوست علمی منقطع می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود. خواهش ما از عزیزان این است که این تجربه ۴۵ روزه را به‌صورت دانش ارائه کنند تا فعالیت‌های شاخص در این طرح ابتر نماند. می‌توانیم در ماه سرکشی دوسه‌روزه به مددسرا‌ها داشته باشیم و جلساتی دراین‌باره برگزار کنیم چرا که کار مقطعی نتیجه خاصی به همراه ندارد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور افزود: حضور مددکاران و روانشناسان در مددسرا‌ها بر اساس شواهد و قراین اثربخش بوده و امیدواریم این پروژه در آینده هم ادامه داشته باشد و باید به مددجویان خانم خیلی بیشتر از آقایان توجه شود، چون آسیب‌پذیری آنان بیشتر است. باید تولید فیلم‌های آموزشی را در دستور کار قرار دهیم و متعهد می‌شویم در تولید این فیلم‌ها از تمام ظرفیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور استفاده کنیم.

حسنی در پایان گفت: برای حل مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی باید تولید دانش شده و راهکارهای علمی ارائه شود و ضروریست اساتید این رشته پای کار بیایند و تجربه‌ها و دانش خود را به مددجویان منتقل نمایند. باید مجموعه جلساتی برگزار کنیم که هم فعالیت‌های آموزشی را پیگیری کنیم و هم به فعالیت‌های میدانی رسیدگی کنیم.
 
به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم از تمامی مددکاران و روانشناسانی که مجاهدانه در این طرح شرکت کردند، تجلیل شد.
انتهای پیام
captcha