آیت‌الله عیسی قاسم: منطقه با اراده ملت‌ها به اقتدار خواهد رسید
کد خبر: 3995956
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

آیت‌الله عیسی قاسم: منطقه با اراده ملت‌ها به اقتدار خواهد رسید

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین خطاب به حکام عرب نوشت: تا زمانی که مردم در حاشیه باقی بمانند، این منطقه قادر نخواهد بود به خودکفایی و قدرت مورد نیاز خود دست یابد. ملت‌ها را به جایگاه شایسته‌شان برگردانید تا آنها نیز برای منطقه جایگاهی پیشرفته به ارمغان آورند.

به گزارش ایکنا به نقل از المقاوم، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین در یادداشتی با عنوان «منطقه ما به کجا می‌رود؟ آیا ما دست قدرت (تأثیری) در جهت‌گیری آینده آن داریم؟» در خصوص شرایط منطقه و آینده آن سخن گفت.

در این یادداشت آمده است: خداوند متعال به مردم نقشی فعالانه و ارادی برای تعیین حال و آینده خودشان داده است.

شکی نیست که کشورهای این منطقه زمانی که اختلافات بین مردم و دولت‌هایشان و نیز اختلافات بین یک کشور با کشوری دیگر زیاد می‌شود، در معرض خطر بزرگی قرار می‌گیرند و این در حالی است که هر نوع شکافی بین هر دو کشور به نفع این دشمن یا آن دشمن اجنبی مترصد منطقه است.
به عقیده شیخ عیسی قاسم، کشورهای ما در صورتی به یک مسیر مشترک امن، قدرت مشترک و آینده امیدوارکننده نزدیکتر و از شکاف‌ها دورتر می‌شود که صادقانه سعی کنند راهی برای کاهش اختلافات بلکه پایان دادن به آن‌ها بیابند و اینکه این اختلافات را با مسیری که آن‌ها را به اصول مشترک کلان به عنوان مبانی جامع می‌رساند، عوض کنند، اصولی که دارای ظرفیت کافی برای پیش بردن آن‌ها به سوی بازیابی اعتماد به نفس، متحد ساختن گام‌ها در مسیر فعال‌سازی منافع مشترک و تأمین امنیت پایدار است.
در ادامه یادداشت آورده شده است که در این راستا در وجود افراد آگاه، مخلص و عاقل ـ از اهل سنت و شیعه ـ در مردم منطقه از افراد متدین و اعتدال‌گرا که به آیه اعتصام و آیه همکاری در نیکی و تقوا متمسکند، شکی نیست. این اشخاص غیر از این گزینه برای منطقه چیزی را در نظر ندارند و جایگزینی برای آن نمی‌پذیرند. البته اگر همکاری و اتحاد بین دولت‌ها به ضرر مردم تمام شد، در واقع راه شکست، سقوط و هرج و مرج باز شده و امنیت و ثبات از بین خواهد رفت.
اگر مردم این منطقه در حاشیه، مظلوم و منزوی بمانند، در تعیین سرنوشت خود مشارکت نکنند، از حقوق کامل خود برخوردار نباشند و همچون بردگان بی‌اختیار به هر سو کشیده شوند، قادر نخواهند بود نیروی لازم را در خود ایجاد کنند. این حال همه کشورهایی است که برای مردم خود ارزش قائل نیستند، توانایی‌های آنها را به رسمیت نمی‌شناسند و آنها را به طور فعال در ایجاد سیاست‌های خود دخیل نمی‌کنند.
در پایان این یادداشت آمده است: مردمان این منطقه را به جایگاه شایسته‌شان برگردانید، جایگاه درخورشان را به ایشان بدهید تا آنها نیز برای منطقه جایگاهی پیشرفته و پیشرو به ارمغان آورند و البته در غیر این‌صورت شما به منطقه و تک تک مردم آن خیانت کرده و خودتان را در برابر دشمن خارجی خوار و ذلیل می‌کنید.

انتهای پیام
captcha