انعکاس صوت منتشرنشده از علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3993797
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

انعکاس صوت منتشرنشده از علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه‌ها

در یک فایل صوتی که برای نخستین بار منتشر شده است، علامه محمدرضا حکیمی، انسانیت انسان و آغاز آدمیزادی را صاحبدل بودن معرفی می‌کند.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها،‌ روز هفتم شهریورماه، اخبار متنوعی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «پاسخ زن تازه‌مسلمان آمریکایی به اشکال یک ایرانی درباره حجاب»، «نقش بانوان در آفرینش فرهنگ عاشورایی»، «کتاب سلوک در پرتو دستورالعمل‌های معصومین(ع) منتشر شد»، «صوتی منتشر نشده از علامه محمدرضا حکیمی درباره صاحب‌دل بودن»،‌ «عاشیق‌ها راویانی دقیق و حرفه‌ای هستند / در موسیقی سوگ وانت جای اسب را گرفت»، «هدف رویداد روشنا دعوت از ایده‌پردازان اربعینی و حمایت از آنها است»، «اربعین فرهنگِ دست‌ساختِ خداست نه انسان / پدیده‌ای فراتر از اراده بشری است» و «پاسخی به یک ادعا/ چرا اتهام فرقه به جریان حزب الهی منصفانه نیست؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «هدف رویداد روشنا دعوت از ایده‌پردازان اربعینی و حمایت از آنها است» می‌خوانیم: سید مجید امامی، دبیر اندیشکده راهبردی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: به عنوان دانشگاهی‌هایی که گوشه‌ای از حرکت الهی اربعین را درک کرده، فعالیت‌هایی را در قالب‌های علمی و جشنواره‌ای انجام دادیم. محوریت فعالیت‌ها درون دانشگاه امام صادق علیه‌السلام شکل گرفت. در این دانشگاه بر 5 حوزه آموزش، پژوهش، نوآوری، شبکه‌سازی و نشر تمرکز کردیم. در حوزه پژوهش، پژوهش‌های رصدی، میدانی و راهبردی داشتیم. در حوزه نشر دریافتیم کمبود محتوای ادبی داریم و یا اگر هست، در قالب مقالات منتشر شده‌اند. در این راستا کتاب «حرکت الهی» را به همت جمعی از اساتید منتشر کردیم. غیر از این اثر، سه اثر دیگر منتشر شده و دو اثر دیگر با محوریت اربعین زیر چاپ است. همچنین تعدادی ترجمه از نویسنده‌های بزرگ عرب با رویکرد تحلیل تمدنی مکتب کربلا در دست انجام داریم.

وی افزود: در حوزه آموزش برای اولین بار مدرسه تابستانی را طراحی کردیم. درحوزه شبکه‌سازی، ایده انجمن بین‌المللی اربعین را ارائه دادیم که فرا دانشگاهی است. در این باره اندیشکده راهبردی اربعین بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی شبکه و جامعه‌ای را درست کرده تا به این ترتیب به موضوعات مشترک دست یابند. یک سیاست کلی جلوگیری از موازی‌کاری و بدون ایجاد تقابل‌ با مجموعه‌های فرهنگی مرتبط با اربعین است که متأسفانه گاهی در این نوع کارها به صورت ناخواسته دیده شده است؛ یعنی یک کار مهم را چند نفر انجام می‌دهند و بعد  همدیگر را دفع می‌کنند. انجمن فرصتی شده برای اینکه ما با رفاقت و هم‌افزایی، جبهه مطالعات اربعین را انجام دهیم.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «عوامل اضمحلال و نابودی جوامع از دیدگاه قرآن/ آیا شیعه و سنی واقعاً برادرند؟»، «پاسخ رهبر انقلاب به استفتاء درباره واکسیناسیون عمومی» و «یادبود شیخ حسنعلی نخودکی در تهران برگزار می‌شود» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «عوامل اضمحلال و نابودی جوامع از دیدگاه قرآن/ آیا شیعه و سنی واقعاً برادرند؟» آمده است: سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور در برنامه این شب‌ها شبکه اول سیما به بررسی عوامل اضمحلال، نابودی و فنای جوامع از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.

وی گفت: جامعه با کفر ممکن است بقاء داشته باشد اما با ظلم خیر، از جامعه‌ای که ظلم در آن نهادینه شده باشد، نعمت‌ها گرفته خواهد شد. همچنین عدالت یعنی دادن حق هر کسی و حق به تناسب غایت و هدف تعریف می‌شود. لذا خیلی وقت‌ها چون تعریف مشخصی از هدف نداریم، احساس می‌کنیم به ما ظلم شده است.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه در مقابل هر حقی یک تکلیفی وجود دارد گفت: برای جلوگیری از سقوط جامعه، هر ظلمی باید در جامعه ریشه کن شود و نباید عدالت با مساوات یکسان پنداشته شود همچنین قضاوت باید مبتنی بر انصاف و علم باشد زیرا قرآن قضاوت بدون علم را نهی می‌کند

