قلم استاد موید جز برای نهضت اهل بیت(ع) نچرخید
کد خبر: 3995526
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

قلم استاد موید جز برای نهضت اهل بیت(ع) نچرخید

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: قریحه زلال و ذوق متعالی  استاد موید جز برای حضرات نورانی و نهضت اهل بیت نبوده و قلمش جز برای اهل بیت (ع) نچرخید.

قلم استاد موید جز برای نهضت اهل بیت(ع) نچرخیدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امروز، ۱۵ شهریور ماه در مراسم رونمایی از اشعار شاعر پرآوازه شعر آئینی، سید رضا موید در تالار قدس حرم مطهر رضوی بیان کرد: ما برای دست‌بوسی از خادمان اهل بیت ادله زیادی داریم و برای قدردانی از استاد موید زبان ما قاصر است.

وی افزود: قریحه زلال و ذوق متعالی استاد موید جز برای حضرات نورانی و نهضت اهل بیت نبوده و قلمش جز برای اهل بیت (ع) نچرخید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: بسیاری از ما از همان دوران کودکی با اشعار استاد آشنا شده‌ایم و  شاکله وجودی شخصیت‌مان با این اشعار شکل گرفته است.

قمی ادامه داد: هیچ هیئتی نیست که از ابیات و اشعار استاد موید استفاده نکند. ما از کودکی از اشعار پرفضیلت استاد بهره‌مند می‌شدیم. اشعاری که همواره بدون هیچ بخلی در اختیار مادحین و ذاکرین اهل بیت قرار گرفته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: استاد موید قبل از انقلاب نیز اشعار انقلابی زیادی سروده که امید است مجالی باشد تا به آن نیز اشاره شود.

وی تصریح کرد: خود را خادم استاد موید می‌دانم. برای ابراز ارادت به استاد دلایل فراوانی داریم و نسبت به این خادمی افتخار می‌کنیم.

شعر استاد موید یک دعای مستجاب است

مهدی امینی، پژوهشگر در حوزه ادبیات و شعر آئینی نیز در بخش دیگری از این مراسم ابراز کرد: خدا را شاکریم که در ایام عزای حسینی در جوار حرم مطهر رضوی هستیم و در این مراسم ادای دین استاد موید را داشته باشیم.

وی افزود: در تاریخ پرفراز و نشیب تشیع، شاعران بسیاری ظهور کرده و در میدان ارادت‌ورزی نسبت به ساحت مقدس اهل بیت نیز آثاری از خود به یادگار گذاشتند.

امینی با اشاره به شاعرانی که در دستگاه جور بودند و در مدح اهل بیت سرودند ادامه داد: در قرون اولیه شاعرانی بودند که تمام هستی خود را بر سر دست گرفتند و به ادب سر بر آستان اهل بیت در آوردند و پشت پا به همه چیز زدند.

آغاز مدیحه‌سرایی اهل بیت در قرن چهارم بود

وی اضافه کرد: در ادبیات فارسی، مدیحه‌سرایی اهل بیت از قرن چهارم آغاز شد و اولین کسی که زبان به مدح اهل بیت گشود، کسایی مروزی بود که آشکارا از این بزرگواران شعر گفت.

وی ادامه داد: در دوران معاصر، یکی از استوانه‌های شعر آئینی، بدون شک استاد موید است که در این عرصه نام‌آور بوده و آثار ارجمندی از خود به یادگار گذاشته است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات و شعر آئینی اظهار کرد: سخن گفتن درباره شعر استاد موید در این مختصر نمی‌گنجد، اما به ادای دین باید بگوییم که شعر استاد موید یک دعای مستجاب است.

امینی عنوان کرد: چنانچه که در زیارت جامعه می‌خوانیم که مرا از کسانی قرار دهد که آثار و فرهنگ شما را گسترش دهد و این دعا در حق استاد موید مستجاب شد و شعر استاد، دعای مستجاب شد.

وی اضافه کرد: در مجموعه اشعار استاد موید، مجموعه‌ای از معارف اهل بیت، تعالیم قرآنی و تاریخ درخشان تشیع را مشاهده می‌کنیم که استاد با نازک خیالی در حریر شعر پیچیده و جلوی ما گذاشته است. مجموعه‌ای از افکار متعالی اهل بیت را ما در این اشعار و در قالب‌های مختلف می‌بینیم.

این پژوهشگر حوزه ادبیات و شعر آئینی اظهار کرد: آیینگی از شاخصه‌های شعر استاد موید است. ایشان در طول عمر بابرکت خود آیینه‌خانه‎ای فراهم کرده و در برابر ارواح مقدس اهل بیت گرفته و تعالیم آنان را گسترش داده است.

امینی تصریح کرد: استاد موید انوار را از معصومین گرفته و بر سر آن بزرگواران نثار کرده است. خوشا به حال استاد که از چنین توفیقی بهره‌مند شده است. استاد موید کارنامه‌ای پر بار دارد و من نیز به این کارنامه پربار استاد غبطه می‌خورم.

‌وی تصریح کرد: ابونواس شاعر دربار هارون الرشید و ندیم خاص امین فرزند هارون بود و در دستگاه مأمون نیز آمد و شد داشت. این مرد تمام عمر خود را به ناپرهیزکاری گذراند که یکی به او گفت: تو قدرت سرودن شعر داری، پس چرا در مدح امام رضا (ع) شعری نسرودی؟ وی شرمگین شد و در جواب آن مرد شعری سرود که فقط یک بیت آن از حضرت رضا (ع) بود و همین یک بیت او را در زمره شاعران امام ثبت و ضبط کرد.

این پژوهشگر حوزه ادبیات و شعر آئینی عنوان کرد: در درگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سعی هیچ‌کس ضایع نمی‌شود و کوچکترین خدمت به حساب می‌آید. هر چقدر در این دستگاه فرمان‌بری کنی، فرمان‌ر‌وا خواهی شد.

انتهای پیام
captcha