مباحث قرآن‌شناسی از تخصص‌های علامه حسن‌زاده آملی بود
کد خبر: 4000940
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی‌العالمیه:

مباحث قرآن‌شناسی از تخصص‌های علامه حسن‌زاده آملی بود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد فاکرمیبدی گفت: یکی از تخصص‌های علامه حسن‌زاده آملی در کنار ده‌ها تخصص دیگر، پرداختن به مباحث قرآن‌شناسی و قرآن‌پژوهی بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد فاکرمیبدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با تأکید بر لزوم شناخت و تبیین سیره قرآنی ایشان توسط اساتید و شاگردان وی، اظهار کرد: یکی از تخصص‌های ایشان در کنار ده‌ها تخصص دیگر، پرداختن به مباحث قرآن‌شناسی و قرآن‌پژوهی بود.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی و پاسخ به مهم‌ترین شبهه قرآنی

نویسنده کتاب «قواعد التفسیر لدی الشیعة و السنة» افزود: ایشان به یکی از مهم‌ترین شبهات قرآن‌پژوهی پاسخ داد و در برابر اثر «فَصْلُ الْخِطاب فی تَحریفِ کِتابِ رَبّ الْاَرباب» محدث نوری کتابی با عنوان «فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب رب الأرباب» نوشت و پاسخ داد که قرآن تحریف نشده است. این کتاب مختصر و بسیار خوب و مفید است و در پاسخ به آنان‌ که گفتند قرآن تحریف شده، آمده و در علوم قرآن به مهم‌ترین مبحث که مورد ابتلا و شبهه‌افکن بوده، پاسخ داده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فاکر میبدی بیان کرد: در مورد تفسیر قرآن، اهتمام بزرگان به متن‌خوانی و کار اساسی کردن در خصوص قرآن کریم قابل توجه بوده است؛ اما در حوزه متن‌خوانی متون تفسیری و قرآنی، اقدام عملی بسیار اندکی داریم و شاید درس را می‌دهند ولی متن را نمی‌فهمند؛ اما علامه حسن‌زاده آملی تفسیر «مجمع‌البیان» را از ابتدا تا پایان نزد استادشان علامه شعرانی درس گرفتند.

نویسنده کتاب «تحلیلی بر سوگند‌های قرآن» اظهار کرد: این متن‌خوانی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی با همه محتوایی که در تفسیر مجمع بوده، انجام شده و این بسیار مهم است. این اقدام ایشان درسی مهم برای اهالی قرآن به‌شمار می‌رود که دنبال خواندن تفسیر و مفاهیم قرآنی هستند. باید توجه کنند که به متون کهن باید به‌عنوان واجبات توجه داشت. اگرچه هدف نهایی فهم قرآن می‌باشد، تا زمانی که مقدمات را متوجه نشویم، به فهم قرآن کریم دسترسی پیدا نمی‌کنیم. این سبک مطالعه و دقت در متون کهن از نگاه ایشان بود. شنیده‌ایم که تعداد زیادی از افراد به درس تفسیر مجمع البیان آیت‌الله شعرانی می‌رفتند؛ اما آخر کار، فقط علامه حسن‌زاده ماند، بقیه در بین راه متوقف شدند.

وی همچنین با ذکر خاطره‌ای گفت: بنده در سال ۷۴ بنا بود همایش تفسیر «کشف‌الاسرار» رشیدالدین میبدی را با دوستان برگزار کنیم و چون جنبه عرفانی داشت، خواستیم از محضر آیت‌الله حسن‌زاده آملی به عنوان یک مفسّر عارف، استفاده کنیم، دراین‌باره با یکی از دوستان به خدمتشان رفتیم. ایشان ابتدا با سختی پذیرفتند. وقتی پرسیدند برای چه آمده‌اید، پاسخ دادیم برای فلان همایش، گفتند بروید! وقتی خواستیم بازگردیم، گفتند برگردید؛ ولی ۵ دقیقه بیشتر توضیحات شما طول نکشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فاکر میبدی بیان کرد: ایشان در مورد حضور در همایش گفتند از شهر‌های زیادی برای موضوعات مختلف جهت برگزاری همایش می‌آیند و چون فرصت ندارم جایی بروم، همه را رد می‌کنم. در نهایت، با اینکه گفته بودند ۵ دقیقه صحبت می‌کنند، این نشست دو ساعت طول کشید و وقتی دیدند خسته شدیم، جلسه تمام شد و چه مطالب ارزشمندی که در طول این دو ساعت بیان فرمودند.

انتهای پیام
captcha