نگاهی به فعالیت‌های بنیاد شهید خوزستان در تأمین اشتغال و مسکن ایثارگران
کد خبر: 3999209
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳

نگاهی به فعالیت‌های بنیاد شهید خوزستان در تأمین اشتغال و مسکن ایثارگران

معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گزارشی از پیگیری‌های انجام شده برای محقق کردن تعهدات بنیاد شهید برای تأمین اشتغال و مسکن جامعه ایثارگران استان ارائه کرد.‌

بنیاد شهید امسال برای تامین اشتغال و مسکن ابثارگران چه کردبه گزارش ایکنا از خوزستان، علی محمدیان، معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، در نشست خبری هفته دفاع مقدس که روز گذشته، ۳۰ شهریور در محل اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان برگزار شد، درباره پیگیری مسئله اشتغال و مسکن در برنامه قانون جامع ایثارگران، گفت: در دوره رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، دو تفاهم‌نامه در اکثر استان‌ها منعقد شد. این تفاهم‌نامه‌ها سمت و سوی اشتغال و مسکن داشتند.

وی توضیح داد: برای به امضا رسیدن این تفاهم‌نامه در هر استان، مدیرکل بنیاد شهید هر استان باید با اداره‌کل مسکن و شهرسازی آن استان رایزنی می‌کردند و ظرفیت‌های زمین را احصا می‌کردند تا شرایط را برای امضای تفاهم‌نامه فراهم می‌کردند. کار سخت و پیچیده‌ای بود. در حوزه مسکن، بزرگترین تفاهم‌نامه مسکن کشور را ما منعقد کردیم. چیزی حدود دو هزار واحد مسکونی یا دو هزار نفر از ایثارگران باید صاحب زمین می‌شدند و در حوزه اشتغال برای ۱۰ هزار و ۱۷۴ نفر در یک بازه چهار ساله باید زمینه اشتغال فراهم می‌شد.

معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: در حوزه مسکن زیر نظر کمیته ویژه مسکن که ذیل شورای شورای عالی استان بود، کارها را پیگیری کردیم. بالغ بر ۲۰ جلسه کارشناسی گرفتیم. دو هزار و ۲۰۰ نفر از پرونده‌های جانبازان را احصا کردیم، تشکیل پرونده دادیم. بارها راه و شهرسازی را دعوت کردیم و این موضوع را در جلسات ایثارگران که شاید ربطی به مسئله مسکن نداشت مطرح کردیم. برای مثال در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که جنبه فرهنگی دارد، مسئله مسکن و اشتغال را پیگیری کردیم، به‌طوری که شاید از ۳۰ مصوبه این شورا ۹۰ درصد آنها سمت و سوی امور مربوط به مسکن، اشتغال، ساماندهی گلزارها و... دارد.

محمدیان ادامه داد: زمین‌های مسکن و شهرسازی در نقاط مختلف استان بود. برخی شهرستان‌ها فاقد زمین قابل واگذاری بودند. از برخی شهرستان‌ها توانستیم ظرفیت لازم را بگیریم، برخی زمین‌ها باید تغییر کاربری داده می‌شد. نامه‌ها به شورای عالی اداری رفت. پیگیری‌ها در وزارت انجام شد. در اهواز هم‌ کار تغییر کاربری در حال انجام است. اسامی دو هزار نفر پالایش شد، چراکه ممکن است برخی افراد در آمار ما فاقد زمین باشند، اما در آمار مسکن و شهرسازی ممکن است دارای مسکن باشند. امروز کار به جایی رسیده‌ است که منتظریم اداره ثبت اسناد خوزستان، مادر سندهای این زمین‌ها را صادر کند، راه و شهرسازی این سندها را تفکیک کند و در اختیار ما قرار دهد و ما قرعه‌کشی‌ها را انجام دهیم. واقعا یک کار تخصصی پیچیده است که به همت همکاران انجام شد.

وی گفت: در حوزه اشتغال، ما حدود ۱۱ هزار نفر بیکار داریم. قرار شد امسال برای سه هزار نفر ایجاد اشتغال شود؛ ۵۰۰ نفر در شرکت نفت، ۵۰۰ نفر در کارگاه‌های تابع اداره کار و دو هزار نفر از محل وام‌ها و آزمون‌های استخدامی دولت، صاحب کار شوند. با تلاش رئیس سابق بنیاد شهید، در سال گذشته ۱۶ هزار مجوز رشته شغل‌های محل در کل کشور گرفته شد که آزمون آن اردیبهشت امسال برگزار شد. تقریباً از سهمیه سه هزار نفر امسال، از طریق آزمون‌ استخدامی که برگزار شد، اعدادی که سازمان اداره استخدامی برای فرزندان شاهد و ایثارگر در نظر گرفته است و وام‌های خوداشتغالی به آمار دو هزار نفر نزدیک شده‌ایم و بقیه سهمیه مربوط به تعهد ادارات است. در خصوص قوانین با خیلی از دستگاه‌ها رایزنی انجام شد و حداقل برخی ضوابط استخدامی آنها را اصلاح کردیم. چون در ضوابط جذب و استخدام آنها رنگ و بویی از استخدام فرزندان شاهد و ایثارگر وجود نداشت و مطابق قانون ۳۰ درصد استخدام‌ها مربوط به خانواده شهدا و جانبازان است.

انتهای پیام
captcha