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «برای مواجهه با مرگ آماده باشید»، «نخستین جشنواره بین‌المللی در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت برگزار می‌شود»، «نشست علمی «نقش دعا در زندگی فردی و اجتماعی» با حضور علمای شیعه و اهل سنت برگزار می‌شود»، «نشست بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) برگزار می‌شود»، «دعای مکارم‌الاخلاق گنجینه‌ای از معارف مرتبط با سبک زندگی اسلامی است» و «تلاش ایران برای بازگشت به پیاده‌روی اربعین» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «دعای مکارم‌الاخلاق گنجینه‌ای از معارف مرتبط با سبک زندگی اسلامی است» آمده است: حجت الاسلام و المسلمین «احمد رضا باوقار» در نشست مجازی بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) که به میزبانی کانون فرهنگی هنری یالثارات الحسین(ع) بخش سندرک شهرستان میناب برگزار شد، در معرفی صحیفه سجادیه توضیح داد: صحیفه کتاب ارزشمندی است که حاوی ۵۴ دعا و پس از قرآن و نهج البلاغه یکی از مهمترین میراث گرانبهایی است که برای عالم اسلام به جای مانده است.

وی افزود: ادعیه حاوی مطالب مهم خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، جایگاه و رسالت انبیا، جایگاه امامت، فضایل و رذایل اخلاقی و ... در این کتاب ارزشمند آمده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان در ادامه ضمن طرح این پرسش که امام سجاد(ع) چه هدفی را با طرح ادعیه دنبال می کرد، گفت: آن حضرت با توجه به شرایط خاص زمانه شیوه خاصی برای انتقال معارف دینی انتخاب کرد.

وی با اشاره به هم‌زمانی دوران امامت امام سجاد(ع) با چندین خلیفه و شرایط خفقان سیاسی و جهل و فساد، تصریح کرد: آن حضرت وظیفه هدایت و رهبری جامعه اسلامی را در چنین شرایطی برعهده داشتند و طی ۳۰ و اندی سال توانست جامعه را به سبک خاص و منحصر به فرد اداره و تحول ایجاد کند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ یکشنبه خبری را روی خروجی خود نبرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «عظمت خاک کربلا در نگاه رسول خدا (ص) و بازتاب آن در کتب اهل سنت» و «پاداش سبقت در آشتی کردن چیست؟» هستند.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» به چاپ ششم رسید»،‌ «تبیین محورهای سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در نشست‌های امت همدل»، «حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رئیس جمهور صادر شد»، «راهکارهای جذب مشارکت و منابع مالی خیرین قرآنی بررسی شد»، «برنامه «سیره پیشوایان» به تبیین سیره امام رضا(ع) می‌پردازد» و «آموزش حفظ بخشی از آیه ۳۰ سوره مبارکه حج در برنامه «مدرسه حفظ» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «تبیین محورهای سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در نشست‌های امت همدل» میخوانیم: جواد ایرجی، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این مجمع در نظر دارد در آستانه هفته وحدت و برگزاری سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، نشست‌هایی را برگزار کند. در این نشست‌ها، استادان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه، موضوعات و عناوین اعلام‌شده کنفرانس سی و پنجم و همچنین اثری که با عنوان «امت واحده اسلامی و اتحادیه کشورهای اسلامی» را که توسط دبیرکل مجمع تقریر شده است، مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: «مجموعه امت واحده» مبنای تعیین موضوعات و عناوین کنفرانس بوده است و به عنوان الگوی مفهومی، بستر و چارچوب برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مجمع در رویکرد جدید خواهد بود.

ایرجی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این نشست‌ها هر هفته در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود و به طور همزمان به صورت زنده از سایت کنفرانس ( www.iuc.taqrib.ir) و سامانه‌های اطلاع‌رسانی مجمع پخش خواهد شد و رایزنی‌هایی برای انعکاس نشست در شبکه‌های تلویزیونی نیز صورت گرفته است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «موشکافی نظریه‌های مختلف عرفانی ـ فلسفی و اگزیستانسیالیستی به روایت احمدرضا معتمدی»، ««سنت» گشوده بودن را لازمه بقا و تداوم شایسته حیات می‌داند/ شهرفروبسته چه سرنوشتی دارد؟»‌، «شاهین: در ایران مطالعات «امر خیر» مورد غفلت جدی قرار گرفته است»،‌ «علامه حکیمی الگویی تاثیرگذار برای اهل فرهنگ و اندیشه متعهد است»، «تأمین امنیت غذایی یکی از اهداف مهم راهبردی دولت‌ها»،‌ «ره‏نمودهای مقام معظم رهبری درباره نماز جمعه» و «شمس و فلسفه، هر دو نستوه و پایان‌ناپذیر و دریاصفت‌اند» هستند.

انتهای پیام
captcha